عبرت‌آموزی از حوادث و بیماری‌ها + فیلم
کد خبر: 3889476
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۵
اساتید و معلمان قرآن همراه با پویش خانه‌های نورانی / 21

عبرت‌آموزی از حوادث و بیماری‌ها + فیلم

حجت‌الاسلام حکیمی، حافظ کل قرآن با اشاره به آیه «إِنَّ فِي ذَلِكَ لَعِبْرَةً لِمَنْ يَخْشَى» گفت: اگر از حوادث، عبرت نگرفته و پند و اندرزها را نپذیریم ما نیز به آن حوادث دچار خواهیم شد.

به گزارش ایکنا، عیدانه معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۹۹ اجرای طرح خانه‌های نورانی با همکاری دیگر نهادهای قرآنی و فرهنگی است. در قالب این طرح که با همکاری ایکنا اجرا می‌شود، هر روز شاهد انتشار فایل تصویری از یکی از اساتید قرآنی کشورمان خواهیم بود. این طرح در این روزهای قرنطینه خانگی به دلیل شیوع کروناویروس از پویش #درخانه_بمانیم حمایت می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابوالفضل حکیمی، حافظ، مدرس و مدیر مؤسسه کریمه آل رسول(س) در اجرای طرح #خانه‌های_نورانی شرکت کرد که در ادامه شاهد انتشار گفته‌های این حافظ قرآن هستیم. در ذیل متن و فیلم سخنان این مدرس قرآن با موضوع «عبرت و عبرت گرفتن از دیدگاه قرآن» منتشر می شود.

«بسم الله الرحمن الرحیم

قال الله تبارک و تعالی «إِنَّ فِي ذَلِكَ لَعِبْرَةً لِمَنْ يَخْشَى»

با تبریک سال جدید خدمت شما عاشقان و علاقه‌مندان به ساحت قرآن و آرزوی سالی سرشار از سعادتمندی و توفیق، با توجه به حوادث اخیر که شرایط کشورمان غیر عادی شده و به صورت طبیعی آموزش مفاهیم قرآن در جلسات و اجتماعات میسر نبود از این طریق خبرگزاری ایکنا بحث عبرت‌آموزی را بیان می‌کنم.

قرآن کریم در آیه فوق، از عبرت سخن به میان می‌آورد و اینکه در مشکلات و حوادث، عبرت وجود دارد. در برخی از آیات دیگر چون آیه دوم سوره حشر «فَاعْتَبِرُوا يَا أُولِي الْأَبْصَارِ» هشدار می‌دهد که ای کسانی که سختی‌ها، حوادث، امتحانات و بیماری‌ها را می‌بینید، عبرت بگیرید، اگر عبرت نگیرید، شما هم به آن مبتلا می‌شوید.

به طور نمونه در موضوع شیوع کرونا که کشور و جهان با آن درگیر است، اگر فردی بهداشت را رعایت نکند، نتیجه آن بیماری می‌شود. هنگامی که ویروسی چون کرونا، تمام عالم را فرا می‌گیرد و افرادی که بهداشت را رعایت می‌کنند در صحت هستند پس ما هم باید پند و اندرز بگیریم، تنها عبرت کافی نیست. وقتی یک راننده قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت نمی‌کند، جان خود و عزیزانش را بر سر حادثه از دست می‌دهد. پس باید با دیدن این موارد عبرت گرفت. 

حضرت علی(ع) در حکت 289 نهج‌البلاغه فرموده است: «مَا أَكْثَرَ الْعِبَرَ وَ أَقَلَّ الِاعْتِبَارَ» چقدر عبرت‌ها زیاد است، لیکن عبرت گرفتن‌ها کم است.

درس حوادث اخیر این بود که به دنیا دل نبندیم و همیشه باقی نیستیم. ما پیروان قرآن در زندگی مهربان‌تر و صمیمی‌تر و در تلاوت و حفظ قرآن و خدمت به قرآنیان پیش‌قدم باشیم. خیرین و مسئولان در ترویج فعالیت‌های قرآنی یاریگر مجموعه‌های قرآنی باشند. این فرصت‌ها، طبیعتاً همیشه وجود ندارد.

در پناه قرآن کریم، همیشه سربلند و پیروز باشید. والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.»

یادآوری می‌شود، طرح خانه‌های نورانی از سوی ستاد مقابله فرهنگی با کرونا مستقر در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ابتدا تا انتهای فروردین‌ماه ۹۹ اجرا خواهد شد. در این طرح، برخی نهادها و مراکز مختلف قرآنی ازجمله ایکنا، شورای عالی قرآن، رادیو قرآن و... با معاونت همکاری خواهند داشت.

انتهای پیام
captcha