تعرض به هواپیمای مسافربری ایران قطعه‌ای از پازل فشار حداکثری است
کد خبر: 3912408
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۱

تعرض به هواپیمای مسافربری ایران قطعه‌ای از پازل فشار حداکثری است

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان بیان کرد: تعرض جنگنده‌های آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایران حلقه‌ای دیگر از سیاست فشار حداکثری است تا ایران علاوه بر تحریم اقتصادی و بانکی در حوزه امنیت ملی و منطقه‌ای نیز در تنگنای بیشتری قرار گیرد.

تعرض به هواپیمای مسافربری ایران؛ قطعه‌ای از پازل فشار حداکثری

محمدعلی بصیری، عضو هیئت علمی گروه روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان، در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، درباره تعرض جنگنده‌های آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایران، اظهار کرد: این اقدام در راستای همان سیاست فشار حداکثری است تا علاوه بر افزایش فشارها بر ایران در زمینه تحریم اقتصادی و بانکی در حوزه امنیت ملی و منطقه‌ای نیز این فشار بیشتر شود و ایران با احساس ناامنی به شروط آمریکا برای مذاکره تن بدهد. وقوع آتش‌سوزی‌ها، انفجار در سایت هسته‌ای نطنز و حملاتی که به نیروهای ایرانی در سوریه و عراق انجام می‌شود، در همین راستا قابل ارزیابی است و آمریکا تلاش می‌کند فضای هوایی منطقه را برای ایران و محور مقاومت ناامن کند و فشارها را افزایش دهد تا ایران در تنگنای بیشتری قرار گیرد.


بیشتر بخوانید:


وی تصریح کرد: در این شرایط که آمریکا می‌خواهد ایران را به پای میز مذاکره بکشاند، ایران نباید اقدام غیرمنطقی و غیر معقول انجام دهد. ترامپ با این ضربات و فشارها دنبال این است که ایران عکس‌العمل محکمی نشان دهد و به چند هدف دست پیدا کند. اولین هدف این است که اگر ایران در پاسخ به این فشارها اقدام نظامی انجام دهد، قطعنامه تحریم تسلیحاتی ایران را که در یکی دو ماه آینده به پایان می‌رسد، احیا کند و با تمسک به این وسیله، حرف خود را در شورای امنیت به کرسی بنشاند تا دیگر اعضا نیز در تمدید تحریم تسلیحاتی ایران با او همراه شوند.

بصیری اظهار کرد: با توجه به اینکه ترامپ احتمال می‌دهد در دور بعدی انتخابات رأی نیاورد، تلاش می‌کند با درگیر کردن ایران در جبهه نظامی ـ ولو در حد محدود ـ محبوبیت خود را در آمریکا ارتقا دهد، در انتخابات پیروز شود و در دور بعد قدرت را به دست بگیرد. هدف بعدی که آمریکا دنبال می‌کند، این است که اگر فشار نظامی بر ایران وارد کند، شاید ایران از برجام و ان‌پی‌تی خارج شود و آمریکا بتواند تحریم‌های چهارگانه شورای امنیت قبل از برجام را برگرداند و با فشار نهایی به لحاظ مالی، اقتصادی، نظامی، سیاسی و دیپلماتیک، ایران را تسلیم کند. در واقع این پازل در رفتار آمریکا دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه ایران تاکنون خویشتنداری کرده است و از ابزارهای منطقی‌تر استفاده می‌کند، تصریح کرد: این روند باید ادامه پیدا کند، یعنی ایران به صورت کجدار و مریز پیش برود، انفعال کامل نداشته باشد که آنها جری‌تر شوند و در عین حال حرکت غیرمنطقی که آنها می‌خواهند ما را به انجام دادن آن وادار کنند و امتیازهای بعدی را بگیرند، انجام ندهد. همین شکایتی که ایران به ایکائو کرده، نامه اعتراض‌آمیزی که برای دبیرکل سازمان ملل فرستاده است و رایزنی‌های دیپلماتیک که در این خصوص انجام می‌دهد، اقدامات مناسبی محسوب می‌شود، ولی اگر بخواهد اقدام مقابله به مثل سنگینی نشان دهد، شاید اوضاع را به نفع ترامپ رقم بزند، بنابراین شرایط کنونی نیازمند احتیاط است.

بصیری بیان کرد: وجهه بین‌المللی ترامپ خراب شده است و اگرچه انتظار همراهی سایر کشورها برای به دست آوردن نتایج مورد نظرش را داشت، ولی این نتایج را کسب نکرده و از سوی مخالفین خود در آمریکا به عنوان دولتی ساختارشکن که به اعتبار و حیثیت بین‌المللی این کشور لطمه زده است، معرفی می‌شود و بیش از این چیزی برای از دست دادن ندارد. با اقداماتی که ترامپ در گذشته انجام داده، مثل خروج از پیمان پاریس، سازمان بهداشت جهانی و یونسکو، تعهد آمریکا به حقوق بین‌الملل را تخریب کرده و تعرض به هواپیمای مسافربری ایران نیز در همین راستا قابل ارزیابی است.

وی در پایان اظهار کرد: در داخل آمریکا نیز نارضایتی از ترامپ بیشتر شده که برای نمونه می‌توان به شورش‌های اخیر، سیاست‌های وی در قبال شیوع کرونا و از دست رفتن یا منفی شدن دستاوردهای اقتصادی این کشور اشاره کرد. ترامپ اکنون به این نقطه رسیده که شاید با آخرین ساختارشکنی‌ها و هنجارشکنی‌هایی که انجام می‌دهد، برگ برنده‌ای رقم بخورد و برایش مهم نیست که وجهه‌اش بیش از این در دنیا تخریب شود.

انتهای پیام
captcha