۶۰ هزار جلد قرآنی که به نمایشگاه نرسید/ کاهش یک‌سومی سفارش چاپ
کد خبر: 3895136
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۹
سرانجام نمایشگاه کتاب و ناشران در بحران کرونا/ 3

۶۰ هزار جلد قرآنی که به نمایشگاه نرسید/ کاهش یک‌سومی سفارش چاپ

مدیرعامل انتشارات اسوه گفت: برای حضور در نمایشگاه قرآن و کتاب تهران حدود ۶۰ هزار جلد قرآن در قطع‌های رقعی، وزیری و جیبی آماده کرده بودیم که همه آن‌ها در انبار مانده‌اند و در حال حاضر در بازار کشش خرید نیست.

۶۰ هزار جلد قرآنی که به نمایشگاه نرسید/ کاهش یک سومی سفارش چاپناصر بابامحمدی، مدیرعامل انتشارات اسوه، در گفت‌و‌گو با ایکنا، درباره وضعیت نشر قرآن گفت: آسیب تعطیلی نمایشگاه قرآن و تعویق نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برای انتشارات اسوه در دو بخش بوده است، زیرا ما ناشر و چاپخانه‌دار هستیم. هر سال در اسفندماه ما به دلیل افزایش  سفارش‌ با مشکل وقت مواجه بودیم و شبانه‌روز کار می‌کردیم تا جوابگوی مشتریان باشیم، اما نه در اسفند ۹۸ و نه اکنون، که ماه مبارک رمضان است، این سفارش‌ها وجود ندارد، زیرا امسال نمایشگاه قرآن برگزار نمی‌شود و برگزاری نمایشگاه کتاب تهران هنوز مبهم است و نمایشگاه‌های کتاب استانی نیز تا اطلاع ثانوی لغو شده‌اند. به همین دلیل از چاپ آثارشان هم صرف‌نظر کرده‌اند که این مسئله زیان بسیاری را به چاپخانه‌ها وارد کرده است.

وی افزود: در حال حاضر به دلیل همین مسئله، بسیاری از چاپخانه‌ها و صحافی‌ها کار خود را تعطیل و یا کارگران را تعدیل کرده‌اند که این امر ضربه اقتصادی و اجتماعی بزرگی را وارد خواهد کرد. فصل بهار برای ناشران اوج فروش کتاب است و امسال شیوع ویروس کرونا ناشران را از این امر محروم کرد و در حال حاضر در وضعیت سختی به سر می‌بریم.

سفارش چاپ قرآن در حد خانگی است

بابامحمدی ادامه داد: برای حضور در نمایشگاه قرآن و کتاب تهران حدود ۶۰ هزار جلد قرآن در قطع‌های رقعی، وزیری و جیبی آماده کرده بودیم که همه آن‌ها در انبار مانده‌اند و در حال حاضر بازار هم کشش لازم را برای این مسئله ندارد، مگر اینکه نهاد‌ها و سازمان‌هایی بخواهند قرآن خریداری کنند یا اغلب سفارش‌هایی که دریافت می‌کنیم، در حد سفارش خانگی است نه بازرگانی با تیراژ بالا.

این ناشر تصریح کرد: در سال‌های قبل و آستانه ماه مبارک رمضان سفارش‌های بسیاری را از ناشران و کتابفروشی‌ها داشتیم و اگر هم نمی‌توانستند بفروشند، کتاب‌ها را برمی‌گرداندند، اما در حال حاضر نمایشگاه‌های داخلی سازمان‌ها، نماز جمعه و ... نیز تعطیل شده است و ما نیز به اجبار، ساعات کاری و تیراژ کتاب‌های چاپی را به یک‌سوم مدت مشابه در سال قبل کاهش داده‌ایم.


بیشتر بخوانید:


وی گفت: کتابفروشی اسوه در تهران باز است، اما مراجعه به کتابفروشی بسیار اندک است و اغلب افرادی که برای خرید مراجعه می‌کنند، با وجود رعایت تمام نکات بهداشتی در کتابفروشی، با نگرانی کتاب‌ها را تورق می‌کنند و در نهایت هم خرید نمی‌کنند، زیرا هراس از بیماری کرونا باعث شده که افراد در خرید کتاب مردد باشند. البته در این شرایط ترجیح می‌دهند که از قرآن‌ها و ادعیه الکترونیک، که بسیار شکیل‌تر و با امکانات بیشتری از جمله تلاوت‌های قاریان مختلف، ترجمه و ... است، استفاده کنند و در واقع نشر الکترونیک بازار نشر قرآنی و مذهبی را کساد کرده است. 

بهتر شدن وضعیت منوط به پایان کروناست

بابامحمدی بیان کرد: بهتر شدن وضعیت نشر و سایر صنوف فقط بستگی به پایان این بحران دارد، وگرنه هیچ راه‌حل دیگری نمی‌تواند این وضعیت را بهبود ببخشد. از این رو نمی‌توان از دولت انتظار داشت که تمام خسارت ناشران را جبران کند و با توجه به اینکه وزیر ارشاد نیز درباره حمایت از ناشران و ارائه تسهیلات به آن‌ها ورود کرده است، اما دولت می‌تواند به همه ناشران متضرر از کرونا تسهیلات ارائه دهد؟! اگر بخواهد این کار را انجام دهد، مانند همین یک میلیون تومانی خواهد شد که دولت به حساب مردم واریز کرده و بسیاری گله‌مندند که برایشان واریز نشده است. پیشنهادم این است که دولت بخشی از حقوق کارگران فعال نشر را در قالب تسهیلات به ناشران ارائه دهد. البته با وجود مشکلات اقتصادی کشور و تحریم‌ها، باز هم عملی کردن این پیشنهاد امکان‌پذیر نیست.

مدیر انتشارات اسوه درباره زمان مناسب برگزاری نمایشگاه کتاب تهران گفت: با توجه به اینکه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بزرگترین آورده اقتصادی را برای نشر دارد، هر زمان از سال که امکان برگزاری این نمایشگاه فراهم باشد، می‌توان آن را برگزار کرد، اما پیش‌بینی این امر قدری دشوار است و امکان دارد پس از پایان شیوع کرونا، تا مدت‌ها برگزاری اجتماعات، نمایشگاه و ... ممنوع باشد.

انتهای پیام
captcha