واکنش‌‎ها به حمله راکتی علیه پایگاه نظامی «التاجی» در بغداد
کد خبر: 3884869
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۰

واکنش‌‎ها به حمله راکتی علیه پایگاه نظامی «التاجی» در بغداد

مقام‌های عراقی در بیانیه‌های جداگانه‌ای با محکومیت حمله راکتی به پایگاه نظامی التاجی در شمال بغداد خواستار پیگیری قضایی این اقدام شدند و در عین حال نخست‌وزیر انگلیس با ابراز تأسف از کشته شدن یکی از نظامیان انگلیسی اظهار کرد: در این باره با مقامات آمریکایی گفت‌وگو کرده و در حال تحقیق و بررسی این حادثه و جمع‌آوری اطلاعات است.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری سومریه نیوز، برهم صالح، رئیس‌‌جمهور عراق، بامداد پنجشنبه، 22 اسفند، با صدور بیانیه‌ای حمله موشکی به پایگاه نظامی التاجی را محکوم کرد و قول داد که شناسایی عوامل این حمله را در دستور کار خود قرار دهد.

رئیس‌جمهور عراق گفت: این حمله کشور و امنیت آن را هدف قرار داده است و ما بر لزوم انجام تحقیقات کامل برای تعیین پیشینه و ردیابی عناصر مسئول آن تأکید می‌کنیم.

همچنین عادل عبدالمهدی، فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، بامداد پنجشنبه تأکید کرد: موشکباران پایگاه نظامی التاجی در شمال بغداد یک چالش جدی امنیتی و اقدامی خصمانه و غیر قابول قبول است.

فرماندهی نیروهای مشترک عراق نیز ابراز کرد: اقدامات جدی را در باره هدف قرار دادن پایگاه‌های نظامی انجام می‌دهد و به شدت به آنها پاسخ خواهد داد.

فرماندهی ائتلاف بین‌المللی ضد داعش در عراق با اعلام اینکه حمله موشکی چهارشنبه شب به پایگاه التاجی سه کشته و ۱۲ زخمی داشت، افزود: در این حمله ١٨ موشک کاتیوشا به پایگاه التاجی شلیک شد.

به دنبال این حمله منابع خبری از هدف قرار دادن مواضع نیروهای الحشد الشعبی در بوکمال در سوریه و نزدیک مرزهای عراق خبر دادند. گفته شده پهپادهای آمریکایی ساعتی پس از هدف قرار گرفتن التاجی به پایگاه‌های حشد الشعبی حمله بردند که دست‌کم ۲۰ نفر از نیروهای بسیج مردمی به شهادت رسیدند.

منابع سوری اعلام کردند: جنگنده‌های ناشناس به ریف دیرالزور نزدیک مرز این کشور با عراق در جنوب شرق البوکمال حمله کردند.

به گزارش خبرگزاری سانا سوریه، چهارشنبه شب چند جنگنده ناشناس به اطراف دیرالزور حمله کردند که این حمله تلفات مادی بر جای گذاشت.

شفق نیوز عراق به نقل از منبعی امنیتی، هدف این حمله را بمباران مقر گروه‌های وابسته به نیروهای مقاومت دانست؛ بدون اینکه توضیح بیشتری بدهد.

واکنش مقامات انگلیسی

«دومینیک راب» وزیر امور خارجه انگلیس نیز از مقامات عراق خواست عاملان حمله به پایگاه نظامی «التاجی» را شناسایی و مجازات کنند.

از سوی دیگر وزارت دفاع انگلیس نیز کشته شدن یکی از نظامیان خود در حمله راکتی شب گذشته به پایگاه «التاجی» عراق را مورد تأیید قرار داد و تأیید کرد که یکی از نظامیان انگلیسی در حمله راکتی شب گذشته (چهارشنبه) به پایگاه «التاجی» عراق کشته شده است.

در همین راستا، بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس به حمله به پایگاه التاجی در عراق واکنش نشان داد و گفت: جای تأسف است که به پایگاه نیرو‌های خارجی در عراق حمله راکتی صورت گرفته است. نظامیان ما در آن منطقه به طور خستگی ناپذیر در حال ایجاد ثبات و امنیت هستند. من در این رابطه با مقامات آمریکایی گفت‌وگو کردم و در حال تحقیق و بررسی این حادثه و جمع آوری اطلاعات هستیم.

یک سخنگوی وزارت دفاع انگلیس نیز بامداد امروز، پنجشنبه گفت: می‌توانیم تأیید کنیم که از وقوع حادثه برای پرسنل نظامی بریتانیا در اردوگاه تاجی در عراق آگاهیم. تحقیقات در جریان است، اما اظهار نظر بیشتر در این مقطع صحیح نیست.

مقام‌هایی که نامشان فاش نشده نیز به خبرگزاری رویترز گفته‌اند: هنوز نمی‌توانند حمله را به گروهی نسبت دهند. به گفته این مقام‌ها آمار ارائه شده اولیه است و ارزیابی‌ها ادامه دارد.

واکنش آمریکایی‌ها

همچنین سرهنگ مایلیز کیگینز، سخنگوی ارتش آمریکا در عراق، در توئیتر نوشت: بیش از ۱۶ راکت کوچک به این پایگاه اصابت کرده است. او جزئیات بیشتری را بیان نکرد.

یک مقام ائتلاف آمریکایی نیز مدعی شد: ۱۵ راکت به پایگاه محل استقرار تروریست‌های آمریکایی شلیک و دست‌کم ۱۱ نظامی زخمی شده است.

در همین حال به گزارش تی‌ار‌تی عربی، طی حمله راکتی به پایگاه التاجی بغداد که نیرو‌های ائتلاف در آن حضور دارند، یک نظامی تروریست آمریکایی و یک انگلیسی و یک پیمانکار آمریکایی از پای درآمدند و ۱۰ نظامی خارجی دیگر نیز زخمی شده‌اند.

کردستان عراق: نابودی داعش نیازمند حضور ائتلاف است

«نیچروان بارزانی» رئیس منطقه کردستان عراق و «مسرور بارزانی» نخست‌وزیر کردستان عراق در پیام‌هایی جدا حمله به پایگاه التاجی را محکوم و تأکید کردند که تشدید اوضاع در منطقه به ضرر عراق و ملت‌های منطقه است.

 بارزانی این حمله را حادثه خطرناکی دانست که به منافع عراق آسیب زده و وضعیت کشور را در معرض خطر قرار می‌دهد. 

وی با اشاره به اینکه تروریسم همچنان تهدیدی حقیقی است و داعش همچنان تهدیدی جدی برای امنیت عراق و منطقه است، نابودی آن را نیازمند همکاری و حمایت ائتلاف بین‌المللی دانست.

مسرور بارزانی نیز در پیام خود گفت: چنین اقداماتی زمینه را برای تقویت گروه‌های افراطی فراهم می‌کند حال آنکه تهدیدات تروریستی در عراق و منطقه همچنان پابر جاست.

وی با بیان اینکه عراق با مشکلات بهداشتی، اقتصادی و امنیتی مواجه و هرگونه تشدید اوضاع به ضرر عراق و ملت‌های منطقه است، ابراز امیدواری کرد که با هماهنگی نهادهای ملی در منطقه و نیروهای ائتلاف بین‌المللی جلوی هر گونه عملیات‌های خرابکارانه گرفته شود.

تکمیلی 

وزارت خارجه عراق حمله راکتی به پایگاه التاجی را محکوم کرد

وزارت خارجه عراق روز پنجشنبه با انتشار بیانیه‌ای حمله راکتی (چهارشنبه شب) به پایگاه التاجی را عملی خصمانه در راستای تضعیف تلاش برای مبارزه با تروریسم می‌داند که راه را برای بازگشت داعش، انجام اقدام‌های تروریستی و به خطر انداختن امنیت شهروندان باز می‌کند.
بر اساس این بیانیه، وزارت خارجه عراق ضمن تکرار محکومیت این اقدام تأکید کرد که همراه با مقام های امنیتی مسئول برای شناسایی افرادی که در این اقدام دست داشته‌اند، پیگیر خواهد بود.
وزارت خارجه عراق همچنین تاکید کرد که این کشور به تلاش‌های خود در مبارزه با تروریسم و ریشه‌کنی بقایای آن و مقابله با همه تهدیدهای امنیتی ادامه خواهد داد.

انتقاد عضو پارلمان عراق از محکومیت حمله ساختگی به پایگاه آمریکا در التاجی

«حسن سالم»، عضو فراکسیون پارلمانی صادقون که بخشی از ائلاف الفتح به رهبری هادی العامری است، برخی سیاسیون عراق را که حمله به پایگاه آمریکایی التاجی را محکوم کردند به باد انتقاد گرفت و گفت: «وقتی مقرهای ما بمباران می‌شود و فرزندان الحشد الشعبی در القائم به دست نیروهای شرور آمریکایی به شهادت می‌رسند، سیاستمداران عراق سرهایشان را پایین می‌گیرند و هیچ صدایی را نمی‌شنوند».

این نماینده عراقی افزود: «وقتی آمریکا با حیله‌گری به مزدورانش دستور می‌دهد پایگاه‌هایش را مورد حمله قرار دهند صدای سیاستمداران ما در محکومیت آزردگی خاطر اربابانشان بلند می‌شود. واقعا شما را چگونه داوری می‌کنند؟».

پنتاگون درباره «حمله التاجی»: همه گزینه‌ها روی میز است

وزیر دفاع آمریکا نیز درباره حمله‌ شب گذشته به پایگاه التاجی عراق گفته همه گزینه‌ها روی میز است.

مایک اسپر مدعی شد: حمله دیروز توسط گروه‌های شیعی تحت حمایت ایران چندین حمله غیرمستقیم را شامل می‌شد که مبدأ آن یک سکوی ثابت بود و آشکارا نیروهای ائتلاف و شرکای آنها در پایگاه تاجی را هدف گرفته بود.

تسلیت عربستان به غربی‌ها

وزارت خارجه عربستان نیر امروز در بیانیه‌ای حمله موشکی به پایگاه التاجی در عراق را محکوم کرد و به آمریکا و انگلیس که سه نظامی آنها در این حمله کشته شدند، تسلیت گفت.

در بیانیه وزارت خارجه عربستان آمده است: عربستان حمله تروریستی به پایگاه نظامی التاجی در شمال بغداد را که با کشته و زخمی شدن شماری از نظامیان ائتلاف بین المللی ضد داعش همراه شد محکوم و ضمن ابراز تسلیت و همدردی با خانواده‌های قربانیان برای زخمی‌ها آرزوی بهبودی هر چه سریع‌تر می‌کند.

انتهای پیام
captcha