بایسته‌های حاکم شدن آرامش بر اقتصاد/ خانواده‌ها در منزل احتکار نکنند
کد خبر: 3885828
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
مهدی تقوی تشریح کرد:

بایسته‌های حاکم شدن آرامش بر اقتصاد/ خانواده‌ها در منزل احتکار نکنند

استاد بازنشسته اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی اظهار کرد: حمایت از تولیدکنندگان، مقابله با احتکار و افزایش دستمزدها، سه لازمه حاکم شدن آرامش بر اقتصاد کشور هستند.

مهدی تقوی اقتصاددان

مهدی تقوی، اقتصاددان و استاد بازنشسته اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره لوازم حاکم شدن آرامش بر اقتصاد و وظایف دولت و خانواده‌ها در این زمینه پرداخت و اظهار کرد: متأسفانه در این ایام علاوه بر شیوع ویروس کرونا و معضلات اقتصادی آن، شاهد کاهش فروش نفت و همچنین پایین آمدن قیمت آن هستیم. مقدار فروش نفت ما اخیراً به کمترین میزان خود رسیده و زیر یک میلیون بشکه در روز است و وقتی مقدار کمتری نفت بفروشیم، دلار کمتری هم وارد اقتصاد کشور خواهد شد.


بیشتر بخوانید:


کاهش درآمدهای ارزی

وی ادامه داد: در چنین شرایطی، اگر قرار باشد وارداتی از خارج صورت بگیرد به ویژه واردات دارو که در این ایام بسیار مورد نیاز شده است قطعاً با مشکل مواجه خواهیم شد. قیمت دلار در مقطعی تا حدود بیست هزار تومان نیز رسید و یکی از دلایل آن خود صرافی‌ها بودند که خوشبختانه دولت و بانک مرکزی با متخلفان برخورد کردند اما اکنون مجدداً شاهد کاهش درآمدهای ارزی هستیم.

مردم در این ایام که کرونا شیوع پیدا کرده است باید صرفاً تا آنجا که مایحتاج ضروری آنان است را تأمین کنند اما نباید در منزل دست به احتکار بزنند. بلکه نیاز به مصرف صحیح داریم

تقوی با اشاره به تبعات اقتصادی شیوع ویروس کرونا، بیان کرد: با شیوع ویروس کرونا، بهره‌وری نیروی انسانی هم بسیار کم شده است. از طرفی، تعدادی از نیروهای کار هم جان خود را از دست داده‌اند و بسیاری هم در قرنطینه هستند. امیدواریم این ویروس هرچه زودتر از بین برود تا شاهد بهبود وضعیت اقتصادی و کاهش تبعات ناشی از شیوع این ویروس باشیم. البته در این ایام نیازمند آرامش در اقتصاد هم هستیم، چراکه وضعیت اقتصاد ما عادی نیست و هزینه‌های زیادی هم صرف مقابله با کرونا شده است.

لزوم حمایت از تولیدکنندگان

این کارشناس مسائل اقتصادی یادآور شد: در شرایط کنونی، تولید کشور هم کاهش یافته و همین موضوع به مشکلات اقتصادی دامن زده است. در این ایام نیاز به حمایت از تولید داریم. بانک‌ها باید منابع مالی تولیدکنندگان را تأمین کنند. این مهم‌ترین اقدامی است که می‌توان در راستای حمایت از تولید‌کنندگان انجام داد، چراکه بانک‌ها مهم‌ترین محل برای تأمین مالی تولید در شرایط کنونی هستند.

استاد بازنشسته اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به مشکلاتی که بخش تولید با آن مواجه شده است، اظهار کرد: تولیدکنندگان نیازمند حمایت مالیاتی هم هستند. آنها تاکنون مالیات خود را به خوبی به دولت پرداخت کرده‌اند. لذا دولت منابع زیادی دارد که امور کشور را اداره کند. الان باید از تولیدکنندگان حمایت مالیاتی صورت گیرد و مثلاً تخفیف‌ها و مشوق‌های مالیاتی برای آنها در نظر گرفت، چراکه تولید آنها بسیار کاهش یافته است. بنابراین باید کاری کنیم که تولیدکنندگان بتوانند سر پای خود بایستند. این یکی از وظایف مهمی است که دولت در راستای حاکم کردن آرامش بر اقتصاد کشور باید انجام دهد.

نقش خانواده‌ها در حاکم شدن آرامش بر اقتصاد

این کارشناس مسائل اقتصادی اضافه کرد: احتکار هم زیاد شده است. دولت باید این مسائل را بررسی و کنترل کند. کالاهایی را که کمبود آنها باعث گرانی شده است باید از انبارها خارج کرد. البته وقتی قوانین چندان سفت و سخت نباشد، برخی دست به احتکار می‌زنند. با چنین افرادی باید برخوردی شدید صورت گیرد تا بتوان آرامش را بر اقتصاد کشور حکم‌فرما کرد.

استادبازنشسته اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه به بیان نکاتی درباره وظایف خانواده‌ها برای حاکم کردن آرامش بر اقتصاد پرداخت و بیان کرد: مردم در ایام شیوع کرونا باید صرفاً مایحتاج ضروری را تأمین کنند و نباید در منزل دست به احتکار بزنند و صحیح مصرف کنیم. بسیاری از این کالاها هم فاسدشدنی هستند. این کار اخلاقی نیست که برخی افراد به فروشگاه‌ها مراجعه و هر آنچه در توان دارند خرید کنند و در نتیجه کالاهای مورد نیاز دیگران نایاب شود.

دولت در سال جاری به فکر افزایش مناسب دستمزدها باشد

وی درباره پیش‌بینی‌های خود از اقتصاد ایران در سال 99 اظهار کرد: به نظرم وضعیت درخشانی از لحاظ اقتصادی در سال جاری نخواهیم داشت. اگر بتوانیم فروش نفت خود را افزایش دهیم و قیمت نفت در بازارهای جهانی بیشتر شود، می‌توان با افزایش درآمدهای به بهبود وضعیت اقتصادی کشور امیدوار بود، در غیر این صورت همچنان با تورم فزاینده مواجه خواهیم بود و روزبه‌روز قدرت خرید مردم کاهش می‌یابد.

تقوی در پایان با بیان اینکه نیازمند افزایش دستمزدها هستیم، گفت: به دولتمردان توصیه می‌کنم به فکر افزایش قدرت خرید مردم باشند. برای سال 99 میزان 15 درصد به حقوق‌ها اضافه شده است اما این افزایش حقوق فقط مقداری از تورم را جبران می‌کند. بنابراین دولت باید به فکر افزایش بیشتر دستمزدها باشد.

انتهای پیام
captcha