دانشگاه‌ها برای بازگشایی از ۱۵ شهریور آمادگی ندارند
کد خبر: 3905964
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۳
معاون آموزشی وزیر علوم:

دانشگاه‌ها برای بازگشایی از ۱۵ شهریور آمادگی ندارند

معاون آموزشی وزیر علوم با بیان اینکه شروع ترم تحصیلی ۱۵ شهریورماه است، اما بسیاری از دانشگاه‌ها در شهریور آمادگی برای بازگشایی نخواهند داشت، گفت: برآورد تعداد دانشجویان تحت پوشش آموزش الکترونیک تا بهمن ۹۸ حدود نیم‌درصد و آیین‌نامه‌های آموزشی پیش از شیوع کرونا هم برای برگزاری آموزش الکترونیک بازدارنده بود، اما از نیمه آخر اسفند همه دانشگاه‌ها به صورت جدی وارد این فضا شدند و آموزش الکترونیک از ویترین خارج شد.

علی خاکی‌صدیق، معاون آموزشی وزارت علومبه گزارش ایکنا، مراسم افتتاح مرکز آموزش الکترونیک دانشگاه خوارزمی امروز یکشنبه، یکم تیرماه، با حضور علی خاکی‌صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در ساختمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد.

معاون آموزشی وزیر علوم در این مراسم اظهار کرد: بسیاری از افراد معتقد بودند که ترم تحصیلی به دلیل شیوع کرونا باید تعطیل شود، اما این کار تبعات زیادی برای آموزش کشور داشت و طبعاً به سمت اتخاذ روش آموزش غیرحضوری و مجازی رفتیم. ما جزء اولین کشور‌های درگیر بیماری بودیم و تجربه چندانی در چگونگی روند آموزش نداشتیم. طبق آمار یونسکو حدود یک میلیارد و ۱۹۰ میلیون نفر در حوزه آموزش درگیر شیوع کرونا شده‌اند. ۶۸ درصد کل افرادی که در جهان نیازمند آموزش بوده‌اند، تحت تأثیر این شرایط قرار گرفته‌اند و ۱۴۶ کشور در دنیا آموزش را تعطیل کرده‌اند.

خاکی‌صدیق ادامه داد: در بازگشایی آموزشگاه‌ها و آموزشکده‌ها، عمدتاً صحبت درباره بازگشایی مدارس و آموزش‌های پیش از دانشگاه است، چراکه بحث خوابگاه و ... در فضای مدرسه مطرح نیست. کاری که در کشور انجام دادیم، مبتنی بر فعالیت‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی معتبر در دنیا بوده است. از حدود ۳۰۰ آموزشگاه غیردولتی، تعداد ۷ آموزشگاه غیردولتی مجوز آموزش الکترونیک داشتند و کمتر از ۱۰ آموزشگاه امکانات لازم برای برگزاری آموزش‌های مجازی را دارا بودند. همچنین برآورد تعداد دانشجویان تحت پوشش آموزش الکترونیک تا بهمن‌ماه ۹۸ حدود نیم‌درصد بود و آیین‌نامه‌های آموزشی پیش از شیوع کرونا، برای برگزاری آموزش الکترونیک بازدارنده بودند. اما از نیمه آخر اسفند ۹۸ همه دانشگاه‌ها به صورت جدی وارد این فضا شدند و موضوع آموزش الکترونیک در دانشگاه‌ها از ویترین خارج شد.

وی اضافه کرد: طبق آخرین آمار پیرامون پوشش آموزش الکترونیک در کشور، نزدیک به ۹۲ درصد دانشجویان تحت پوشش این آموزش‌ها قرار گرفته‌اند. فعالیت دانشگاه‌ها به قدری گسترده بود که تقریباً اکثریت کلاس‌ها برگزار و آموزش‌ها با همت اساتید و دانشجویان برگزار شد. امروز وضعیت آموزش در ایران، در مقایسه با سایر دانشگاه‌های خوب دنیا(طبق نظر یونسکو) در وضعیت خوبی قرار دارد.

معاون آموزشی وزیر علوم گفت: مسئله فعلی ما در حوزه آموزش، چگونگی ادامه‌دار بودن آموزش‌های الکترونیک است و اینکه از دستاورد‌های این نوع آموزش‌ها چگونه بهره‌برداری کنیم. شروع ترم تحصیلی طبق اعلام ستاد کرونا و هیئت دولت، ۱۵ شهریور خواهد بود، اما این تاریخ به این‌گونه نیست که همه دانشگاه‌ها در این تاریخ بازگشایی شوند. طبق پیش‌بینی‌ها ما یک پیک بیماری را در پاییز و زمستان خواهیم داشت، بنابراین با احتیاط باید عمل کرد. بسیاری از دانشگاه‌ها از شهریورماه، آمادگی برای بازگشایی نخواهند داشت و عمدتاً شاید در مقاطع تحصیلات تکمیلی بتوان به صورت محدود فعالیت‌ها را دنبال کرد. خوابگاه‌های ما همچنین مشکلات زیادی دارند که امکان بازگشایی کامل و صددرصدی آن‌ها وجود ندارد.

عزیزالله حبیبی، رئیس دانشگاه خوارزمی، نیز در سخنانی اظهار کرد: دانشگاه خوارزمی دارای ۵۱۵ عضو هیئت علمی است و ۵۵ درصد دانشجویان این دانشگاه در مقاطع تحصیلات تکمیلی تحصیل می‌کنند. همچنین تعداد رشته‌گرایش در این دانشگاه شامل ۶۷ رشته در مقطع کارشناسی، ۱۷۴ رشته در مقطع کارشناسی ارشد و ۹۲ رشته گرایش در دکتری است. تعداد مقالات آی‌اس‌آی در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ رشد داشته، اما در زمینه تألیف کتاب، در مقایسه این دو سال، با کاهش میزان تألیفات روبرو بودیم.

وی ادامه داد: تا کنون ۴۱ هسته فناوری و شرکت دانش‌بنیان با مرکزیت دانشگاه خوارزمی تأسیس شده است. طرح‌های مختلفی در راستای توسعه آموزش‌های کارآفرینی دنبال شده، که از جمله طرح ملی 20 - 20 (بیست مهارت تا بیست سالگی)، طرح دما(ﺩﺍﻧﺶ ﻭ ﻣﻬﺎﺭﺕ‌ﻫﺎﯼ ﺍﺷﺘﻐﺎل)، طرح تاک(توسعه ایده‌های کارآفرینی) و راه‌اندازی مدرسه مهارت بوده است. تعداد ۳۲۰ دانشجو از برخی کشور‌های منطقه مانند عراق، پاکستان، لبنان و تونس در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند.

حبیبی درخواست‌های دانشگاه خوارزمی از حوزه معاونت آموزشی وزارت علوم را بیان کرد و گفت: پذیرش دکتری در رشته‌های موجود، مشارکت در طرح پژوهشی؛ پروژه ۵ دانشگاه برتر، تسریع در اعطای مجوز به رشته و گرایش‌های درخواستی، امکان ایجاد پردیس دانشگاه در مناطق آزاد و تأسیس دانشکده گردشگری از جمله درخواست‌های ما از وزارت علوم است.

محمدحسین عبداللهی، معاون آموزشی دانشگاه خوارزمی، هم در این مراسم درباره روند و شیوه‌های آموزش در این دانشگاه در زمان شیوع کرونا، اظهار کرد: تأکید و الزام داشتیم به برگزاری تمامی کلاس‌های نظری به صورت بر خط و در موارد خاص به صورت ترکیبی و نیز کاهش شهریه، همچنین امکان حذف دو درس در مقطع کارشناسی و حذف یک درس در مقطع ارشد امکان برگزاری جلسات غیرحضوری دفاع و تدوین شیوه‌نامه مربوطه وجود داشت و نیز امکان تمدید سنوات دانشجویان دارای پایان‌نامه آزمایشگاهی و میدانی و امکان حضور دانشجویانی که پروپوزال آن‌ها تأیید شده و نیاز به کار بر روی پروژه دارند، فراهم شد.

وی ادامه داد: شیوه‌نامه‌هایی برای مقاطع مختلف تحصیلی تدوین و ابلاغ شد. بر این اساس برای امتحانات پایان‌ترم دو سناریوی حضوری و غیرحضوری مدنظر قرار گرفت و اجرایی شد. همچنین ترم تابستان همواره حضوری بوده و امسال به دلیل شیوع کرونا، به صورت مجازی برگزار می‌شود. طراحی میز خدمت حوزه آموزشی در پردیس‌های کرج و تهران و نیز تمامی امور مربوط به فارغ‌التحصیلی به صورت مجازی پیگیری می‌شود.
انتهای پیام
captcha