آتش‌زدن سفارت آمریکا در مراسم تشییع شهدای حشدالشعبی/ اعلام 3 روز عزای عمومی
کد خبر: 3867863
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۹
اخبار لحظه‌به‌لحظه از حوادث بغداد؛

آتش‌زدن سفارت آمریکا در مراسم تشییع شهدای حشدالشعبی/ اعلام 3 روز عزای عمومی

گروه بین‌الملل ــ به آتش کشیدن دیوار سفارت آمریکا، زخمی شدن ده‌ها نفر، اعلام 3 روز عزای عمومی و واکنش ترامپ به این حوادث از جمله اخبار مهم مراسم تشییع پیکر شهدای حشدالشعبی عراق است که از صبح امروز، 10 دی‌ماه، در بغداد آغاز شد.

آغاز مراسم تشییع شهدای حشدالشعبی در بغدادبه گزارش ایکنا؛ به نقل از پایگاه خبری السومریه‌نیوز، منابع امنیتی عراق اعلام کردند: از صبح امروز، دهم دی ماه، مراسم مردمی برای تشییع پیکرهای شهدای حشدالشعبی از تقاطع «میدان آزادی» بغداد به سمت تقاطع «دانشگاه بغداد» آغاز شده است. براساس این گزارش، جمعی از شخصیت‌های سیاسی، نظامی و امنیتی عراق در این مراسم حضور دارند.

مردم شهرهای مختلف عراق نیز روز گذشته در محکومیت بمباران پایگاه‌های حشدالشعبی عراق از سوی آمریکا تظاهرات کردند و شعارهای ضدآمریکایی را فریاد زدند، از جمله «بغداد آزاد است،‌ آزاد است»،‌ «آمریکا برو بیرون» و «تمام دخالت‌های خارجی را در امور کشورمان رد می‌کنیم». آنان به‌ نشانه خشم از جنایت اخیر آمریکا و دخالت‌های مستمر آن در امور داخلی کشورشان پرچم آن را به‌‌ آتش کشیدند.

شامگاه یکشنبه هشتم دی‌ماه، مواضع «گردان‌های حزب‌الله» عراق وابسته به حشدالشعبی در شهر مرزی القائم استان الانبار (غرب عراق) هدف حملات هوایی آمریکا قرار گرفت که به شهید و زخمی شدن ده‌ها نفر از نیروهای مردمی منجر شد.

«جواد کاظم الربیعاوی»، مدیر دفتر عملیات مشترک حشدالشعبی، در بیانیه‌ای اعلام کرد: در نتیجه تجاوز جنایتکارانه به مواضع تیپ‌های 45 و 46 وابسته به حشدالشعبی در منطقه القائم در استان الانبار شمار شهدا و مجروحان به 27 شهید و بیش از 50 مجروح افزایش یافته است.

11:47 ــ ورود تشییع‌کنندگان شهدای حشد‌الشعبی به منطقه سبز بغداد

خبرها حاکی از آن است که تشییع‌کنندگان شهدای حشد‌الشعبی وارد منطقه سبز بغداد شده و به ورودی سفارت آمریکا رسیده‌اند.

آغاز مراسم تشییع شهدای حشدالشعبی در بغداد/ تشییع‌کنندگان به سفارت آمریکا رسیدند

تشییع‌کنندگان با برافراشتن پرچم‌های بسیج مردمی، پلاکاردهایی را در محکومیت حملات هوایی اخیر آمریکا و حضور این کشور در خاک عراق حمل می‌کنند. در همین راستا قيس الخزعلی، دبیرکل جنبش «عصائب الحق»، همراه با هادی العامری، دبیرکل سازمان بدر در مقابل سفارت آمریکا، در منطقه سبز بغداد حضور می‌یابد.

آغاز مراسم تشییع شهدای حشدالشعبی در بغداد/ تشییع‌کنندگان به سفارت آمریکا رسیدند
12:54 ــ به آتش کشیدن بخشی از دیوار خارجی سفارت

یک منبع امنیتی امروز، سه‌شنبه، اعلام کرد: شماری از افراد شرکت‌کننده در تشییع‌جنازه شهدای حشدالشعبی بخشی از دیوار خارجی سفارت آمریکا در بغداد را به آتش کشیدند. از سوی دیگر، گردان‌های حزب‌الله عراق امروز گفتند که تا زمان تعطیلی سفارت آمریکا یا اخراج سفیر این کشور از عراق در مقابل این سفارتخانه تحصن خواهند کرد.

آخرین اخبار از مراسم تشییع شهدای حشدالشعبی در بغداد/ آتش‌زدن سفارت آمریکا

13:54 ــ سه‌روز عزای عمومی در عراق

دفتر رسانه‌ای عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق، امروز، دهم دی‌ماه، اعلام کرد: در پی حمله هوایی آمریکا به پایگاه‌های بسیج مردمی و شهادت شماری از مبارزان حشدالشعبی، سه روز عزای عمومی اعلام شده است.

آغاز مراسم تشییع شهدای حشدالشعبی در بغداد/ تشییع‌کنندگان به سفارت آمریکا رسیدند

همچنین، شماری از شهروندان عراقی پس از تشییع پیکر‌های شهدا، اقدام به نصب چادر در برابر سفارت آمریکا در بغداد کردند.
 
14:10 ــ زخمی‌ شدن 20 نفر 
 
از سوی دیگر، در پی تیراندازی و پرتاب بمب‌های دودزا از داخل سفارت آمریکا در بغداد به سمت تشییع‌کنندگان شهدای حمله هوایی آمریکا، 20 نفر زخمی شدند.
 
14:38 ــ ورود وزیر کشور عراق به سفارت ایالات متحده 
 
یاسین الیاسری، وزیر کشور عراق، دقایقی پیش وارد ساختمان سفارت آمریکا در بغداد شد.
 آخرین اخبار از مراسم تشییع شهدای حشدالشعبی در بغداد/ آتش‌زدن سفارت آمریکا
15:32 ــ آتش زدن پارکینگ سفارت آمریکا

یک منبع امنیتی عراقی از آتش زدن پارکینگ سفارت آمریکا در بغداد به وسیله معترضان خشمگین عراقی خبر داد.

ائتلاف «الفتح» عراق به رهبری هادی العامری، امروز، سه‌شنبه اعلام کرد که آمریکا به قراردادهای بین‌المللی پایبند نیست و آنچه امروز در مقابل سفارت آمریکا در بغداد روی داد، واکنش ملت عراق به حمله آمریکا علیه مواضع حشدالشعبی در الانبار است.

15:45 ــ درخواست عادل عبدالمهدی از معترضان

عادل عبدالمهدی، نخست وزیر مستعفی عراق، از معترضان عراقی خواست تا فورا محل سفارت آمریکا در بغداد را ترک کنند.

وی تأکید کرد: نیروهای امنیتی با هرگونه تعرض به سفارتخانه‌ها و دفاتر نمایندگی کشورهای مختلف مقابله می‌کنند.

15:49 ــ واکنش ترامپ به حوادث بغداد

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در واکنش به تظاهرات گسترده مردم در مقابل سفارت این کشور در بغداد در حساب توئیتر خود نوشت: ایران پیمانکار آمریکایی در عراق را کشت و چندین نفر را مجروح کرد. ما قویا پاسخ دادیم و همیشه خواهیم داد. اکنون ایران یک حمله به سفارت واشنگتن در عراق را هماهنگ کرده است. آنها کاملا مسئول آن هستند. علاوه بر آن، ما انتظار داریم عراق از نیروی نظامی خود برای محافظت از سفارتمان در بغداد استفاده کند و همینطور هم به آنها گفته شده است.

17:50 - حمایت ریاض از ائتلاف آمریکایی در برابر الحشد الشعبی

کابینه دولت سعودی در نشست رسمی خود، با جانبداری تمام و کمال از ائتلاف آمریکایی در عراق، کشته شدن یک پیمانکار ارتش آمریکا را به «گروه‌های حامی ایران» نسبت داد.

18:00 - پمپئو معترضان عراقی را تهدید کرد

وزیر خارجه آمریکا در تماس تلفنی با رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر عراق، گفته است که واشنگتن از اتباع خود «دفاع» خواهد کرد. این تهدید تلویحی پمپئو همزمان با اعتراضات مردم عراق در برابر ساختمان سفارت آمریکا در بغداد عنوان شد.

18:40 - عمار الحکیم خواستار حفاظت از «مراکز دیپلماتیک» در بغداد شد
عمار الحکیم به دنبال تجمع معترضان مقابل سفارت آمریکا در بغداد، از دولت این کشور خواسته تا به وظیفه خود در حمایت از مراکز دیپلماتیک در این کشور عمل کند.

19:15- تیراندازی در اطراف سفارت آمریکا در بغداد
شبکه خبری اسکای‌نیوز شامگاه سه‌شنبه مدعی شد که صدای تیراندازی در اطراف سفارت ایالات متحده آمریکا در بغداد شنیده شد.

19:35- رویترز: آمریکا نیروهای بیشتری در سفارتش در بغداد مستقر می‌کند

مقام‌های آمریکایی به رویترز گفته‌اند که ممکن است واشنگتن تفنگداران دریایی بیشتری را در سفارت آمریکا در بغداد مستقر کند. رویترز اعلام کرد که ۱۰۰ تفنگدار دریایی قرار است در این سفارت مستقر شوند.

20:50- ترامپ عراقی‌ها را به اقدام علیه ایران دعوت کرد

رئیس‌جمهور آمریکا در یک پیام توئیتری نوشت: «خطاب به میلیون‌ها نفری که در عراق دنبال آزادی هستند و نمی‌خواهند تحت سلطه و کنترل ایران باشند، اکنون وقت شماست!»

22:30- تأکید دولت عراق بر حفاظت از هیئت‌های دیپلماتیک

به دنبال تجمع معترضان عراقی مقابل سفارت آمریکا در بغداد، وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای بر پایبندی بغداد به حمایت از هیئت‌های دیپلماتیک و در معرض خطر قرار نگرفتن آنها طبق کنوانسیون وین تأکید کرد.

انتهای پیام
captcha