به گزارش خبرنگار ایکنا؛ سیدصادق پژمان، مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای در مراسم اختتامیه سومین دوره جایزه بازیهای جدی که عصر امروز جمعه، ششم دیماه، در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، گفت: یکی از اهداف مهم این کنفرانس کمک به توسعه، تحقیق، تولید و ترویج بازیهای جدی بوده است.
وی افزود: در حقیقت بعد از خاتمه این برنامه کار اصلی ما آغاز میشود. یکی از اقدامات مهم ما این است که اهمیت بازیهای جدی را در مجموعههای دولتی، خصوصی، نخبگان و رسانهها منعکس کنیم. در طول این چند سال با اقداماتی که مجموعه بنیاد انجام داده است، شاهد توسعه و رشد این فضا هستیم ولی این فعالیتها کافی نیست. با توجه به اینکه خود شما بازیسازان امروز درگیر این موضوع هستید و اهمیت این موضوع را درک میکنید، لذا لازم است که ما هم فعالیتهای جدیتر و مؤثرتری را انجام دهیم.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای تصریح کرد: یکی از کارهایی که امسال به صورت جدی پیگیر آن شدیم این بود که این درک که به سایر بخشهای کشور هم منتقل شود. ما امروز شاهد مشارکت حضور ۱۴ دستگاه مختلف در این حوزه هستیم که هر کدام مأموریتهای متفاوتی دارند. در طول این مدت پیگیریهای بسیاری اتفاق افتاد و تلاشهایی صورت گرفت که منجر به گفتوگوهایی شد و دریچه پیشرفت را برای افراد متعددی باز کرد.
پژمان با بیان اینکه مشارکت دستگاهها در این موضوع افزایش یافته است، افزود: امروز این مشارکت را در تعداد جوایز نیز میبینیم. همین که کمک دستگاهها و مشارکت آنها بیشتر شود، در آینده باعث خواهد شد که ما به هم بازار بزرگتری برسیم و صنعت بازیهای رایانهای هم توسعه پیدا کند.
وی با بیان اینکه یکی از مهمترین بحثهایی که در بخشهای مختلف کشور، ظرفیتهای آن مغفول واقع شده بازیهای رایانهای است، اظهار کرد: این غفلت هم به دلیل این است که ما هر زمان از بازیهای دیجیتال صحبت کردیم، به سراغ تهدید، مشکلات و یا آسیبهای آن رفتهایم. بر همین اساس در مجموعه بنیاد اقداماتی را در این حوزه انجام میدهیم.
وی با بیان اینکه در مورد رسانههای جدید دچار سوء مصرف هستیم، ادامه داد: بر همین اساس لازم است که اقداماتی را برای نحوه مصرف و مواجهه با بازیهای رایانهای انجام دهیم و تجربیات این عرصه را انتقال دهیم. لذا این تغییر دیدگاه باید اتفاق بیفتد که بازی ظرفیتهای دیگری هم دارد و میتواند بیش از منافع و در امتداد برنامهها و مأموریتهای مختلف مورد استفاده قرار گیرد.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای اضافه کرد: یکی از ظرفیتهای بازیهای جدی، فرصتهای آموزشی برای کشور است. امروز در موضوع آموزش دچار مشکلات جدی هستیم، لذا یکی از اهداف و اقدامات ما در همه بخشها تبدیل روشهای سنتی به نوین است. بر همین اساس یکی از مسیرهای موفق در امر آموزش استفاده از مسیر بازیهای جدی است که میتوان با هزینه کم از آن استفاده کنیم.
پژمان با بیان اینکه امروز در موضوع آموزش تلاشهای متعددی انجام میشود ولی اثر اقدامات، قابل قبول نیست، افزود: بازی قبل از اینکه سرگرمی باشد، هیجان و جذابیت هم هست و ظرفیتهای متفاوتی دارد که میتواند آموزش را بهینه کند. اگر به این موضوع نگاه جدی شود، حتما میتواند تحولی در نظام آموزشی کشور ایجاد کند.
بازیهای رایانهای میتواند راهکارهایی را در حوزههای اقتصادی، کسب و کار، فرهنگی و در فضاهای عینی و واقعی داشته باشد و بر آنها تأثیر گذارد
وی بیان کرد: در نظام سلامت خوشبختانه دستاندرکاران در طول این چند دوره مشارکت و همکاری بسیار خوبی داشتند. با توجه به اینکه با هزینههای سنگینی در نظام سلامت و نظام درمان مواجه هستیم، راهحلهای مؤثری را میتوان در عرصه بازیهای جدی برای تجویز و درمان بسیاری از بیمارها داشته باشیم.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای تصریح کرد: این بازیها میتواند درمان بسیاری از مشکلات جسمی و روانی باشد. بازیهای رایانهای میتواند راهکارهایی را در حوزههای اقتصادی، کسب و کار، فرهنگی و در فضاهای عینی و واقعی داشته باشد و بر آنها تأثیر گذارد.
پژمان با تأکید بر اینکه بازیهای جدی میتواند کیفیت زندگی را ارتقا دهد، تصریح کرد: بر همین اساس نیازمند این هستیم که در این حوزه از تمامی دستاندرکاران از جمله بنیاد ملی بازیهای رایانهای تا دستگاههای مشارکتکننده در این جایزه و رسانهها و خود شما تولیدکنندگان مطالبه اتفاق بیفتد.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از افرادی که در این حوزه حضور دازند، نخبگان هستند که باید دغدغه و اهمیت این عرصه را به همه بخشهای کشور منتقل کنند، گفت: باید منابع مالی را در این عرصه درست مدیریت کنیم و اهمیت این فعالیت را انعکاس دهیم و اگر این اتفاق رخ دهد میتوانیم سرمایهگذاران را هم برای این موضوع جلب کنیم.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای اظهار کرد: امروز اتفاق خوبی که رخ داده است این است که ۱۴ دستگاه در این حوزه درگیر هستند و با ما مشارکت میکنند. لذا هدف این بود که همین دستگاهها بتوانند پیشران این حوزه و الهامبخش بقیه دستگاهها برای سرمایهگذاری و تأمین منابع مالی باشند.
پژمان اظهار کرد: در این حوزه غفلت از تجاریسازی راحتتر اتفاق میفتد. همچنین محصول راحتتر تولید میشود و وقتی این زنجیره به شکل صحیحی کار کند، قاعدتاً به توسعه این حوزه کمک کردیم. بنیاد در این رویداد تلاش کرده که معبر میان سرمایهگذاران و کسانی که منابع دارند با مجموعه تولیدکنندگان باشد. باید تلاش کنیم که در طول سال این ظرفیت پیگیری شود.
وی با اشاره به اهمیت تولید دانش در عرصه بازیهای رایانهای گفت: اگر در این بخش تولید دانش نداشته باشیم، حتماً در آینده دچار مشکل میشویم. لذا با برگزاری سمپوزیوم این رویداد تلاش کردیم که این وجه کار را تقویت کنیم. با تقویت مبانی نظری و علمی تلاش میکنیم که این پشتوانهها برای اقدامات بعدی در کشور محکمتر شود تا کسانی که بعداً در این حوزه کار میکنند از این ظرفیتها بتوانند استفاده کنند. امیدواریم بتوانیم از ظرفیت بازیهای جدی بیشتر استفاده شود و به عنوان بازو در حل مسایل کشور کمک و یاریرسان باشد.
گزارش تصویری مراسم را اینجا ببینید!
انتهای پیام