نیویورک‌تایمز: تحریم‌های آمریکا مبادلات دارویی ایران را غیرممکن کرده است
کد خبر: 3887167
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۸

نیویورک‌تایمز: تحریم‌های آمریکا مبادلات دارویی ایران را غیرممکن کرده است

روزنامه نیویورک‌تایمز در یادداشتی نوشت: از آنجا که تحریم‌های آمریکا علیه ایران مانع تراکنش‌های مالی بین‌المللی و حمل و نقل می‌شود، هرگونه تجارتی در این شرایط به ویژه در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی برای این کشور تقریباً غیرممکن است.

به گزارش ایکنا، روزنامه نیویورک‌تایمز در یادداشتی به قلم نرگس باجُغلی، استاد مطالعات بین‌الملل دانشگاه جان هاپکینز و  مهسا روحی، عضو پژوهشگر در برنامه بین‌المللی منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، به تأثیرات تحریم‌های آمریکا علیه ایران در شرایط شیوع کرونا پرداخته است.

سپس با اشاره به تلفات جنگ 8 ساله ایران و عراق و مقایسه آن با کرونا، نوشته شده است: تلفات جنگ هشت ساله ایران و عراق، که در دهه 1980 یک میلیون نفر را کشت، در مقایسه با اپیدمی کرونا کم‌رنگ است. محققان ایرانی تخمین زده‌اند که این شیوع، که قبلاً هم کشته داده، در اواخر ماه مِی به اوج خود می‌رسد و می‌تواند منجر به کشته شدن 3.5 میلیون نفر شود. نخبگان ایرانی قادر به ماندن در خانه هستند اما اکثریت مردم به دلیل طولانی‌ بودن زمان و نداشتن درآمد نابود می‌شوند. علاوه بر این، کمبود دارو و تجهیزات پزشکی از جمله دستگاه‌های تهویه، کیت‌های تست و تجهیزات تنفسی برای مقابله با عفونت نیز وجود دارد.

این یادداشت ادامه می‌دهد: اگر ایران نتواند شیوع کرونا را مهار کند، نه تنها به ایرانیان، بلکه به همسایگان و کل جهان تلفات وحشتناکی وارد خواهد شد. حتی کشورهایی که همسایه ایران نیستند شدت خطر را فهمیده و برای مردم آن کمک فرستاده‌اند.

نویسندگان این یادداشت به درخواست برخی کشورها برای کاهش تحریم‌های ایران اشاره کرده و نوشته‌اند: بریتانیا، چین و روسیه از ایالات متحده خواسته‌اند كه تحریم‌ها را كاهش دهد تا ایران بتواند به طور مؤثرتر در برابر کرونا واکنش نشان دهد، اما دولت ترامپ هیچ توجهی به این مطالبات نشان نداده است. همچنین، هفته گذشته ایالات متحده دور جدیدی از تحریم‌ها را اعلام کرد. دولت ترامپ ادعا می‌کند که تحریم‌های این کشور مانع تجارت کالاهای انسان‌دوستانه نمی‌شود اما از آنجا که این تحریم‌ها مانع تراکنش‌های مالی بین‌المللی و حمل و نقل می‌شود، هرگونه تجارت در این شرایط به ویژه در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی تقریباً غیرممکن است.

نویسندگان می‌افزایند: چندین شرکت که تجهیزات پزشکی مورد نیاز برای مبارزه با کرونا را تأمین می‌کنند، حمل و نقل به ایران را متوقف کرده‌اند، زیرا بانک‌های آنها از انجام معاملات منع شده‌اند. عدم تمایل دولت ترامپ به کاهش محدودیت‌ها، در شرایطی که ایران با این بحران ناتوان‌کننده روبه‌روست، مانع تلاش‌ها برای تعامل در سال‌های آینده می‌شود و اعتبار ایالات متحده را به عنوان قدرتی جهانی خدشه‌دار می‌کند. با توجه به اینکه جان میلیون‌ها ایرانی در معرض خطر است، ترامپ باید این تحریم‌ها را به حالت تعلیق درآورد تا به دیگر کشورها این امکان را بدهد که بدون ترس از عواقب آمریکایی‌، کمک‌های بشردوستانه را ارائه دهند.

در بخش دیگری از این یادداشت به رنج‌های بیماران بمباران‌های شیمیایی جنگ ایران و عراق اشاره شده و آمده است: از جمله موارد وحشت‌‌انگیز جنگ ایران و عراق، استفاده از گاز شیمیایی و اعصاب از سوی صدام حسین بود که در آن زمان ایالات متحده و کشورهای اروپایی حمایت کردند. حدود صد هزار بازمانده ایرانی از آن جنگ شیمیایی با مشکلات تنفسی مزمن زندگی می‌کنند و اغلب به دستگاه و ماسک‌های اکسیژن نیاز دارند. آنها در ابتلا به کرونا در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

سپس می‌افزاید: پس از شیوع ویروس کرونا، چین، در تقابل با ایالات متحده، تیم پزشکی به ایران فرستاد و پس از آن با ارسال کیت‌های آزمایش و دستگاه‌های تهویه علناً از ایالات متحده درخواست کرد که تحریم‌ها را لغو کند.

در پایان تأکید شده است: اگر دولت ترامپ همچنان به مسدود‌ کردن فعالیت‌های اقتصادی بین‌المللی با ایران ادامه دهد، جهان ممکن است با عواقب گسترش بی‌وقفه یک بیماری مرگبار روبه‌رو شود. ایرانیان انتخاب امروز ایالات متحده را به خاطر خواهند داشت.

ترجمه و تنظیم: محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
captcha