به گزارش ایکنا، حجتالاسلام والمسلمین نجف لکزایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، امروز، 13 خردادماه در نشست علمی «مکتب فکری سیاسی امام خمینی(ره)» با اشاره به حدیث جنود عقل و جهل، گفت: اگر دنبال الگوی اسلامی ایرانی هستیم، این حدیث میتواند ساخت این الگو را برای ما تبیین کند؛ همچنین اگر دنبال دولت و جامعهسازی به تعبیر رهبری هستیم، کتاب شرح حدیث جنود عقل و جهل امام راحل برای ما مفید است.
وی اضافه کرد: امام در این کتاب، نظریه دو فطرت را بیان فرمودهاند؛ یعنی همه انسانها به دنبال سعادت و کمال مطلق هستند؛ وقتی با آحاد انسانها روبرو میشویم، قصد دارند از وضع موجود به سمت مطلوب بروند؛ البته گاهی برخی انسانها در مصداق این کمال دچار اشتباه میشوند، زیرا کمال مطلق خداست و درست این است که انسانها، فطرت توحیدی خود را ارتقاء داده و خداگرا شوند.
لکزایی بیان کرد: انسانها به خاطر تأثیر افکار و اندیشههای نادرست، به جای کمال حقیقی به دنبال کمالات تخیلی میروند؛ برخی کمال مطلق را مناصب مادی، ثروت و ... میدانند؛ انسانهایی داریم که دنبال خیر حقیقی هستند و برخی دنبال امور شر میروند؛ برخی دنبال باطلاند، ولی فکر میکنند دنبال حق هستند. برخی گرفتار ضلالت هستند، ولی فکر میکنند در مسیر درست هستند.
استاد حوزه علمیه بیان کرد: امام براساس حدیث جنود عقل و جهل و آیه اجتناب از طاغوت، از دو الگوی کلان توحیدی و غیرتوحیدی در سیاست سخن گفته است؛ حکمرانی توحیدی، حکمرانی پیامبر، سلیمان، موسی، امام علی و ... است؛ از منظر امام، اگر سیاست معنوی شد، توحیدی و اگر توحیدی شد، زمینه نیل به لقاء الهی را فراهم میکند و اقامه به قسط و اصلاح انگیزهها و اندیشهها هم هدفی میانی است.
عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) تصریح کرد: در برابر سیاست توحیدی، سیاست طاغوتی، سیاست ابوجهل و فرعونی است؛ یعنی افراد دنبال ارباب غیرالهی هستند که در مظاهر کنونی، در سطح استکبار و پادشاهان و ... تجلی یافته است؛ امام براساس انجام تکلیف، کار سیاسی خود را شروع کردند، چون اساس کار ایشان، سیاست توحیدی بود؛ لذا در برابر استبداد داخل، استکبار جهانی و ظلمهای منطقهای مانند رژیم اسرائیل ایستاد که امروز این ایده در قالب جریان مقاومت تجلی دارد.
لکزایی با بیان اینکه رهروان انبیاء و ائمه به تبعیت از آنان به دنبال دستگیری از محرومین و فقرا، معنویتگرایی و پرهیز از اموری است که در برابر آن وجود دارد، اظهار کرد: در حوزه کنشهای سیاسی هم در سطح فردی، اجتماعی، حزبی و حکمرانی باید مقید به دستور شرع باشیم و امری مغایر دین نداشته باشیم که در واقع همان سیاست توحیدی است.
لکزایی اظهار کرد: نظام جمهوری اسلامی مبتنی بر شریعت و ولایت فقیه، محصول این تفکر است؛ یعنی ولایت فقیه تجلی و میوه شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی است.
معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به مشی سیاست توحیدی در مواجهه با استکبار و غیرمسلمین، اظهار کرد: مواردی را خداوند از ارتباط با آنان نهی فرمود که در سوره ممتحنه بیان شده است، ولی مواردی را فرموده ارتباط داشته باشید؛ دستور به رفتار عادلانه نسبت به غیرمسلمینی است که دو شاخصه دارند؛ اول اینکه نسبت به اسلام عناد ندارند و حرکتی علیه اسلام در زبان و تبلیغ و عمل ندارند؛ ولی دسته دوم یعنی مستکبران و سلطهگران که یا خودشان سرزمینهای اسلامی را اشغال کرده یا به اشغالگران کمک میکنند، مانند اسرائیل و آمریکا دستور بر نداشتن محبت و مودت است.
وی افزود: بنابراین با مستکبران و اشغالگران و کسانی که نسبت به اسلام و دین موضع دارند، فرمود «ینهاکم الله» یعنی رابطه مودت، دوستی و همکاری نداشته باشید.
لکزایی ادامه داد: نکته دیگر مربوط به داخل نظام اسلامی است. بعد از اینکه نظام اسلامی تشکیل میشود، علاوه بر دشمنان بیرونی، بحث نفاق ایجاد میشود که بیماری و ناامنی بعد از تشکیل حکومت است؛ لذا در آیات مکی حرفی از نفاق نیست، ولی در مدینه، با گروهی مواجهیم که منافق هستند. برخی منافقان بسیار بارز و قابل تشخیص هستند، ولی برخی از آنان سخت شناخته میشوند. پیامبر هم کمتر این گروه را معرفی میکردند و بیشتر هشدارهای کلی میدادند و سیاستهای آنان را فاش میکردند.
وی اضافه کرد: در برخی موارد هست که ضرر این منافقان برای جامعه اسلامی از کفار هم بیشتر است، زیرا مردم کمتر نسبت به آنان موضع میگیرند و اسلام نسبت به نفاق هم دستورات خاص خود را دارد.
انتهای پیام