فرصت مطالعه تفسیر قرآن را از دست ندهیم + فیلم
کد خبر: 3891069
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۴
اساتید و معلمان قرآن همراه با پویش خانه‌های نورانی/ 28

فرصت مطالعه تفسیر قرآن را از دست ندهیم + فیلم

محمد بنیادی، پیشکسوت قرآنی کشورمان گفت: نرم‌افزار نورالانوار در قالب لوح فشرده‌، 400 تفسیر را گردآوری کرده است که می‌توان به راحتی به تفاسیر قرآن دست یافت.

به گزارش ایکنا؛ عیدانه معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۹۹ اجرای طرح خانه‌های نورانی با همکاری دیگر نهادهای قرآنی و فرهنگی است. در قالب این طرح که با همکاری ایکنا اجرا می‌شود، هر روز شاهد انتشار فایل تصویری از یکی از اساتید قرآنی کشورمان خواهیم بود. این طرح در این روزهای قرنطینه خانگی به دلیل شیوع کروناویروس از پویش #درخانه_بمانیم حمایت می‌کند.

محمد بنیادی، قاری قرآن در اجرای طرح #خانه‌های_نورانی شرکت کرد که در ادامه شاهد انتشار سومین بخش گفته‌های این پیشکسوت قرآنی هستیم. در ذیل متن و فیلم سخنان این مدرس قرآن که تأکیدی بر آوردن جلسان قرآن به فضای مجازی است، منتشر شده است.

«بسم الله الرحمن الرحیم

در جلسه گذشته به بیان مفاهیمی از سوره مبارکه انسان با موضوع «بهترین فرصت برای چشیدن سه شراب قرآنی» پرداخته شد. تأکید شد که قرآن باید همیشه همراه و مأنوس با ما باشد. همان طور که امام موسی کاظم(ع) زمانی که در زندان بودند تنها با قرآن انس داشتند و در روایات آمده است «كَقِطَعِ اللَّيْلِ الْمُظْلِمِ فَعَلَيْكُمْ بِالْقُرْآنِ»

فردی که تلاوت قرآن دارد و با آن مأنوس است، نیازی به عالم ماده ندارد و این عالم معنا، عالم ماده را در تسخیر خود قرار می‌دهد. لذا قرآن، کتابی است که می‌تواند ما را به قلب مطمئن برساند «أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ». بنابر این هنگامی که تأکید می‌شود، حداقل هر روز، یک صفحه از قرآن را بخوانید، نباید این فرصت را از دست داد.

حداقل سه هزار و 200 تفسیر قرآن که دو هزار و 100 تفسیر برای اهل تشیع و هزار و 100 تفسیر نیز برای اهل تسنن و به زبان‌های عربی و فارسی است. نرم‌افزار نورالانوار در قالب لوح فشرده‌، 400 تفسیر را گردآوری کرده است که می‌توان به راحتی به تفاسیر دست یافت. تفاسیری چون المیزان، مجمع البیان، کشف الاسرار، جوامع الجامع، منهج‌الصادقین، اثنی عشری، پرتویی از قرآن، اطیب البیان و مخزن العرفان، احسن الحدیث، لاهیجی، حسینی و ... اینها مبانی نظری ما است که می‌توان از آن مطالبی گرفت.

منبع مورد وثوق بنده در تهیه اغلب مطالب و در بحث کتابت و قرائت قرآن کریم، کتاب تهذیب القراء استاد ابراهیم پورفرزیب(مولایی) است و بیشتر مباحث معرفتی از تفسیر البرهان است. پس از تلاوت آیات، مفردات را که شامل (پیدایش کلمات و حروف است و نه ترجمه کلمات) بررسی کنید و بعد به سراغ ترکیبات و سپس ترجمه کلمات بروید».

یادآوری می‌شود، طرح خانه‌های نورانی از سوی ستاد مقابله فرهنگی با کرونا مستقر در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ابتدا تا انتهای فروردین‌ماه ۹۹ اجرا خواهد شد. در این طرح، برخی نهادها و مراکز مختلف قرآنی ازجمله ایکنا، شورای عالی قرآن، رادیو قرآن و... با معاونت همکاری خواهند داشت.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha