به گزارش ایکنا، آیتالله محمدجواد فاضللنکرانی، امروز، دوم بهمنماه در دیدار جمعی از طلاب و مبلغان خراسان جنوبی که در بیت مرحوم آیتالله فاضللنکرانی در قم برگزار شد، با اشاره به جایگاه تبلیغ و ضرورت آن در شرایط فعلی، بر اهمیت تبلیغ در فضای مجازی و پاسخ به شبهات تأکید کرد.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به رشد عرفانهای نوظهور و ایجاد انحراف در ذهن جوانان افزود: امروز از جمله رسالتهای مبلغین، شناخت فرقههای نوظهور و مکاتب جعلی مبانی و اهداف آنها و معرفی این موارد به مردم و جوانان است.
این استاد حوزه از دیگر رسالتهای مبلغین را تبلیغ صحیح دین در میان جوانان، اشاعه و نشر مبانی دینی، ارزشی، اخلاقی، اعتقادی و معرفیت برشمرد و اظهار کرد: بالاترین منبع برای نشر معارف دینی، قرآن و سخنان اهل بیت(ع) است. اگر مبلّغ از این مبانی غنی استفاده کند، قطعاً میتواند پاسخگوی خوبی به همه شبهات اعتقادی و ... باشد.
وی با بیان اینکه جامعه امروز نیازمند طلاب، روحانیون و مبلغان عالم، با اخلاق و عالم به عمل است، بیان کرد: امروز در شرایطی قرار داریم که جامعه و مردم دنیا بیش از گذشته تشنه معارف الهی هستند و زمانی میتوانیم این چنین جامعهای را سیراب کنیم که خود از معارف الهی سیراب شده باشیم.
آیتالله فاضل لنکرانی بعضی از سخنان در مورد حوزه در مورد عدم رشد علمی حوزه را نادرست خواند و افزود: حوزه امروز با قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست. امروز حوزه علمیه در رشتههای مختلف میتواند پاسخگوی بسیاری از سوالات باشد، ولی این بدین معنا نیست که باید در همین اندازه متوقف شد، بلکه باید بیش از گذشته فعالیت علمی کرد تا سبب رشد نظام و جامعه شد.
وی بر اهمیت پاسخگویی به مسائل و نیازهای روز از سوی حوزه تأکید و در عین حال اضافه کرد: یکی از مهمترین رسالتهای حوزه در کنار تعلیم و تربیت و پاسخ گویی به شبهات و حرکت علمی براساس نیاز روز، تربیت عالمان و فقیه است، چون مجتهد و فقیه حقیقی کسی است که به مرحله دینشناسی رسیده است و اساساً معتقدیم کارشناس و دینشناس با قطع نظر از اجتهاد، یک معنای تسامحی و مجازی است.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به اهمیت تبلیغ و استقبال مردم از مبلغان گفت: امروز بیش گذشته شرایط برای تحصیل و تبلیغ فراهم است و استقبال مردم از از مبلغان عالم و با اخلاق هم بسیار خوب است.
وی یکی از رسالتهای دیگر مبلغان را توجه و تبیین مسائل و ارکان انقلاب و احیای فاطمیه برشمرد و افزود: در گذشته مرحوم آیتالله العظمی فاضل بر احیاء فاطمیه تأکید فراوان داشته و خودش هم قدمهای برداشت و امروز از آن قضیه 3 دهه میگذرد و لازم است حتی بیش از گذشته برای برگزاری آن تلاش کرد.
عضو جامعه مدرسین تصریح کرد: فاطمیه یعنی فریادهایی که حضرت فاطمه(س) برای دفاع از اسلام زد؛ آن روزی که پیامبر گرامی اسلام(ص) به رحمت خدا رفت، حضرت زهرا(س) دست امام حسن(ع) و امام حسین(ع) را گرفت و در خانه مهاجرین و انصار رفتند و فرمودند: «انصروا الله» یعنی خدا را یاری کنید! یعنی خدا است که امیرالمؤمنین(ع) را بعد از پیامبر حاکم و ولی قرار داده است.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان اینکه حکم خدا در حلال و حرام با حکم او در اصول اساسی اسلام قابل مقایسه نیست، ابراز کرد: خدا فرمود: حاکم جامعه اسلامی بعد از رسول اکرم(ص)، امیرالمؤمنین(ع) باشد و حضرت زهرا(س) نیز فریاد زد که چرا با حکم خدا مخالفت می کنید؟ چرا با حکمی مخالفت میکنید که تا روز قیامت آثار بدی خواهد داشت؟.
آیتالله فاضل لنکرانی افزود: فاطمیه یعنی دفاع از ولایت و امامت و صرفاً بحث غصب خلافت نبوده است، بلکه فاطمیه یعنی زمانی که به مردم اعلام کنیم در آن روز با خدا ستم و ظلم شد، از این رو فاطمیه دفاع از خدا است.
وی در ادامه عنوان کرد: خداوند متعال به حضرت زهرا(س) یک عنایت خاصی دارد و به ایشان علم مخصوصی داده است و علت اینکه اسم ایشان فاطمه قرار داده شده، این است که ایشان از بدو تولد از جهل و گمراهی بریده شده و عالمه است.
این استاد حوزه با اشاره به اینکه افتخار حضرت فاطمه(س) صرفاً دختر پیامبر بودن نیست، یادآوری کرد: پیامبر گرامی اسلام(ص) گاهی دست دخترشان را میبوسید و میفرمود: «من به امر خدا دست فاطمه(س) را میبوسم»؛ بعد از سه دههای که فریاد احیای فاطمیه از مراجع بلند شد، چقدر کتاب در باب مقامات حضرت زهرا(س) نوشته شده که خود حوزههای علمیه نیز از آن بیخبر بودند.
آیتالله فاضل لنکرانی بیان کرد: منابع و کتب آماده است و ما هرگز قصد اختلاف بین شیعه و سنی نداریم، بلکه اینها حقایقی است که در کتب خود آنها آمده و ما ضمن رعایت وحدت و ضمن تأکید بر حفظ برادری با اهل سنت، اساس اسلام را مطرح کنیم، به همین جهت حضرت زهرا(س) میتواند محور وحدت باشد، چون ایشان نیز غیر از خدا حرف دیگری نمیزد.
انتهای پیام