چگونگی تبدیل علاقه «ماهاتیر محمد» به نفرت از انگلیس
کد خبر: 3889561
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۲
در گفت‌وگوی اختصاصی با الجزیره بیان شد:

چگونگی تبدیل علاقه «ماهاتیر محمد» به نفرت از انگلیس

«ماهاتیر محمد»، نخست‌وزیر پیشین مالزی، در گفت‌وگو با شبکه الجزیره توضیح داد که چگونه در دوره جوانی احساس مثبت او به انگلیس به تنفر و خشم از این کشور تبدیل شد.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، ماهاتیر محمد، نخست‌وزیر پیشین مالزی، در گفت‌‌وگو با برنامه «شاهد علی العصر» شبکه الجزیره، توطئه‌های شوم انگلیس به کشورش را علت تبدیل علاقه خود به نفرت از این کشور ذکر کرد.
 
وی گفت: زمانی که در دوران مدرسه بودم مانند بسیاری از مردم مالزی طرفدار انگلیس بودم، زیرا آنها در آن زمان تفاوت بسیاری میان حکومت استبدادی در کشورشان، که بر تمام ثروت مالزی دست انداخته بودند و استعمارگران انگلیسی در مالزی می‌دیدند.

ماهاتیر محمد افزود: مانند بسیاری از همسالان خود به خاطر نظم و انضباطی که از انگلیسی‌ها دیده بود، در مدرسه‌ای انگلیسی درس خواند و تاریخ و فرهنگ انگلیسی را فراگرفت و فکر می‌کرد که آنها ملتی شکست‌ناپذیر هستند اما زمانی که ژاپنی‌ها، انگلیسی‌ها را شکست دادند و آنها را مجبور به خروج از مالزی کردند، این تصور او نیز شکسته شد.

وی گفت: در آن زمان دریافتم که بریتانیایی‌ها هم ممکن است از یک ملت و ارتش آسیایی شکست بخورند و فهمیدم ژاپنی‌ها منضبط‌‌تر و دارای برنامه‌ریزی بهتری از انگلیسی‌ها هستند.

اما این مورد تنها دلیل تغییر نظر ماهاتیر محمد جوان در دهه چهل قرن بیستم درباره انگلیس نبود، بلکه مالایی‌ها احساس کردند که انگلیسی‌ها در حال تحقیر آنها بودند و آنها را افرادی تنبل و غیرقابل اعتماد می‌دانستند و همزمان در حال تشویق چینی‌ها و هندی‌ها برای آمدن به مالزی و زندگی در این کشور بودند و به آنها در آموزش و کار حق و حقوقی به مراتب بهتر از مالایی‌ها می‌دادند.

ماهاتیر محمد توضیح داد: مالایی‌ها زمانی که تلاش انگلیس از حمایت از اتحادیه مالایی‌ها را دیدند کاملاً توطئه انگلیس علیه خود را درک کردند. این اتحادیه که برای جداسازی مالایی‌ها و باز کردن مسیر اقلیت‌های چینی و هندی تلاش می‌کرد، قصد داشت کشور را به شهرکی بین‌المللی تبدیل کند که تابع دولت انگلیس باشد؛ دقیقاً مانند کاری که با فلسطین کردند؛ یهودیان جهان را برای آمدن به آنجا تشویق و از آنها برای تسلط بر زندگی فلسطینی‌ها به عنوان مالکان اصلی آن سرزمین حمایت کردند.

البته نخبگان مالایی توطئه انگلیس را دریافتند و با اتحادیه مالایی مخالفت کردند و این آغاز کار حزب مالایی‌های متحد(UMNO) بود که مالزی را به استقلال رساند و بریتانیایی‌ها را مجبور به ترک مالزی و پایان استعمار آنها در سال ۱۹۷۵ کرد.
انتهای پیام
captcha