هر خبر بی‌سندی را در فضای مجازی نشر ندهیم / ایجاد فضای امن روانی برای جامعه
کد خبر: 3881747
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۴
آیت‌الله هادوی تهرانی:

هر خبر بی‌سندی را در فضای مجازی نشر ندهیم / ایجاد فضای امن روانی برای جامعه

آیت‌الله هادوی تهرانی با تأکید بر لزوم ایجاد فضای امن روانی برای جامعه در شرایط درگیری با بیماری کرونا گفت: امروز که گرفتار مشکل کرونا هستیم، این‌قدر نباید اخبار بی‌پایه را به راحتی قبول کنیم؛ باید حتماً مستند علمی وجود داشته باشد تا بپذیریم و همین‌طور هرچیزی را قبول نکنیم.

هر خبر بی سندی را در فضای مجازی نشر ندهیم / ایجاد فضای امن روانی برای جامعهبه گزارش ایکنا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، امروز، هفتم اسفندماه در ادامه سلسله مباحث خود در تفسیر سوره نبأ به آیات 29 این سوره مبارکه اشاره کرد و گفت: معنای لغوی آیه 29 «وَكُلَّ شَيْءٍ أَحْصَيْنَاهُ كِتَابًا» این است که ما همه چیز را به صورت مکتوب، ثبت و دقیقاً شماره کرده‌ایم.

وی افزود: این مضمون که همه چیز تحت نظارت الهی است و هیچ چیزی از نظارت خدا خارج نیست و همه چیز حتی آنچه به فکر و ذهن ما خطور می‌کند ثبت و ضبط می‌شود؛ در موارد زیادی از سوی خداوند در قرآن مورد تأکید قرار گرفته است.

آیت‌الله هادوی تهرانی با بیان اینکه شاید نکته این همه تأکید آن باشد که انسان فراموشکار و بهانه‌گیر که دائماً عذر می‌آورد، نتواند در قیامت عذری بیاورد، اظهار کرد: ثبت و ضبط اعمال، مانند نوشته‌های ما نیست، بلکه عین واقعه به فرد نشان داده می‌شود، همان طور که در قرآن بیان شده که دست و پا و زبان و همه اعضاء گواهی می‌دهند.

وی افزود: این ثبت برای آن است که اگر کسانی خواستند معاذیری القاء کنند، حجت بر آنان تمام شود؛ شاید البته نکته دیگری هم بتوان از آیه استفاده کرد که در برخی موارد در قرآن بیان شده، از جمله اینکه وصیت اگر می‌خواهید بکنید یا قرض بگیرید و بدهید شاهد بگیرید و ثبت کنید؛ انسان باید سعی کند خودش امورش را تا جایی که می‌تواند ثبت و ضبط کند که بعداً اگر کسانی منکر شدند، مشخص شود.

آیت‌الله هادوی تهرانی تصریح کرد: بدون سند و دلیل معتبر نباید مطلبی را بپذیریم؛ امروز که در فضای گسترده مجازی هر کسی می‌تواند هر خطری را ایجاد و شواهد ظنی و ادله ناقص ایجاد کند، باید خیلی در این زمینه دقت کنیم.

استاد حوزه بیان کرد: امروز که گرفتار مشکل کرونا هستیم، نباید اینقدر اخبار بی‌پایه را به راحتی قبول کنیم؛ باید حتماً مستند علمی وجود داشته باشد تا بپذیریم و همین طور هر چیزی را قبول نکنیم.

این استاد حوزه اظهار کرد: خبری که به ما رسیده و معلوم نیست آیا راست و مستند است، دوباره نشر و بازپخش نکنیم و سعی کنیم مطالب صحیح و دقیق را نشر دهیم. سعی کنیم فضای امن روانی را با شفاف‌سازی اطلاعات و اخبار ایجاد کنیم.

سرنوشت منکران معاد در قیامت

وی همچنین در ادامه تفسیر سوره دخان به آیات 43 به بعد اشاره کرد و گفت: در این آیات خداوند وضعیت گناهکاران اهل جهنم را بیان و فرموده است که این عذاب‌ها نتیجه همان چیزهایی است که به آن شک داشتند.

هادوی تهرانی تصریح کرد: کسانی که در دنیا دل به قدرت و ثروت و جایگاه خانوادگی و ... خوش داشتند و از خدا بی‌خبر بودند، امروز (قیامت) جزایشان آب جوشان است، زیرا ائمه و انبیاء و علما دائما آنها را انذار می‌دادند، ولی آنان در شک و تردید بودند.

این استاد حوزه بیان کرد: این خطاب‌ها ممکن است امروز برای ما سخت و سنگین نباشد، ولی در روایت بیان شده که وقتی این آیات بر پیامبر و ائمه خوانده می‌شد، ضجه می‌زدند، آن هم کسانی که از این عذاب‌ها دور هستند؛ شاید دل‌سوخته شیعیان بودند که می‌دانستند برخی از آنان گرفتار این عذاب خواهند شد و نکند ما هم جزء تردیدکنندگان در آیات الهی و قیامت باشیم.

انتهای پیام
captcha