آخرین تحولات عراق؛ از بمباران فرودگاه کربلا تا حمله به پایگاه آمریکایی «k-1»
کد خبر: 3885008
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۲

آخرین تحولات عراق؛ از بمباران فرودگاه کربلا تا حمله به پایگاه آمریکایی «k-1»

حمله جنگنده‌های آمریکا به مواضع حشدالشعبی در 4 استان عراق، بمباران فرودگاه در حال احداث کربلا از سوی آمریکا، حمله موشکی به پایگاه آمریکایی «k-1» در شمال عراق و استقرار گسترده نیروهای امنیتی در نزدیکی سفارت آمریکا در بغداد از آخرین تحولات عراق است.

آخرین تحولات عراق؛ از بمباران فرودگاه کربلا تا حمله به پایگاه آمریکایی «k-1»
به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری «السومریه نیوز»، يك منبع امنيتی در استان کربلا اعلام کرد که فرودگاه در حال احداث این شهر در منطقه «الحیدریه» هدف سه موشک قرار گرفت.

در این حمله که بامداد امروز جمعه به وقت محلی رخ داد، یکی از کارگران این فرودگاه به شهادت رسید و آسیب‌های مادی زیادی به فرودگاه وارد شد.
 
مدیر اطلاع‌رسانی فرودگاه کربلا نیز اعلام کرد که در حملات بامداد امروز آمریکا، فرودگاه در حال تأسیس در این استان نیز هدف قرار گرفت که در نتیجه آن یکی از کارگران به شهادت رسید.
 
هدف قرارگرفتن مواضع حشدالشعبی
 
پایگاه خبری «المیادین» نیز از حمله جنگنده‎های آمریکا به مواضع حشدالشعبی در استان‎های صلاح الدین، بابل، بصره و کربلا خبر داد.
 
براساس این گزارش، جنگنده‌های آمریکایی بامداد امروز مواضع حشدالشعبی را در مناطق «جُرفُ الصَخر»، «طبابة» و «السعیدات» در استان بابل هدف قرار دادند.
 
پایگاه «السومریه‌نیوز» عراق نیز اعلام کرد که جنگنده‌های آمریکایی 5 مقر حزب‌الله در ناحیه جرف‌الصخر در استان بابل را هدف قرار داند که از حجم خسارت‌های مادی و انسانی این بمباران هنوز گزارشی در دست نیست.
 
رسانه‌های عراقی نیز گزارش دادند که در حمله جنگنده‌های آمریکایی 2 پلیس استان بابل کشته شده و 7 نفر دیگر نیز مجروح شدند که سه نفر از آنها از نیروهای حشدالشعبی، دو نفر از نیروهای ارتش و دو نفر از نیروهای وزارت کشور بودند.
 
خبرگزاری رویترز نیز به نقل از یک مسئول نظامی آمریکا مدعی شد که در حملات هوایی آمریکا به مواضع حشدالشعبی عراق، 5 انبار سلاح و مهات هدف قرار گرفتند.
 
بر اساس این گزارش یک مرکز حشدالشعبی در منطقه «بلد» در جنوب استان صلاح‌الدین نیز هدف حملات آمریکا قرار گرفت و همچنین، شبکه الجزیره قطر از بمباران مواضع حشدالشعبی در منطقه «بوکمال» در مرز عراق با سوریه از سوی جنگنده‌هایی آمریکایی خبر داد.

در گزارش الجزیره ادعا شده است که در این حمله چندین نفر کشته و زخمی شدند و تعدادی از مراکز حزب‌الله عراق نیز تخریب شده است.
 
الجزیره قطر نیز در این باره گزارش داد که علاوه بر استان‌های بابل و صلاح الدین، مراکز حشدالشعبی در استان بصره در جنوب و کربلا در مرکز عراق نیز بمباران شده است.
 
بیانیه وزارت دفاع آمریکا

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در بیانیه‌ای ضمن تأیید خبر حمله هوایی این کشور به مواضع حشدالشعبی در عراق اعلام کرد که این حملات در واکنش به حملات راکتی به اردوگاه آموزشی «التاجی» در شمال بغداد صورت گرفت.
 
در این بیانیه آمده است: جنگنده‌های این کشور به ۵ هدف از پایگاه‌های حزب‌الله عراق که اغلب آنها انبار تسلیحات بوده حمله کردند.
 
«مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا نیز پس از این حملات طی بیانیه‌ای عنوان کرد: «آمریکا هرگز در واکنش به حملات به ملت،‌ منافع یا هم‌پیمان خود چشم‌پوشی نمی‌کند.»
 
حمله جنگنده های آمریکایی به پایگاه‌های حشدالشعبی دو روز پس از آن صورت گرفت که پایگاه التاجی محل حضور نیروهای ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا در ۳۰ کیلومتری شمال بغداد چهارشنبه‌شب گذشته هدف ۱۹ راکت کاتیوشا قرار گرفت که در جریان آن سه نظامی آمریکایی و انگلیسی کشته و ۲۶ نظامی دیگر زخمی شدند.
 
بیانیه ارتش عراق

ارتش عراق نیز طی بیانیه‌ای اعلام کرد که جنگنده‌های آمریکایی بامداد روز جمعه به پایگاه‌های حشدالشعبی، پلیس و ارتش عراق حمله کردند.

در این بیانیه آمده است: «ساعت 1:15 دقیقه بامداد روز جمعه، آمریکا از طریق بمباران هوایی به پایگاه‌های وابسته به حشدالشعبی و گروه‌های ضربت و گردان 19 ارتش حمله کرد».

حمله موشکی به پایگاه آمریکایی «k-1»
     
همچنین، منابع خبری از حمله موشکی به محل استقرار نیروهای آمریکایی در شمال عراق موسوم به «k-1» (کی-وان) خبر دادند.

ساعتی پس از حملات هوایی آمریکا به مواضع حشدالشعبی در چند نقطه عراق، یک پایگاه آمریکایی در شمال عراق هدف قرار گرفت.

شبکه ماهواره‌ای الغدیر به نقل از یک منبع امنیتی گزارش داد که پایگاه آمریکایی موسوم به «K-1» (کی-وان) که در نزدیکی کرکوک واقع است، بامداد جمعه هدف چندین موشک کاتیوشا قرار گرفت.
 
استقرار نیروهای امنیتی در نزدیکی سفارت آمریکا
 
همچنین، در پی حمله جنگنده‌های آمریکایی به پایگاه‌های حشدالشعبی در مناطق مختلف عراق، شمار زیادی از نیروهای امنیتی در نزدیکی سفارت آمریکا در بغداد مستقر شدند.

یک منبع اطلاعاتی عراق در این زمینه اعلام کرد که نیروهای امنیتی به صورت گسترده در نزدیکی سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد و در برخی از استان‌هایی که حملات آمریکایی‌ها صورت گرفته است، مستقر شده‌اند.
انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha