به گزارش ایکنا، به نقل از پایگاه اطلاعرسانی اسراء، آیتالله العظمی جوادی آملی در یکی از جلسات سخنرانی خود* با بیان اینکه قرآن پیروزی را از آن کسی میداند که منزه و پاکیزه باشد، اظهار کرد: شعار رسمی فراعنه این است که پیروزی از آن مستکبرین است و این دو شعار مختلف، محصول دو جهان بینی مختلف است.
ایشان بیان کرد: در قرآن کریم روش کسانی که انبیا را به شهادت رساندند، مبلغان الهی را در کنار انبیا کشتند نام میبرند؛ آنها کسانیاند که ﴿یقْتُلُونَ النَّبِیینَ بِغَیرِ حَقِّ وَ یقْتُلُونَ الَّذینَ یأْمُرُونَ بِالْقِسْطِ مِنَ النّاسِ﴾. [۱]مبلغان الهی و مروجان شریعت که راهیان راه انبیا هستند، محکوم به قتل کسانی اند که جز خود چیزی را نمیبینند. اینها که خود محورند و «یحُومُ حَوْمَ نَفْسِهِ»، [۲]اینها خیال میکنند انسان از گهواره شروع میشود و به گور ختم میشود و بعد از مرگ خبری نیست و انسان که میمیرد میپوسد نه از پوست به در میآید و هیچ کسی مدیر عامل این عالم نیست و بر اساس ﴿قَدْ أَفْلَحَ الْیوْمَ مَنِ اسْتَعْلی﴾ [۳]عمل میکنند. فرعون و امثال فرعون روی این سیاست حرکت میکردند که ﴿قَدْ أَفْلَحَ الْیوْمَ مَنِ اسْتَعْلی﴾ هر کسی استکبار بیشتری داشت او برنده است او پیروز است، هر مستکبری پیروز است، هر «مستعلی» پیروز است، هر کسی که برتری میطلبد پیروز است ﴿قَدْ أَفْلَحَ الْیوْمَ مَنِ اسْتَعْلی﴾، این شعار رسمی فراعنه بود.
آیتالله العظمی جوادی آملی افزود: انبیا که آمدند این شعار را عوض کردند، فرمودند: ﴿قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکّی﴾؛ [۴]کسی پیروز است که خود را منزه نگه بدارد، ﴿قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَکّاها﴾؛ [۵]کسی رستگار است که خود را تطهیر کند. این دو شعار محصول دو بینش است، آن که بینش او بینش افقی است میگوید بشر از گهواره شروع میکند و به گور ختم میشود، نه قبل از گهواره خبری بود و نه بعد از گور خبری هست که شعارش ﴿قَدْ أَفْلَحَ الْیوْمَ مَنِ اسْتَعْلی﴾ است، مستعلی همان مستکبر است. امروز میگویند «﴿قَدْ أَفْلَحَ الْیوْمَ مَنِ﴾ استکبر»، دیروز میگفتند ﴿قَدْ أَفْلَحَ الْیوْمَ مَنِ اسْتَعْلی﴾ لفظ فرق میکند گرچه معنا یکی است؛ ولی اگر کسی افقی و عمودی هر دو را در نظر داشته باشد، هم سیر دنیایی بشر را که از گهواره تا گور است و هم سیر عمودی بشر را که او را چه کسی آفرید؟ برای چه آفرید؟ قبل از این عالم چه خبری بود؟ بعد از این عالم چه خبری است؟ و مرگ از پوست به در آمدن است نه پوسیدن، قهراً شعارش ﴿قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکّیٰ﴾ است، ﴿قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَکّاهٰا﴾ است و مانند آن. پس این دو شعار مختلف محصول آن دو جهان بینی مختلف است
ایشان در ادامه بیان داشتند: کسی که بینش او بینش الهی است هیچ اضطرابی ندارد، گرچه از نظر عاطفه انسان متأثر است اشک میریزد و غمگین میشود، ولی از نظر عاقله هیچ نگرانی نیست؛ زیرا چیزی را از دست نداد! در قرآن کریم فرمود نه آنها که در این راه شربت شهادت نوشیدند از بین رفتند بلکه هجرت کردند، نه آنها که تخریب کردند و دست به کشتن و کشتار زدند پیروزند ﴿إِنَّ رَبَّکَ لَبِالْمِرْصادِ﴾؛ [۶]فرمود نیروهای ما در کمین اینهاست، الآن اینها در دست مایند! یک وقت است که همه اینها را جمع میکنیم ﴿فَأَخَذْناهُ وَ جُنُودَهُ فَنَبَذْناهُمْ فِی الْیمِّ﴾ [۷]میریزیم در دریا.
آیتالله العظمی جوادی آملی تصریح کرد: این چنین نیست که اینها از دست ما رها شده باشند ﴿وَ لا یحْسَبَنَّ الَّذینَ کَفَرُوا سَبَقُوا﴾؛ [۸]فرمود هرگز اینها فکر نکنند که جلو افتادند ما به اینها مهلت میدهیم و میدان میدهیم تا در کمینگاه اینها را بگیریم، هم ﴿إِنَّ رَبَّکَ لَبِالْمِرْصٰادِ﴾ حق است خدا در کمین است، هم اعلان عمومی کرد فرمود مبادا اینها خیال بکنند که سابق اند و ما مسبوق ﴿وَ مَا نَحْنُ بِمَسْبُوقینَ﴾؛ [۹]ما در هیچ امری مسبوق و عقب افتاده نیستیم که دیگری سابق باشد و جلو بزند؛ فرمان، دین، حکم و امر ما را عقب بزند خودش جلو بیفتد. پس ﴿وَ لا یحْسَبَنَّ الَّذینَ کَفَرُوا سَبَقُوا﴾ اینها خیال نکنند جلو افتادند بعد هم فرمود: ﴿وَ مَا نَحْنُ بِمَسْبُوقینَ﴾ نه ما مسبوقیم نه اینها سابق اند، بلکه ﴿إِنَّ رَبَّکَ لَبِالْمِرْصٰادِ﴾. اینها خیال میکنند که پیروزند یک، و خیال میکنند کسی که شهید شد جایی که تخریب شد آن آثار از بین رفته است این دو، آن آثار با جلال و شکوه بهتر و بیشتری ساخته میشود این یک، و کسانی که در این صحنهها شربت شهادت نوشیدند اینها هجرت کردند از یک تنگنا و محبسی به در آمدند و به عالم وسیع و فصیحی سفر کردهاند این دو.
*آرشیو سخنرانی عمومی تاریخ: ۱۳۸۴/۱۲/۱۴
[۱]. سوره آل عمران، آیه ۲۱.
[۲]. معانی الاخبار، ص ۱۰۴؛ «.. الظَّالِمُ یحُومُ حَوْمَ نَفْسِهِ وَ الْمُقْتَصِدُ یحُومُ حَوْمَ قَلْبِهِ وَ السَّابِقُ یحُومُ حَوْمَ رَبِّهِ عَزَّ وَ جَلَّ».
[۳]. سوره طه، آیه ۶۴.
[۴]. سوره اعلی، آیه ۱۴.
[۵]. سوره شمس، آیه ۱۰.
[۶]. سوره فجر، آیه ۱۴.
[۷]. سوره قصص، آیه ۴۰.
[۸]. سوره انفال، آیه ۵۹.
[۹]. سوره واقعه، آیه ۶۰
..
انتهای پیام