علوم تجربی حجتی الهی برای دانشمندان این علوم است
کد خبر: 3903288
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۳

علوم تجربی حجتی الهی برای دانشمندان این علوم است

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه خداوند به واسطه تحولات طبیعی زمین و آسمان، حجت را بر همه بندگان خود تمام کرده است، گفت: علوم تجربی حجتی برای صاحبان این علوم است و اگر کسی این حجت بر او تمام شد و باز هم باور نکرد که قیامت و معادی در کار است، حساب و کتاب او در آن عالم سنگین‌تر خواهد بود.

مسئولیت سنگین دانشمندان علوم تجربی در پذیرش حقبه گزارش ایکنا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، امروز، 17 خردادماه در ادامه مباحث تفسیری سوره فجر  گفت: این سوره با 4 قسم آغاز شده و مفسران احتمالات مختلفی در مورد آن بیان کرده‌اند؛ از جمله فجر را آغاز ذی حجه، لیال عشر را دهه اول، و شفع و وتر را هم روز عرفه و عید سعید قربان بیان کرده‌اند.

وی اضافه کرد: فارغ از روایات، این مفاهیم عام هستند و مصادیق مختلفی می‌توانند داشته باشند؛ لذا وقتی قسم به فجر خورده شاید معنای لغوی آن، یعنی موقع ظهور نور خورشید در  آسمان و صبح، مراد باشد؛ لیال عشر هم به هر ده شب گفته می‌شود که دهه ذی حجه و محرم یا لیالی ماه‌دار اطلاق می‌شود.

هادوی تهرانی بیان کرد: به نظر بنده این قسم‌ها ناظر به مثلا فلان دهه نیست، بلکه دهه‌های مختلف همچنین شفع و وتر ناظر به هر زوج و فرد و فجر هم طلوع خورشید است. 

وی افزود: خداوند بعد از این قسم‌ها، تعبیر فوق‌العاده زیبا و تکان‌دهنده‌ای بیان فرموده است؛ یعنی هَلْ في‏ ذلِکَ قَسَمٌ لِذي حِجْرٍ؛ آیا در اینها قسمی برای صاحب خرد و اندیشه و فکر وجود دارد؟. ادبیات قرآن آن است که شما به دور و بر خود با همین دانش معمولی و ابزار عادی نگاه کنید و باید خدا را با نشانه‌هایش ببینید، زیرا هزاران نشانه در اطراف ما وجود دارد.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: رشد گیاهان، بارش باران، تحولات در طبیعت، حیوانات، کوه‌ها و مرگ و میر و زنده شدن افراد همه نشانه برای آن است که ما خدایی قادر، علیم و حکیم داریم؛ ابتدا و منتهایی و حساب و کتابی داریم. خداوند به حقایقی که انسان هر روز با آن سر و کار دارد، قسم خورده تا شاید انسان‌ها متوجه حقیقت عالم شوند.

وی اضافه کرد: وقتی قرآن فرموده که شما با ابزار و علوم عادی نمی‌توانید به عالم نگاه کرده و خدا را ببینید؛ صم، بکم و عمی و کر و کور و لال هستید یا برخی همانند انعام و بلکه بدتر از آنان هستند.

استاد سطح عالی حوزه اظهار کرد: اگر وضع افراد عادی اینگونه است، در این صورت کسی که در برخی رشته‌ها تخصص و فراتر از چشم عادی، از  آسمان و زمین اطلاع دارد، با تلسکوپ و دستگاه‌های پیشرفته نجومی از سیارات و ستاره‌ها کسب اطلاع می‌کند و علمش از دیگران فراتر است، از دید خدا چقدر نابیناست؟ علمی که می‌تواند حجاب انسان باشد.

آیت‌الله هادوی تهرانی بیان کرد: علوم تجربی حجتی برای صاحبان این علوم است و اگر کسی این حجت بر او تمام شد و باز هم باور نکرد که قیامت و معادی در کار است، حساب و کتاب او در آن عالم سنگین‌تر خواهد بود.

وی همچنین در ابتدای درس خود از کسانی که در مراسم وفات والده وی شرکت کرده‌اند، قدردانی و به ویژه از آیت‌االله‌العظمی سبحانی و آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی تشکر کرد.

انتهای پیام
captcha