گفت‌وگو و تعامل با جهان در گرو حفظ ارزش‌های دینی و اخلاقی است
کد خبر: 3910185
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۱
صباح زنگنه در گفت‌و‌گو با ایکنا:

گفت‌وگو و تعامل با جهان در گرو حفظ ارزش‌های دینی و اخلاقی است

کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه گفت‌وگو بر مبنای حفظ حرمت، شخصیت و اصول اخلاقی و دینی حد و مرزی ندارد، تصریح کرد: اگر بی‌حرمتی و بداخلاقی شود، گفت‌وگو به جدل و اختلاف منجر خواهد شد.

گفت‌وگو و تعامل سازنده با جهان در گرو حفظ ارزش‌های دینی و اخلاقی است

صباح زنگنه، کارشناس مسائل خاورمیانه و نماینده پیشین ایران در سازمان همکاری اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، به مناسبت روز گفت‌وگو و تعامل سازنده با جهان، اظهار کرد: گفت‌‌وگو، تعامل و همکاری با ملت‌ها و ادیان جزئی از ماهیت اسلام است و جمهوری اسلامی ایران نیز قاعدتاً باید طبق همین رویه عمل کند. ملت‌ها و ادیان رسمی یا ابراهیمی منشأ واحدی دارند و پیروان آنها‌ هم باید بر مبنای یک خدای واحد، اعتقادات مشترک به جهان آخرت، سرنوشت،‌ حرمت‌گزاری و تکریم انسان‌ها را احساس کنند. این‌ها ارزش‌های مشترکی هستند که باید میان پیروان این ادیان جاری باشد.

وی اظهار کرد: گفت‌وگو بر مبنای حفظ حرمت، شخصیت و اصول اخلاقی و دینی حد و مرزی ندارد. اگر بی‌حرمتی و بداخلاقی شود، گفت‌وگو به جدل و اختلاف منجر خواهد شد. مرز این گفت‌وگوها براساس حاکم بودن ارزش‌های اخلاقی، علمی و احترام متقابل است. اگر این ارزش‌ها از بین رود، گفت‌وگو معنای خود را از دست می‌دهد.

زنگنه بیان کرد: گفت‌وگو برای ایجاد فضای همزیستی مسالمت‌آمیز است که اگر از آن افزایش معرفت، علم، توانایی انسان‌ها، مردم‌داری و اخلاق حاصل نشود، قطعاً معنای خود را از دست می‌دهد. هر نظام و کشوری سعی می‌کند چتر و سایه خود را بر سر این‌ گفت‌وگو بیندازد. برخی از کشورها ممکن است سیاست سلطه‌طلبی داشته باشند، در صورتی که سلطه‌طلبی و استیلاطلبی با گفت‌وگو قابل جمع نیست، زیرا به حرمت و کرامت انسانی تعدی می‌شود. کشورها باید در گفت‌وگو برخورد آگاهانه داشته باشند.

وی در پایان اظهار کرد: در سیاست جمهوری اسلامی امکان گفت‌وگو با همه کشورها به جز اسرائیل که رژیمی اشغالگر، ضد بشری و نژادپرست است و آن را به رسمیت نمی‌‎شناسیم، وجود دارد. آمریکا به عنوان یک قدرت سلطه‌گر در دوره‌هایی تلاش می‌کرد که از حالت هژمون و سلطه‌گری خارج شود، اما روحیه حاکمان آن در اکثر دوره‌ها با ‌سلطه‌گری بر نظام‌های سیاسی و اجتماعی عجین شده و حیله‌‎گری هم همیشه جزء تاکتیک‌های آن‌ها بوده است. بنابراین در چنین شرایطی باید خیلی آگاهانه و با وسواس عمل کرد، چرا که خواسته‌های آن‌ها حد و مرزی ندارد و همواره به دنبال سلطه هستند. به همین دلیل شرایطی برای گفت‌و‌گوی سالم با آن‌ها وجود نداشته است.

انتهای پیام
captcha