خطر کرونا از آنچه شایع شده کمتر است / راه‌کارهای مقابله با اضطراب در شرایط بحرانی
کد خبر: 3881056
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۳
یک روانشناس بالینی تشریح کرد:

خطر کرونا از آنچه شایع شده کمتر است / راه‌کارهای مقابله با اضطراب در شرایط بحرانی

درمانگر و پژوهشگر حوزه روانشناس بالینی با اشاره به بروز اختلال «اضطراب بیماری» در شرایط بحرانی گفت: «اضطراب بیماری» یعنی جسم فرد سالم است اما او به لحاظ روانشناختی دچار اختلال شده در واقع فاجعه‌سازی و نشانه‌های بدنی خود را سوء تعبیر می‌کند.

اختلال « اضطراب بیماری» چیست؟احمد ترابی، مسئول دفتر مشاوره دانشگاه علمی کاربردی جهاددانشگاهی قم در گفت‌وگو با ایکنا از قم، با اشاره به بروز اختلال «اضطراب» در افراد مختلف در این روزها که بیماری کرونا در حال شیوع است بیان کرد: زمانی که یک جامعه دچار بیماری می‌شود، بسیاری از افراد مضطرب و نگران،  فاجعه‌سازی می‌کنند که این امر، منجر به ایجاد اختلال «اضطراب بیماری» در  انسان می‌شود.

وی با بیان اینکه فرد مبتلا به اختلال «اضطراب بیماری» با مشاهده کوچک‌ترین نشانه یا علامتی در جسم خود، تصور می‌کند به آن ویروس مبتلا شده است، افزود: «اضطراب بیماری» یعنی جسم فرد سالم است اما او به لحاظ روانشناختی دچار اختلال شده در واقع فاجعه‌سازی و نشانه‌های بدنی خود را سوء تعبیر می‌کند.

ترابی گفت: با شیوع کرونا ویروس در کشور و به خصوص در قم نیز، افرادی هستند که با مشاهده برخی علائم مثل مقدار کم تب و تعدادی سرفه، که می‌تواند از علائم آنفولانزا نیز باشد، به دلیل وجود موج کرونا ویروس در جامعه، از این علائم فاجعه‌سازی کرده و دچار اضطراب و استرس می‌شوند.

کارشناس و مشاوره بیماری‌های رفتاری در خصوص تاثیرات اضطراب بر سیستم ایمنی فرد، گفت: استرس با فعال شدن سیستم سمپاتیک و ترشح کورتیزول خون، منجر به تضعیف سیستم ایمنی فرد می‌شود بنابراین با بزرگ‌نمایی و نگاه اغراق‌آمیز با یک پدیده جسمانی دچار «اضطراب بیماری» می‌شویم.

وی افزود: رفتارهای ایمنی‌بخش جدی در مردم تا جایی مطلوب است که سلامت روان فرد به خطر نیفتد و به عبارت بهتر او در واقعیت زندگی کند برای مثال توصیه‌های پزشکان در خصوص بهداشت فردی را جدی بگیرند و آن را رعایت کنند که عدم روبوسی با دیگران، دست ندادن با آنان، ضدعفونی کردن دستان به مدت 20 ثانیه و استفاده از ماسک در بیمارستان‌ها و.. بخشی از توصیه‌های پزشکان است.

افکار سالم را جایگزین کنیم

ترابی با اشاره به راهکارهای مقابله با استرس گفت: اولین نکته ضروری و حائز اهمیت در مواجهه با استرس و اضطراب، دور شدن از افکار منفی است درواقع باید افکار سالم را جایگزین تفکرات منفی و مخرب کنیم.

وی تصریح کرد: افراد اگر احساس کسالت و مریضی می‌کنند، می‌توانند در جهت سالم‌سازی افکار، به پزشک مراجعه کرده و اگر پزشک، سلامت جسمانی آنان را تایید کرد، باید نظر او را حجت قرار دهند.

ترابی با ذکر چند تکنیک‌ جهت رهایی از استرس اظهار کرد: تکنیک تنفس یکی از شیوه‌های رهایی از استرس است که در آن فرد می‌تواند با دم و بازدم عمیق و خودگویی‌های مثبت، آرامش خود را مجددا به دست آورد.

عضو سازمان نظام روانشناسی و مشاوره یادآور شد: افراد با دانستن اطلاعات معتبر و واقعیات، می‌توانند افکار خود را سالم کنند برای مثال، واقعیت این است که ابتلای کودکان، جوانان و یا حتی میانسالان به ویروس کرونا بسیار پایین است و احتمال مرگ انسان در اثر این ویروس در حدود 2 درصد است.

وی با اشاره به اینکه افراد با این روش می‌توانند افکار واقعی و خودآیند سالم و سازگار را جایگزین افکار منفی کنند، بیان کرد: افکار نامعقول در این شرایط، یعنی «کرونا ویروس برابر با مرگ است» اما آمارها و اطلاعات واقعی نشان می‌دهد اکثر کسانی که به کروناویروس مبتلا شدند، در سنین بالا قرار دارند و به بیماری‌های زمینه‌ای مانند آسم، ذات‌الریه و بیماری‌های قلبی و عروقی مبتلا بودند.

پرهیز از خوردنی‌های اضطراب‌آور

این روانشناس بالینی با ذکر این نکته که ورزش و پیاده‌روی منجر به کاهش اضطراب می‎‌شود، ادامه داد: افراد در این شرایط از مواد کافئین‌دار، چایی، سیگار کشیدن، فست‌فودها و چربی‌ها دوری کنند زیرا سطح استرس و اضطراب آنان را افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه شایعات فضای مجازی منجر به تشویش اذهان عمومی می‌شود، گفت: افراد اطلاعات و اخبار را از مراجع معتبر علمی و رسانه‌های معتبر دریافت کنند و به هیچ عنوان به پیام‌ها و اخبار فضای مجازی و شایعات توجه نکنند.

ترابی اظهار کرد: همیشه عده‌ای از افراد مضطرب و نگران با بیان افکار منفی خویش و دادن اطلاعات و آمار‌های غیرواقعی، سعی در مسموم کردن محیط اطراف خود دارند که توصیه می‌شود در این شرایط افراد از این محیط دوری کنند.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
هدی زهیراوی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۴ - ۲۱:۱۷
0
0
مطالب عالی وکاربردی بود وارام بخش مردم دراین شرایط است
captcha