«بسم الله الرحمن الرحیم»؛ یک افتتاح عاشقانه + فیلم
کد خبر: 3891148
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۱
اساتید و معلمان قرآن همراه با پویش خانه‌های نورانی / 24

«بسم الله الرحمن الرحیم»؛ یک افتتاح عاشقانه + فیلم

محمد بنیادی، مدرس قرآن، با تأکید بر اینکه هیچ‌کس همانند خداوند عاشق انسان نیست، حتی پدر و مادر، گفت: علاقه‌ او به انسان مؤمن بسیار بیشتر است. بنابراین «بسم الله الرحمن الرحیم» یک افتتاح عاشقانه و نامه‌ای با شروعی دل‌انگیز تلقی می‌شود. این تعبیر چنان لطیف است که انسان را مجبور به تواضع در مقابل خالقش می‌کند.

به گزارش ایکنا، عیدانه معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۹۹ اجرای طرح خانه‌های نورانی با همکاری دیگر نهادهای قرآنی و فرهنگی است. در قالب این طرح که با همکاری ایکنا اجرا می‌شود، هر روز شاهد انتشار فایل تصویری از یکی از اساتید قرآنی کشورمان خواهیم بود. این طرح در این روزهای قرنطینه خانگی به دلیل شیوع کروناویروس از پویش #درخانه_بمانیم حمایت می‌کند.

محمد بنیادی، قاری و مدرس قرآن کریم در اجرای طرح #خانه‌های_نورانی شرکت کرد که در ادامه شاهد انتشار گفته‌های این پیشکسوت قرآنی هستیم. در ذیل متن و فیلم سخنان این مدرس قرآن درباره «آشنایی با بزرگترین ذکر»، منتشر شده است.

«بسم الله الرحمن الرحیم
قرآن کریم فی نفسه برای انسان آرامش‌بخش است. قرآن با تمام آیاتش شش هزار و 236 آیه و مطالعه 114 سوره و 30 جزء به انسان آرامش می‌دهد. انسان باید با قرآن مؤانستی مانند طفل نسبت به شیر مادر، داشته باشد و مثل غذا، تفریح و ورزش و ... که بدن به آنها نیاز دارد، انسان نیز به قرآن احساس نیاز داشته باشد. آن هنگام است که انسان در این دنیا، طعم «کافورا» را که طعم خنک‌کننده و آرامش‌بخش است، به دست می‌آورد.

هنگامی که انسان به آرامش می‌رسد برای دو استقامت و صد متر نفس‌گیر، آماده می‌شود که انسان دائماً خودش را گرم می‍‌کند و نسبت به دیگران سرعت و سبقت می‌گیرد. اینجا طعم قرآن به «زنجبیلا» تغییر می‌کند یعنی انسان را گرم می‌کند تا انسان به خط پایان، خطی که در قله آن خداوند ایستاده است، برسد قله‌ای که خداوند این شراب را به ما می‌نوشاند «شرابا طهورا» است.

قرآن شراب است، چون آب را هنگامی که انسان می‌نوشد به تمام اعضا و سلول‌هایش می‌رسد. از لحاظ علمی هنگامی که غذا می‌خورید، به اعضای بدن می‌رسد و به سلول‌ها نمی‌رسد، اما آب را همان لحظه که انسان می‌نوشد هم به اعضا می‌رسد و هم به تک تک سلول‌های انسان نفوذ می‌کند، لذا قرآن کریم بیان می‌کند که «إِنَّ الْأَبْرارَ يَشْرَبُونَ مِنْ كَأْسٍ كانَ مِزاجُها كافُوراً» شرابی که انسان می‌نوشد، طعم آن کافورا است و همین شراب را که می‌نوشد، طعم آن زنجبیل و یا شراب طهور است، یعنی انسان با قرآن پاک و منزه می‌شود و به لقاء الله می‌پیوندد.

اما اینکه بر این قرآن چگونه وارد شویم؟ باید بدانیم بزرگترین ذکر در ابتدای قرآن معرفی شده است. ارتباط خدا با پیامبر «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ» بوده است و در جای دیگر آمده است «سَبِّحِ اسْمَ رَبِّكَ الْأَعْلَى» یعنی بسم الله الرحمن الرحیم، بهترین ذکر است و هر کاری انسان انجام می‌دهد، می‌نشیند، بلند می‌شود، اگر بر روی آن و یا قبل از آن بسم الله گفته نشود، آن کار ابتر است. لذا بسم الله الرحمن الرحیم، 114 بار در قرآن تکرار شده است و به شأن نزول مکرر، معروف است. آن قدر این آیه زیبا و قشنگ است که قرآن می‌خواهد به بگوید: خداوند عاشق ماست و ما را دوست دارد. در کتابی آمده بود که خداوند سبحان به مسیح(ع) گفت: ای عیسی به این بنده عاصی من بگو اگر بداند که چگونه از من در حال فرار است و من چگونه به او عشق می‌ورزم که برگردد به من نگاه کند، در جا از عشقی که من دارم، می‌میرد.» این را خداوند به انسان عاصی می‌گوید نه انسانی مؤمن.

بسم الله الرحمن الرحیم، یعنی اینکه خداوند 70 برابر پدر و مادر، علاقه‌اش به انسان بیشتر است، هیچ کس به اندازه خداوند عاشق انسان نیست نه پدر و نه مادر، بلکه خداوند تعشُّقش به انسان مؤمن بسیار بالا است. لذا بسم الله الرحمن الرحیم یک افتتاح عاشقانه و نامه بسیار با شروع دل‌انگیز و روح افزا و خنک‌کننده است. این ذکر چنان لطیف است که انسان را مجبور به تواضع در مقابل خداوند می‌کند. لذا علی‌بن ابیطالب(ع) فرمودند: «خلاصه کل قرآن در سوره حمد، سوره حمد خلاصه‌اش در بسم الله الرحمن الرحیم است و خلاصه بسم الله الرحمن الرحیم در باء آن است.» و علی‌بن ابیطالب(ع) گفت «من نقطه بای بسم الله الرحمن الرحیم هستم.» یعنی کتاب خدا و عترت پیامبر(ص) دو ثقل عظیمی است که پیامبر اکرم(ص) بر آن تأکید کرده‌اند. لذا پیامبر(ص) در معرفی حضرت علی(ع) دو انگشت‌شان را نشان دادند، یعنی کتاب خدا و ولایت هم قد و هم اندازه هم هستند. مسئله ولایت به اندازه‌ای حائز اهمیت است که در جریان ابلاغ، خداوند به پیامبر(ص) می‌فرماید: «اگر اين دستور را ابلاغ نكنی، رسالت خويش را انجام نداده‌ای.» یعنی کتاب خدا با مهر علوی و علی‌بن ابیطالب(ع) و ولایت تثبیت شده است، یعنی جدایی کتاب از ولایت و ولایت از کتاب، ظلم به هر دو موضوع است.»


بیشتر بخوانید:


یادآوری می‌شود، طرح خانه‌های نورانی از سوی ستاد مقابله فرهنگی با کرونا مستقر در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ابتدا تا انتهای فروردین‌ماه ۹۹ اجرا خواهد شد. در این طرح، برخی نهادها و مراکز مختلف قرآنی ازجمله ایکنا، شورای عالی قرآن، رادیو قرآن و... با معاونت همکاری خواهند داشت.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha