دستاوردهای چهارمین جشنواره سیره رضوی تشریح شد
کد خبر: 3909177
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۰

دستاوردهای چهارمین جشنواره سیره رضوی تشریح شد

مسئول نمایندگی قم بنیاد پژوهش‌های امام رضا(ع) به تشریح ابعاد مختلف جشنواره چهارم سیره امام رضا(ع)؛ آموزه‌ها و کارکردها پرداخت.

دستاوردهای چهارمین جشنواره سیره رضوی تشریح شدبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی بنیاد پژوهش‎های آستان قدس رضوی  در قم، حجت‌الاسلام والمسلمین علی راد، رئیس این بنیاد، گفت: از جمله دستاوردهای این جشنواره می‌توان به توجه خاص مراجع تقلید به دهه کرامت اشاره کرد، این توجه کمابیش در سال‌های قبل به دهه کرامت معطوف بود ولی در چهارمین جشنواره به صورت جدی نظر علامه جوادی آملی در این خصوص خواسته شد و ایشان در پیامی عمیق و عالمانه به شرح حدیث سلسله الذهب پرداختند.
وی ادامه داد: آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه کشور نیز به ضرورت واکاوی زندگی امام رضا(ع) و ابعاد سیره امام رضا(ع) تاکید کرد.
مسئول نمایندگی بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی در قم افزود: به نظر می‌رسد که این اتفاق مبارکی است که در جشنواره چهارم رخ داد که سرفصل‌های جدیدی در زمینه توسعه پژوهش‌های رضوی به روی اندیشمندان و علاقه‌مندان به ساحت قدسی امام رضا(ع) باز کرد.
وی، دستاورد دوم این جشنواره را توجه ویژه به ابعاد فرهنگی مرتبط به معارف رضوی دانست و گفت: در این جشنواره برخی از چالش‌های فرهنگی مورد اهتمام قرار گرفت. برخی نشست‌ها به موضوعات فرهنگی از جمله فرهنگ نیایش و فرهنگ مهدوی اختصاص یافت، همچنین بررسی موضوع امام رضا(ع) در فرهنگ ملل موضوع همایش نیم روزه ما با همکاری جامعه المصطفی بود، شیعیان و مسلمانانی از کشور نیجریه، سودان، الجزایر، هند، پاکستان، آرژانتین در این همایش به تبیین جایگاه امام رضا(ع) پرداختند.
راد بیان کرد: نشست دیگر در خصوص جایگاه امام رضا(ع) در میان اهل سنت بود که با حضور عالمان اهل سنت به این بحث پرداخته شد.
وی ادامه داد: با توجه به اهمیت مباحث فرهنگی و توسعه علوم انسانی، ابعاد فرهنگی در این همایش مورد عنایت بود و تلاش داریم که در سال‌های بعد نیز مباحث فرهنگی را ادامه داده تا به دستاوردهای جدیدی در این عرصه برسیم.
مسئول نمایندگی بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی در قم در رابطه با دستاورد سوم این جشنواره عنوان کرد: تلاش شده در این جشنواره پژوهش‌های رضوی را از بعد روش شناسی نیز ارزیابی کنیم. در این راستا نشست های مختلفی از جمله کارآمدی رویکرد منبع‌شناسانه در مطالعات رضوی به نقد و ارزیابی به پژوهش‌های انجام شده در این حوزه پرداخت.
وی افزود: نشست حیات سیاسی امام رضا(ع) از دیدگاه سید جعفر مرتضی عاملی در حوزه روش‌شناسی برگزار شد که در این نشست وی با تبیین کتاب حیات سیاسی امام رضا(ع) به شرح دیدگاه سیدجعفر عاملی پرداخت. نشست دیگر با عنوان بررسی ابعاد حیات، شخصیت و میراث امام رضا(ع) در مداخل دانشنامه جهان اسلام بود که به تمام مدخل‌های مرتبط به امام رضا(ع) از جمله اصحاب، مسایل مرتبط به شخصیت ایشان، ولایت عهدی و لقب ایشان پرداخته شد.
وی افزود: همچنین بحث امام رضا(ع) در پژوهش‌های خاورشناسان برای اولین بار به عنوان یک نشست مستقل در این جشنواره برگزار شد که به بازخوانی انتقادی مجموعه نگاشته‌های خاورشناسان پرداخت که نشان‌دهنده اثرگذاری انقلاب اسلامی در تحقیقات خاورشناسان در حوزه پژوهش های رضوی است.
راد بیان کرد: دستاورد چهارم بازخوانی میراث امام رضا(ع) از زاویه جدید بود که سعی شد با مسایل نو این میراث را بازخوانی کنیم. نشست کارآمدی سیره رضوی در فقه شیعه نیز در ادامه جشنواره برگزار شد. جایگاه احادیث امام رضا(ع) در الکافی کلینی هم مورد واکاوی قرار گرفت و ثابت شد که بخش عمده این دستاوردها مورد عنایت جناب کلینی بوده است.
وی گفت: دستاورد دیگر بحث‌های ادبی و هنری بود که برای اولین بار به آن‌ها پرداخته شد. در ساحت ادبی به بازخوانی جایگاه امام رضا(ع) درشعر شاعران شیعه آذری پرداختیم که کدام شاعران در این حوزه شعر سرودند و بن مایه ها و سطح ادبی آنها در چه حدی است.
مسئول نمایندگی بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی در قم افزود: همچنین از منظر هنری به بحث شبیه نامه‌های امام رضا(ع) پرداختیم که یک تئاتر رضوی است. به طور کلی ما در  چهارمین جشنواره تا حدی به اهدافی که مدنظر داشتیم، رسیدیم که البته باید منتقدان و صاحب نظران باید نظر بدهند و آرزومندیم که دهه کرامت بتواند فرصتی برای واکاوی اندیشه و معارف رضوی باشد که امیدواریم که با حمایت محققان همراهد باشد.
راد، گفت: پیش‌نویس کتاب جشنواره در قالب دفتر دوم حدیث کرامت منتشر می شود، در قالب لوح‌های فشرده جامع همه مباحث در دفتر قم وجود دارد، همچنین جهاددانشگاهی استان قمف خبرگزاری های ایسنا، ایکنا، خبرگزاری حوزه، رادیو معارف، نهادهای آموزشی و پژوهشی کمک کردند، متشکریم که در بازتاب به روز و آنلاین جشنواره به ما کمک کردند.
انتهای پیام
captcha