راهکارهای قرآنی برای دستیابی به آرامش + فیلم
کد خبر: 3891556
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۱
اساتید و معلمان قرآن همراه با پویش خانه‌های نورانی / 30

راهکارهای قرآنی برای دستیابی به آرامش + فیلم

حجت‌الاسلام حکیمی، حافظ کل قرآن کریم به بیان راهکارهای قرآنی برای دستیابی به آرامش و رفع اضطراب و پریشانی پرداخت.

به گزارش ایکنا، عیدانه معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۹۹ اجرای طرح خانه‌های نورانی با همکاری دیگر نهادهای قرآنی و فرهنگی است. در قالب این طرح که با همکاری ایکنا اجرا می‌شود، هر روز شاهد انتشار فایل تصویری از یکی از اساتید قرآنی کشورمان خواهیم بود. این طرح در این روزهای قرنطینه خانگی به دلیل شیوع کروناویروس از پویش #درخانه_بمانیم حمایت می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابوالفضل حکیمی، مدرس و مدیر مؤسسه کریمه آل رسول(س) در اجرای طرح #خانه‌های_نورانی شرکت کرد که در ادامه سومین بخش گفته‌های این حافظ قرآن را می‌خوانید. در ذیل متن و فیلم سخنان این مدرس قرآن با موضوع «راهکارهای قرآن برای آرامش» منتشر می‌شود.

«بسم الله الرحمن الرحیم

قال الله تبارک و تعالی «فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ عَلِمَ أَنْ سَيَكُونُ مِنْكُمْ مَرْضَى»

برخی سؤال می‌کنند که برای رفع پریشانی و اضطراب چه کاری می‌توان، انجام داد؟ برای اینکه در حوادثی چون گرفتاری‌ها و بیماری‌ها که در حال حاضر دنیا با آن درگیر است، نترسیم، چه کنیم؟ برای پاسخ به این سؤال نظر شما را به آیاتی از قرآن کریم جلب می‌کنم که همیشه راهگشا است و به بهترین راه‌ها هدایت می‌‌کند «إِنَّ هذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ».


بیشتر بخوانید:


در عین حال که باید مسائل بهداشتی را رعایت کنیم و توصیه متخصصان در این امر را حتما مراعات کنیم، اولین راهکار توجه به مسائل معنوی و اتکای به خداوند متعال است، یاد خدا را بیشتر در زندگی خود داشته باشیم. در سوره رعد، آیه 28 آمده است: «الَّذِينَ آمَنُوا وَ تَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» با یاد خدا، دل آرامش پیدا می‌کند. یا ذکر «لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ» که هیچ قدرتی را تصور نکنید الا اینکه آن قدرت از ناحیه خداوند است. ذکر استغفار اگر به صورت دائمی باشد، روحیه ما را آرامش می‌بخشد، در سوره نوح، آیات 10 تا 12 از زبان نوح نبی(ع) می‌خوانیم «فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كانَ غَفَّاراً» به قوم خود گفتم از خداوند طلب مغفرت کنید، به دلیل اینکه «يُرْسِلِ السَّماءَ عَلَيْكُمْ مِدْراراً» این استغفار برکاتی دارد و خداوند به برکت استغفار شما، باران را نازل می‌کند «وَ يُمْدِدْكُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنِينَ» خداوند شما را مدد می‌کند، تنها نمی‌گذارد و نعمت‌های پیوسته به شما می‌فرستد «وَ يَجْعَلْ لَكُمْ جَنَّاتٍ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ أَنْهاراً».

راهکار دوم، انس با قرآن است. قرآن در سوره مزمل، آیه 20 می‌فرماید هر مقداری که برایتان مقدور است، قرآن بخوانید «فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ» خداوند می‌داند شما بیمار هستید، اما نباید انس‌تان را با قرآن قطع کنید؛ چراکه شفا به دست خداوند است. حضرت ابراهیم(ع) در سوره شعرا آیه 80 فرموده است «وَ إِذا مَرِضْتُ فَهُوَ يَشْفِينِ» اگر مریض شوم، شفا به دست خداوند است، کما اینکه مرگ و حیات نیز به دست اوست «وَ الَّذِي يُمِيتُنِي ثُمَّ يُحْيِينِ».

راهکار سوم، دعا و تضرع است «وَ قالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ» خداوند هم اشاره کرده است که دعا از شما و اجابت از ما اگر این چنین شد با ذکر و یاد خدا و انس با قرآن و قرائت دعاها و زیاراتی چون عاشورا، حدیث کسا و صحیفه سجادیه به ویژه دعای هفتم آن که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است به آرامش خواهیم رسید.

در پناه قرآن کریم سعادتمند و سرافراز باشید.»

یادآوری می‌شود، طرح خانه‌های نورانی از سوی ستاد مقابله فرهنگی با کرونا مستقر در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ابتدا تا انتهای فروردین‌ماه ۹۹ اجرا خواهد شد. در این طرح، برخی نهادها و مراکز مختلف قرآنی ازجمله ایکنا، شورای عالی قرآن، رادیو قرآن و... با معاونت همکاری خواهند داشت.

انتهای پیام
captcha