برونداد کیفی اسناد و برنامه‌های المصطفی(ص) ارزیابی شود
کد خبر: 3913738
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۶
آیت‌الله اعرافی:

برونداد کیفی اسناد و برنامه‌های المصطفی(ص) ارزیابی شود

رئیس هیئت امنای جامعةالمصطفی(ص) العالمیة گفت: ارزیابی دقیق برونداد کیفی اسناد و برنامه‌های جامعةالمصطفی(ص) و تقویت کیفی‌سازی ارزیابی‌ها انجام شود.

به گزارش ایکنا، آیت‌الله علیرضا اعرافی در چهاردهمین نشست اداری هیئت رئیسه المصطفی(ص) با نمایندگان خارج از کشور که در ساختمان ستادی المصطفی(ص) برگزار شد، به انباشت تجربه و دانش فنی در جامعةالمصطفی(ص) اشاره کرد و افزود: باید بر قدردانی از آن، حفظ، حراست، تکامل و جهت‌دهی درست به آن اهتمام داشت.

وی المصطفی(ص) را نخل برآمده از گفتمان انقلاب اسلامی نامید و اظهار کرد: جامعةالمصطفی(ص) واجد این اندوخته و تجربه کم‌نظیر است که باید آن را شناخت و مدون ساخت و پیوسته تعالی بخشید.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن تأکید بر بهبود روزافزون تعامل نهاد‌های حوزه با یکدیگر، از ظرفیت عظیم جامعةالمصطفی(ص) و نیاز متقابل حوزه علمیه و المصطفی(ص) به بهره‌مندی از ظرفیت‌ها سخن گفت و ادامه داد: جامعة‌المصطفی(ص) می‌تواند ظرفیت حوزه علمیه را در خارج کشور منعکس کند. امروز جامعه المصطفی(ص) به بلوغ در بومی‌سازی دانش‌های اسلامی رسیده است و می‌بایست با برنامه‌ریزی برای استفاده هر چه بهتر از این ذخایر علمی اقدام کرد. تولید علوم اسلامی به زبان‌های دیگر یا ترجمه و اقتباس، نیازمند کوشش بسیار است.

آمادگی متقابل حوزه علمیه و جامعةالمصطفی(ص)

رئیس هیئت امنای جامعةالمصطفی(ص) در ادامه از آمادگی متقابل حوزه علمیه و جامعةالمصطفی(ص) برای تعریف پروژه‌هایی در این زمینه سخن گفت و افزود: برخی از اقداماتی که در دوره پساکرونا بیشتر باید به آن اهتمام ورزید، عبارت است از: بومی‌گرایی، توجه به ظرایف مناطق، مجازی‌سازی فعالیت‌ها که می‌بایست نسبت به آن اهتمام جدی تری داشت.

آیت‌الله اعرفای با اشاره به تغییرات جدی در آینده فکری، معیشت و اقتصاد جهان تحت تأثیر کرونا، گفت: ضرورت دارد در حوزه معرفت، سیاست و کارکرد‌های اصلی نظام دینی و حوزوی، طرح‌های جامعی تدوین کنیم و جامعةالمصطفی(ص) به طور ویژه در این زمینه وظایف سنگینی بر عهده دارد.

عضو فقهای شورای نگهبان با تأکید بر ارتقای رویکرد اجتماعی و حضور در کنار مردم، افزود: در حوادثی مانند سیل، زلزله و کرونا، نزدیک به ده‌هزار طلبه در صحنه‌های مختلف حضور یافتند که سرمایه اجتماعی برای روحانیت به شمار می‌رود و بسیار ارزشمند است.

کارویژه‌های روحانیت را محدود نبینیم

وی با بیان اینکه این تجربه‌ها باید در کشور‌های دیگر شکل بگیرد، بیان کرد: بدین ترتیب نباید کارویژه‌های روحانیت را محدود ببینیم و آنان را منحصر در زمینه‌های علمی، پاسخ به شبهات دینی و مواردی از این دست قلمداد کنیم.

رئیس هیئت امنای جامعةالمصطفی(ص) با بیان اینکه لازم است کار اجتماعی، امدادی و خدماتی، با رعایت شئون خاص، به اصل پایداری تبدیل شود، گفت: چنین تحولاتی، بن‌مایه معرفت الهی و معنوی به شمار می‌رود و به تئوری و عرضه درست نیاز دارد. تولید گفتمان مناسب در دوران پساکرونا، ضرورتی است که بخش علمی نهاد‌های حوزوی باید به آن اهتمام داشته باشند.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه در بخش دیگری از سخنانش، برخورداری از عقل راهبردی را نکته مهمی در حرکت عظیم جامعةالمصطفی(ص) دانست که لازم است مدیران در تقویت آن بسیار بکوشند و اظهار کرد: برخورداری از عقل راهبردی و قدرت تحلیل و اتخاذ تصمیم‌های درست برای کارگزاران جامعةالمصطفی(ص) و به ویژه مدیران المصطفی(ص) در نمایندگی‌های خارج کشور بسیار مهم است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور برخورداری از همت بلند را بسیار ارزشمند توصیف کرد و گفت: با همت بلند می‌توان کار‌های بزرگی انجام داد. میزان همت، دنیا را تغییر می‌دهد؛ همت بلند امام(ره) در دوران حاکمیت پهلوی و اهتمام ایشان به پیروزی انقلاب اسلامی، سبب به ثمر رسیدن این انقلاب شد. امتیاز مهم امام(ره) این بود که همتشان را به آن هدف بلند معطوف کردند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه همت بلند، انسان را از گردنه‌های سخت عبور می‌دهد، تصریح کرد: افراد دیگر با دیدن همت بلند، مجذوب می‌شوند و با صاحبان همت بلند همراهی می‌کنند.

آیت‌الله اعرافی حکمت، بصیرت، تلاش و سعی مستمر را ضرورت‌های دیگر برای المصطفائیان برشمرد و بر اتخاذ تدابیری به منظور ایجاد و تقویت این ظرفیت‌ها تأکید کرد. همچنین نظم‌بخشی و انتظام امور از ضرورت‌های یک سازمان است، ولی آسیب‌های جانبی دارد. در این زمینه لازم است خود را از روزمرگی و التزام‌های شکلی رها سازیم. لازمه هر سازمان پویاست که پیوسته آسیب‌های انتظام را رصد و معالجه کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد حس آزادی در طلبه و استاد را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: حس آزادی و مشارکت را باید در طلاب ایجاد و تقویت کرد و پاس داشت. از امتیازات جامعةالمصطفی(ص) این است که راه‌های گوناگونی پیش پای طلاب می‌گذارد و به آنان حق انتخاب می‌دهد.

آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه طبق سنت دیرینه حوزه، طلبه در انتخاب استاد، رشته، درس آزاد است، بیان کرد: القای چنین احساسی موجب عزت افراد و رشد آنان می‌شود.

تربیت افرادی که گمشده خود را در مبانی دینی جستجو می‌کنند

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین رضا رمضانی، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع)، اظهار کرد: نقش مهمی که جامعةالمصطفی(ص) در تربیت نیرو‌ها دارد، این است که دانش‌پژوهانی کارآمد و روزآمد را با تأکید بر ادبیات عرصه بین‌المللی تربیت کند. افرادی که در عین خلاقیت، روح معنویت و عدالت‌محوری و روح مقاومت در آنان حاکم است.

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) در ادامه، بر اهمیت نقش الگودهی دانش‌آموختگان جامعةالمصطفی(ص) تأکید و ابراز کرد: آیه شریفه «وَکَذٰلِکَ جَعَلناکُم أُمَّةً وَسَطًا لِتَکونوا شُهَداءَ عَلَى النّاسِ وَیَکونَ الرَّسولُ عَلَیکُم شَهیدًا ...»(بقره: ۱۴۳) را تقریباً همه مفسران، امت وسط را امت میانه معنا و معرفی می‌کنند، یعنی امتی که به دور از افراط و تفریط است. مرحوم علامه طباطبایی و آیت‌الله جوادی آملی بیان دیگری را در این تفسیر مورد توجه قرار می‌دهند و در عین تأکید بر دعوت اسلام به وسط و میانه، امت وسط را در این آیه شریفه به معنای وساطت گرفته‌اند؛ همان گونه که پیامبر اکرم(ص) واسط میان خدا و خلق است، این افراد نیز نقش وساطت را بین وحی و مردم دارند و وحی را به درستی تبیین نموده، خود الگویی برای دیگران می‌شوند.

حجت‌الاسلام رمضانی با بیان اینکه نمی‌خواهیم کسانی را که برآنند تا فقط چند واحد درسی را بگذرانند، تربیت کنیم، بیان کرد: باید افرادی شناسایی و تربیت شوند که گمشده خود را در مبانی و معارف اصیل الهی جست‌وجو می‌کنند.

وی به ویژگی‌های مدیریتی پیامبر اکرم(ص) اشاره کرد و گفت: اخلاق و معنویت، از برجستگی‌های ویژه مدیریت پیامبر اکرم(ص) است؛ با توجه به سیره نبوی(ص) خروجی المصطفی(ص) باید دانش‌آموختگانی باشند که الگو، حجت و سند هستند و فرشتگان الهی در روز قیامت به این اسناد احتجاج خواهند کرد.

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) به اصول مدیریتی حاکم بر مراکز دینی اشاره و یادآور شد: در مدیریت این مجموعه‌ها چهار اصل باید لحاظ شود، یکی، اصل علمی بودن مدیریت است که باید آموزش‌ها، مسائل و شیوه‌ها به‌روز بوده باشد.

حجت‌الاسلام رمضانی اصل دوم را فقهی بودن مبانی دانست و ابراز کرد: نگاه ما مبتنی بر اصول و باید‌ها و نباید‌ها و الزاماتی است که حوزه فقه مشخص می‌کند؛ از این رو، این مهم باید خود را در تمام عرصه‌های مدیریتی نشان دهد. اخلاق، اصل مهم دیگری است که در هر زمانی می‌تواند تأثیرگذار باشد؛ مدیریت در مراکز دینی باید اخلاقی شود؛ شاید یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های پیامبر اکرم(ص)، که تأثیرگذاری زیادی در جهان‌شمولی حرکت ایشان داشت، ویژگی‌های اخلاقی ایشان بود.

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) به اصل ولایت به عنوان اصلی دیگر در مدیریت‌های دینی اشاره کرد و گفت: در تمام عرصه‌های مدیریتی مراکز دینی باید اصل ولایت حکم‌فرما باشد؛ امام صادق(ع) در روایتی می‌فرمایند: «إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَدَّبَ نَبِیَّهُ فَأَحْسَنَ أَدَبَهُ فَلَمَّا أَکْمَلَ لَهُ الْأَدَبَ قَالَ- إِنَّکَ لَعَلى‏ خُلُقٍ عَظِیمٍ‏ ثُمَّ فَوَّضَ إِلَیْهِ أَمْرَ الدِّینِ»؛ خداوند عزوجل پیامبرش را تربیت کرد و نیکو تربیتش کرد و چون ادب و تربیتِ او را به کمال رساند، فرمود: «همانا تو داراى خویى والا هستى». آن گاه، کار دین و امت را به او واگذار کرد تا بندگان او را تربیت و اداره کند.

وی با تأکید بر اینکه کسی که از عنصر ادب برخوردار باشد، می‌تواند این مأموریت را به بهترین شکل ایفا کند، اظهار کرد: امر تعلیم و تربیت، رسالت برجسته‌ای است که به این مجموعه فخیم و وزین واگذار شده است؛ از این رو، لازمه موفقیت در کارها، آموختن دانش مدیریت دینی و اسلامی است. در منشور اخلاقی اسلام، نخستین اصل، توحید است و در ذیل این اصل بقیه معارف تعریف می‌شوند و جایگاه پیدا می‌کنند.

وی ضمن تقدیر از تلاش جامعةالمصطفی(ص) در حوزه آموزش‌های مجازی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط امروز و وضعیت حاکم بر دنیا، این افسردگی، سرخوردگی و دلمردگی، که به واسطه جدا شدن از معنویت شکل گرفته است، به صورت جد جوامع را به سمت معنویت گرایش می‌دهد. امروز چهارهزار معنویت بدلی در دنیا به وجود آمده که نشان‌دهنده اصل مهم نیاز به معنویت است؛ همین که عده‌ای وادار شده‌اند به سمت خلق بدلیات و جعلیات معنویت حرکت کنند، نشان‌دهنده اهمیت و جایگاه معنویت در جوامع است.

حجت‌الاسلام رمضانی با بیان اینکه با توجه به این بازتعریف‌ها، نیازمند بازنگری و نقد درون‌گروهی هستیم، اضافه کرد: باید خود را ارزشیابی کنیم؛ باید ببینیم با توجه به مأموریت محوله و تلاش‌ها توانسته‌ایم به این مأموریت دست یافته، به سمت مطلوب حرکت کنیم.

انتهای پیام
captcha