نمایشگاه کتاب مجازی برگزار نشود / حضور ناشران قوی و حرفه‌‎ای در پساکرونا
کد خبر: 3899421
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۷
سرانجام نمایشگاه کتاب و ناشران در بحران کرونا/ ۱۱

نمایشگاه کتاب مجازی برگزار نشود / حضور ناشران قوی و حرفه‌‎ای در پساکرونا

مدیر انتشارات شمع و مه گفت: از تصمیمات عجولانه پرهیز کنیم و اجازه دهیم نشر مسیر خود را طی کند؛ به همین دلیل من از مخالفان برگزاری نمایشگاه کتاب مجازی هستم.

چهارشنبه*** نمایشگاه کتاب مجازی برگزار نشود/ ناشران قوی و حرفه‌‎ای در پساکروناافشین شحنه‌تبار، مدیر انتشارات شمع و مه، در گفت‌وگو با ایکنا درباره نمایشگاه کتاب تهران، گفت: برگزاری نمایشگاه کتاب تهران هم در خرید و هم خواندن کتاب ایجاد انگیزه می‌کند، اما نباید انتظار داشت که مراجعه‌کنندگان به نمایشگاه کتاب، برای خرید کتاب به کتابفروشی‌ها مراجعه کنند، زیرا شرایط و فضای نمایشگاه کتاب تهران کاملاً متفاوت از کتابفروشی‌هاست.
 
وی درباره فروش اینترنتی کتاب بیان کرد: فروش اینترنتی کتاب تا پیش از شیوع ویروس کرونا مسئله‌ای بود که ناشران به آن هیچ عقیده‌ای نداشتند، اما این شرایط باعث شد یا خود به طور مستقیم سایتی را در این زمینه طراحی کنند و یا اینکه به ناشرانی که قبلاً در این زمینه فعالیت داشتند، مراجعه کنند.
 
شحنه‌تبار افزود: ناشران می‌توانند به راحتی آثار خود را در دیجی‌کالا که به نوعی آمازون ایران هست، به فروش برسانند. در واقع شیوع ویروس کرونا باعث شد ناشران به راه‌های دیگری برای فروش آثار خود توجه کنند.

فروش اینترنتی کتاب، شیوه رایج ناشران دنیا

وی در ادامه گفت: ناشران در تمام دنیا به دلیل شیوع ویروس کرونا، از نظر اقتصادی دچار خسارت شده‌اند، اما یکی از تفاوت‌های مهم نشر ایران و دنیا این است که ناشران خارجی به ویژه اروپایی و آمریکایی توانسته‌اند از طریق سیستم فروش کتاب به صورت دیجیتالی و پستی خسارات خود را جبران کنند، زیرا این روشی متدوال و رایج برای فروش کتاب در اغلب کشورهاست.
 
این ناشر ادامه داد: بهتر است با موضوع کرونا، قدری با صبوری برخورد کنیم و از تصمیمات عجولانه پرهیز کنیم و اجازه دهیم نشر مسیر خود را طی کند و به همین دلیل من از مخالفان برگزاری نمایشگاه کتاب مجازی هستم. زیرا بسیاری از کشورها نظیر، انگلستان، لهستان، فرانسه و اتریش که امسال از برگزاری نمایشگاه کتاب صرف نظر کرده‌اند، ما هم همین کار را انجام دهیم و با تصمیمات دقیق‌تر بتوانیم درباره آینده تصمیم بگیریم.
 
مدیر انتشارات شمع و مه در ادامه با بیان اینکه کرونا یک نوع غربالگری در نشر ایجاد خواهد کرد، گفت: اگر شرایط به همین صورت ادامه یابد، ناشری که ضعیف است از چرخه نشر حذف خواهد شد و ناشری که بخواهد به صورت حرفه‌ای کار کند، به هر نحوی خود را حفظ خواهد کرد، البته خواه ناخواه در میان ناشران، ناشرنماهایی هم هستند که مطمئناً ریزش خواهند کرد و در دوران پساکرونا با ناشران قوی‌تر و حرفه‌ای‌تر مواجه خواهیم بود.

ناشران سنتی؛ بدنه اصلی نشر ایران

وی تصریح کرد: بسیاری از ناشران کشورمان، به صورت سنتی فعالیت کرده و با تکنولوژی و شیوه‌های روز در خرید و فروش‌های اینترنتی بیگانه‌اند، از این رو زیرساخت‌های لازم برای حضور و شرکت در نمایشگاه کتاب مجازی را نخواهند داشت و بهتر است بودجه‌ای که می‌خواهند به این امر اختصاص دهند، برای نمایشگاه مجازی هزینه نکنند، زیرا بازدهی لازم را نخواهد داشت.

شحنه‌تبار در ادامه گفت: نمی‌توان امیدوار بود که نمایشگاه کتاب تهران برگزار شود، حتی اگر قرار باشد که این نمایشگاه در ماه‌های آتی برگزار شود، باید از هم اکنون مقدمات اجرای آن را فراهم کرد.

وی با بیان اینکه ناشران بزرگ و کوچک به شدت از وضعیت فعلی صدمه خورده‌اند، افزود: متأسفانه هیچ جایگزینی برای گردش مالی نشر وجود ندارد، حتی نمایشگاه‌های استانی نیز در صورت برگزار شدن نمی‌توانند این وضعیت را بهبود بخشند؛ از این رو  به نظر من شیوع ویروس کرونا آزمون خوبی برای معترضان و مخالفان برگزاری نمایشگاه کتاب تهران و نمایشگاه‌های کتاب استانی است، زیرا مشخص شد، عدم برگزاری نمایشگاه کتاب چه ضرری به اقتصاد نشر وارد می‌کند.

انتهای پیام
captcha