پیچش عطر قرآن در فضای رسانه‌ای و جریان گفتمان‌سازی / مطالبه‌گری قرآنی چالش‌آفرین است
کد خبر: 3897997
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۳
حجت‌الاسلام میرزایی به مناسبت هفدهمین سالگرد تأسیس ایکنا بیان کرد؛

پیچش عطر قرآن در فضای رسانه‌ای و جریان گفتمان‌سازی / مطالبه‌گری قرآنی چالش‌آفرین است

ایکنا زمانی پرده از چهره برافکند که رویکرد کلی جدال رسانه‌ای احزاب و جناح‌های سیاسی کشور فرسنگ‌ها از اصول و پایه‌های ادبیات رسانه‌ای قرآنی فاصله داشت. حضور ایکنا در هر سطحی که ارزیابی شود تکانه مبارکی بود تا عطر قرآن کریم آرام آرام در فضای رسانه‌ای ما بپیچد.

محمدعلی میرزایی عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص)‌ العالمیة

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی میرزایی، عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی(ص)‌ العالمیة، در پیامی ضمن تبریک هفدهمین سالگرد تأسیس خبرگزاری ایکنا، به تشریح شاخص‌های محوری رسانه قرآنی پرداخت. متن این پیام در ادامه از نظر می‌گذرد؛

گرچه در افق نامتناهی و بی‌مرز رشد و تعالی قرآنی، توقف در هر سطحی از ارتقا، زیانی بزرگ محسوب می‌شود، اما با منطق واقع‌گرای ما و در مقایسه با اوضاع نابسامان رسانه‌های جهان اسلام در پیوند با قرآن کریم، ایکنا را هرگونه بنگریم پدیده‌ای مبارک است. ایکنا با آمدن خود بوی بهار قرآن در رسانه‌ها پراکنده کرد. از این رو، آن را در عرصه رسانه‌ای به حق باید صدقه‌ای جاریه و باقیات صالحات معنوی به حساب آورد.

نیز با این که بازگشت به مرجعیت و مرکزیت نقش علمی و عملی قرآن کریم در هدایت انسان و زمین و زمان در جغرافیای جهان یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر  است، اما جمهوری اسلامی ایران که در ادبیات معمار بزرگ و جاودانه آن حضرت امام راحل، بر مبانی قرآن محوری صورت معرفتی و عملی یافت، لازم بود بیش از هر کشور دیگری قرآن کریم را در کانون جریان گفتمان‌سازی و رسانه‌ای آن قرار گیرد.

رسانه، نبض حیات جهان ماست. سهمی که در شکل‌دهی به انسان زمانه ما دارد، با هیچ نهاد دیگری قابل مقایسه نیست، بلکه هر نهادی از جمله نهاد دین، اگر در پی ایفای نقشی باشد ناگزیر باید از معبر رسانه بگذرد. سخن‌ها و پیام‌ها آنگاه در ذائقه انسان معاصر می‌نشیند که رسانه‌ای شود.

و در این میان، قرآن کریم مرجع اول رسانه انسان‌ساز، جامعه‌پرداز و تمدن‌آفرین است. قرآن کریم در مدت زمان بسیار کوتاهی بر دل و جان یک جهان نشست و روح و روان و ایمان آن‌ها را به تسخیر خود درآورد و زمینه‌های شکل‌گیری بزرگترین تمدن تاریخ بشریت را فراهم کرد.

از شاخص‌های محوری رسانه قرآنی، پایبندی به قوانین روح و ضوابط عقل و اخلاق است. شمار بسیاری از آیات قرآن کریم به عنصر حیات‌بخش بیان رسانه‌ای و پیام رسای انبیا و عالمان امم و تمدن‌ها پرداخته است. در منطق رسانه‌ای قرآن کریم، غایت رسیدن پیام، روح و عقل و جان است و در منطق رسانه‌ای مدرن امروز، غایت رسیدن پیام، غریزه، مادیت و تحریک شور مصرف‌گرایی است. بلاغ قرآنی مبین است، زیرا به اعماق قلب و روح انسان رسوخ می‌کند و زمینه‌های تحولات بنیادین معنوی و انفسی در جوامع پدید می‌آورد.

به نص قرآن کریم، در صدها آیه، الگوها و روش‌های مبادله و نقل و انتقال پیام به ویرانی سطوح بسیاری از مناسبات انسانی و اجتماعی و متزلزل شدن پایه‌های تمدن‌ها انجامیده است. رسانه قرآنی رسالت سنگینی بر دوش دارد.

ایکنا زمانی پرده از چهره برافکند که رویکرد کلی جدال رسانه‌ای احزاب و جناح‌های سیاسی کشور فرسنگ‌ها از اصول و پایه‌های ادبیات رسانه‌ای قرآنی فاصله داشتند. حضور ایکنا در هر سطحی که ارزیابی شود تکانه مبارکی بود تا عطر قرآن کریم آرام آرام در فضای رسانه‌ای ما بپیچد. حضور قرآنی ایکنا و البته کارنامه ارزشمند و پردستاورد آن در تاریخ رسانه جمهوری اسلامی یک سرآغاز و نقطه عطف مبارک است. پیشگامی این نهاد قرآنی فضیلتی ماندگار است.

مطالبه‌گری قرآنی از نهاد دین و دولت و جامعه مدنی اسلامی رخداد مبارکی است که بدون آن اسلامیت و دینی بودن تجربه سیاسی ـ تمدنی ما به زیر سؤال می‌رود. جوانان باایمان و سرشت پاک و همت‌های بلند در ایکنا این روند مطالبه‌گری را آغاز کردند. گام‌های مهمی در راستای آن برداشتند. زین پس نیز مسیر درست را در چنین کاری می‌دانم. البته مطالبه‌گری قرآنی امر پردردسر و چالش‌آفرینی است. موازین و قواعد بازی‌های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی در کشور ما غالباً ریشه‌ها و مبانی قرآنی مستحکمی ندارد.

معیارها و ملاک‌های برنامه‌ریزی‌ها و ساختارسازی‌ها و روش‌های تربیتی و الگوهای پژوهشی ما با قرآن کریم فاصله‌های نجومی دارند. همین امر باعث می‌شود که مطالبه‌گری قرآن‌محور از مدیران و مسئولان و عالمان دینی به وضعیتی چالشی تبدیل شود. اما چاره چیست؟ اگر به دنبال صراط مستقیم الهی باشیم گریزی از این امر نیست. اسلامیت و سلامت این انقلاب با میزان تطابق آن با مطالبات قرآنی محک می‌خورد.

قرآن‌پژوهان و نهادهای قرآنی جهان اسلام و به‌ویژه در داخل کشور عزیز ما به رسانه‌ای قرآنی نیاز داشتند که بازتاب‌دهنده آرمان‌ها، ایده‌ها، رنج‌ها و مطالبات آنان باشد. ایکنا در این راستا گام‌های بسیار خوبی برداشته است و این مسیر را ادامه می‌دهد.

جریان دانش قرآنی و مرجعیت علمی قرآن در ساختار نظری جهان اسلام و بلکه جهان معاصر امر بسیار بااهمیتی است. بخش‌های قابل احترامی از کارنامه ایکنا در این راستا قابل ارزیابی است. البته این رسالت‌های بزرگ آن قدر سترگ و حیاتی‌اند و جهان اسلام از آن‌ها دور که آنچه در آینده باید رخ دهد، به مراتب از آنچه رخ داده گسترده‌تر خواهد بود. سیر تکاملی ایکنا به طور منطقی و با همت جوانان برومند، متعهد و بامهارت آن اقتضا می‌کند که آرمان‌گرایی و جهانی‌اندیشی این رسالت بزرگ هم چنان مدنظر باشد.

در پایان ضمن تبریک قلبی خود به مدیران قدیم و جدید و خبرنگاران و سردبیران و همه کسانی که به نوعی در  این کار مبارک و مکتبی،  نقش ایفا می‌کنند و به حق، پیوند خود با قرآن را بزرگترین افتخار زندگی خویش می‌شمارند و آرزوی سلامت و توفیق بیشتر برای همه آنان از محضر حضرت پروردگار می‌طلبیم که به همه ما در پیشبرد هرچه بیشتر طرح‌های قرآنی خود بیش از گذشته توفیق یابیم. برای ایکنا فرداهایی بسیار شکوفاتر و باشکوه‌تر آرزو می‌کنیم.

انتهای پیام
captcha