آنچه همنشینی با قرآن به همراه دارد + فیلم
کد خبر: 3889320
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۳
اساتید و معلمان قرآن همراه با پویش خانه‌های نورانی / 22

آنچه همنشینی با قرآن به همراه دارد + فیلم

قاری و پیشکسوت قرآنی کشورمان با اشاره به فرمایشی از حضرت علی(ع) «مَا جَالَسَ هذَا القُرآنَ أَحَدٌ اِلّا قَامَ عَنهُ بِزِیادَةٍ أَونُقصَانٍ»، گفت: فردی که با قرآن بنشیند و برخیزد و مفاهیم آن را بفهمد، هدایت الهی بر او افزوده و جهالت دور می‌شود.

به گزارش ایکنا، عیدانه معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۹۹ اجرای طرح خانه‌های نورانی با همکاری دیگر نهادهای قرآنی و فرهنگی است. در قالب این طرح که با همکاری ایکنا اجرا می‌شود، هر روز شاهد انتشار فایل تصویری از یکی از اساتید قرآنی کشورمان خواهیم بود. این طرح در این روزهای قرنطینه خانگی به دلیل شیوع کروناویروس از پویش #درخانه_بمانیم حمایت می‌کند.

محمدرضا خرميان، قاری بين‌المللی و مدرس قرآن، در اجرای طرح #خانه‌های_نورانی شرکت کرد. در ذیل متن و فیلم سخنان این مدرس قرآن درباره نجات از ضلالت و جهالت با مؤانست با قرآن، منتشر می شود.

«بسم الله الرحمن الرحیم

وَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ(ص) «فَضْلُ اَلْقُرْآنِ عَلَى سَائِرِ اَلْكَلاَمِ كَفَضْلِ اَللَّهِ عَلَى خَلْقِهِ»

پیامبر عالی‌‌مرتبه، حضرت محمد مصطفی(ص) فرموده‌اند: «فضل و برتری این کتاب الهی (قرآن) نسبت به سایر کتبی که بشر نوشته است به مانند فضل و برتری خداوند است نسبت به انسان.» ما چه میزان با خداوند فاصله داریم؟ ما حتی ذره‌ای در مقابل عظمت اقیانوس الهی نیستیم، صفر در مقابل بی‌نهایت. پیامبر اکرم(ص) در این حدیث، قرآن را با سایر کتب نوشته‌شده بشر، مقایسه می‌کند. 

در حال حاضر در کتابخانه‌های ایران و مراکز علمی، میلیاردها میلیارد، کتاب در دسترس بشر است، ولی هیچ‌ کدام توان برابری با کتابی که الفاظ آن از جانب خداوند آمده و بر قلب نازنین پیامبر(ص) نازل شده است، نیست. در قرآن بارها بر این موضوع تأکید شده است.

قرآن، کتاب «هدی للناس» و «هدی للمتقین» است. امیرالمؤمنین(ع) در بیان شریفی می‌فرمایند: «مَا جَالَسَ هذَا القُرآنَ أَحَدٌ اِلّا قَامَ عَنهُ بِزِیادَةٍ أَونُقصَانٍ» فردی که با این قرآن بنشیند و برخیزد و با قرآن محشور و آشنا باشد و حتی یک صفحه از قرآن را تلاوت کند و مفاهیم آن‌ را بفهمد، چیزی به او اضافه و چیزی کم می‌شود. در ادامه این حدیث آمده است «زِیَادَةٍ فِی هُدًی» به هدایت او چیزی اضافه می‌شود، یعنی حقایق عالم را درک می‌کند. چیزی که از او کم می‌شود «نُقْصَانٍ مِنْ عَمًى» از ضلالت و جهالت دور می‌شود.

چرا بسیاری از غیر مسلمانان با اولین مواجهه با قرآن جذب اسلام می‌شوند؟ چون دنیایی از معارف در آن نهفته است. بنابر این پیامبر اکرم(ص) به حق فرمودند که اگر این قرآن را با سایر کتبی که بشر نوشته است، مقایسه کنیم، فاصله‌اش همانند فاصله ما با خداوند است.

چگونه است که انسانی این قرآن را تلاوت می‌کند و در وعده‌های مختلف نماز، حمد و توحید را بارها قرائت می‌کند، اما هیچ‌گاه ملول و خسته نمی‌شود.

همچنین در ماه مبارک رمضان چند هزار ختم قرآن صورت می‌گیرد، اما باز هر ساله تکرار می‌شود، کتابی که بشر نوشته و مثلاً بهترین کتاب سال است، بیشتر از یک‌بار خوانده نمی‌شود و یا اشعار حافظ، سعدی و ... از تکرار زیاد خسته‌کننده می‌شود، اما قرآن را بارها و بارها می‌خوانی اما خسته و ملول نمی‌شوی، علت آن چه می‌تواند باشد؟

امام رضا (ع) در حدیث شریفی فرمودند: «این قرآن به مثابه آفتاب و نور با عظمت خورشید می‌ماند، آیا فردی است که تا به حال در دنیا بگوید از نور آفتاب خسته شده‌ام؟ قرآن نیز به مانند خورشید است، هر چه می‌تابد انسان از درخشش آن استفاده می‌کند.

والسلام»

یادآوری می‌شود، طرح خانه‌های نورانی از سوی ستاد مقابله فرهنگی با کرونا مستقر در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ابتدا تا انتهای فروردین‌ماه ۹۹ اجرا خواهد شد. در این طرح، برخی نهادها و مراکز مختلف قرآنی از جمله ایکنا، شورای عالی قرآن، رادیو قرآن و... با معاونت همکاری خواهند داشت.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha