کد خبر: 3919971
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۱
حجت‌الاسلام تاج‌لنگرودی تبیین کرد؛
یکی از اساتید حوزه و خطیب کشوری با اشاره به اینکه با پخش مداحی و روضه‎خوانی از تلفن همراهمان و حتی به تنهایی نیز می‌توانیم روضه برگزار کنیم، گفت: به همراهی با ائمه(ع) نیاز داریم و با روضه‌های خانگی این مصاحبت محقق می‌شود.

تاجحجت‌الاسلام محسن تاج‌لنگرودی، از اساتید حوزه و خطیب کشوری، در گفت‌وگو با ایکنا، به توصیف فضیلت برگزاری روضه امام حسین(ع) در خانه‌ها پرداخت و گفت: از زمان امام صادق(ع) و حتی پیش از آن روضه خانگی برای سیدالشهدا(ع) تا قرون اخیر برگزار می‌شد اما برخی عوامل موجب کمرنگ‌ شدن این مراسم شد. البته همه این عوامل بد نیستند مثلاً اینکه افراد در یک جا جمع شوند و دسته‌جمعی عزاداری کنند خیلی مطلوب‌تر است. در احوالات ائمه(ع) نیز روضه خانگی آنها با حضور گسترده مردم برگزار می‌شد. مراسم‌ ائمه(ع)، همانطور که در خصوص برگزاری مراسم از سوی امام رضا(ع) گفته شده، با اعلام و نصب پرچم و مشخص بودن اینکه اینجا محل اجتماع مردم برای برگزاری عزای امام حسین(ع) است، همراه بود.

این خطیب کشورمان با تأکید بر ارزش جمع شدن مردم برای برگزاری عزای امام حسین(ع)، اظهار کرد: تعداد محدود روضه‌خوان‌ها یکی از عوامل اجتماع مردم برای برگزاری مراسم عزاداری بود. اگر قرار بود در هر خانه‌ای روضه برگزار شود با کمبود روضه‌خوان مواجه می‌شدند. گسترش آپارتمان‌نشینی نیز از عوامل کاهش روضه‌های خانگی بود چراکه یا خود مردم جای کافی و مناسب در منزل برای روضه‌خوانی نداشتند و یا اینکه برگزاری مراسم برای همسایه‌ها ناراحتی ایجاد می‌کرد، چراکه گاه همسایگان مریض داشتند و رفت و آمد زیاد به آپارتمان موجب ایجاد برخی مشکلات می‌شد.

هر کسی می‌تواند خانه خود را به محل برگزاری روضه تبدیل کند

حجت‌الاسلام تاج با اشاره به اینکه فضای مجازی گسترده شده و روضه‌‌خوانی‌ها و مداحی‌ها در فضای مجازی کم نیست، افزود: هر کسی می‌تواند خانه خود را به محل برگزاری روضه تبدیل کند. در گذشته حتماً باید یک مداح و روضه‌خوان حضور پیدا می‌کرد اما اکنون مردم می‌توانند با استفاده از محتوایی که در فضای مجازی وجود دارد خانه‌های خود را به محلی برای عزای امام حسین(ع) تبدیل کنند.

وی به بیان فواید اختصاص دادن خانه شخصی به محلی برای ذکر مصیبت امام حسین(ع) پرداخت و گفت: ما محتاج حضرات معصومین(ع) هستیم؛ حتی در مسئله انتظار مطرح می‌شود که شما حتماً منتظر ظهور نباشید، درست است که ظهور اتفاقی جهانی است و باید رخ دهد و باید برای آن دعا کنیم، اما بیشتر به دنبال انتظار حضور باشیم. یعنی خودمان درک کنیم حضور امام زمان(عج) را در کنارمان و خودمان را در حضور امام زمان(عج) و در کنار ایشان بدانیم.

روضه‌های خانگی موجب حضور ائمه(ع) می‌شود

این واعظ کشورمان ادامه داد: به درک حضور حضرت حجت(عج) نیاز داریم و در روایات نیز آمده است که مصاحبت با انسان‌های شایسته موجب توفیق انسان می‌شود؛ به همین علت به حضور در محضر ائمه(ع) و امام زمان(عج) برای افزایش توفیقاتمان نیاز داریم و روضه‌ها و هیئت‌های خانگی موجب حضور ائمه(ع) در کنار ما می‌شود؛ ولو اینکه ما آنها را نمی‌بینیم. ائمه(ع) فرموده‌اند که ما نزد کسانی هستیم که ولایت ما را قبول دارند.

وی تصریح کرد: حتی در خصوص زیارت گفته شده اگر نمی‌توانیم به زیارت برویم، می‌توانیم خانه خود را تبدیل به زیارتگاه کنیم. مرحوم شیخ عباس قمی در مفاتیح‌الجنان در باب زیارت حضرت رسول(ص) گفته است که اگر نمی‌توانید به زیارت حضرت محمد(ص) بروید، صورت قبری در خانه خود درست کنید و نام پیامبر(ص) را بر روی کاغذ بنویسید و بر روی قبر بگذارید و همانجا بنشینید و پیامبر(ص) را زیارت کنید که این عمل برای زیارت سایر ائمه(ع) نیز قابل تسری است. مهم‌ترین حسن آوردن روضه امام حسین(ع) به خانه این است که حضرات معصومین(ع) را به خانه خودمان آورده‌ایم. ما نیاز به مصاحبت با آنها داریم و یقیناً این کار باعث می‌شود ائمه(ع) ما را دعا کنند و توفیقاتی که در زندگی به دنبال آن هستیم فراهم شود.

حجت‌الاسلام تاج در پاسخ به اینکه آیا برای برگزاری روضه خانگی نیاز است که تعداد میهمانان زیاد باشد و پذیرایی صورت گیرد؟ گفت: وقتی مجالس را با نیت امام حسین(ع) برگزار کنیم، حتی اگر مردم هم نباشند حضرات معصومین(ع) حاضر می‌شوند.

با تلفن همراهمان روضه بگیریم

این خطیب کشورمان اضافه کرد: حتی اگر تنها خودمان در خانه باشیم و نیت کنیم که روضه امام حسین(ع) را برگزار کنیم، تلفن همراه خود را روشن و یک مداحی و روضه پخش کنیم و اگر نیت ما صحیح نباشد و هزاران نفر نیز در مجلس باشند، اما امام رضا(ع) حاضر نباشد جای افسوس دارد.

وی در پاسخ به اینکه چگونه از محرم امسال با توجه به شرایط موجود بهترین استفاده را ببریم؟ اظهار کرد: یکی از مشکلاتی شاید که من و امثال من برای خودمان ایجاد می‌کنیم این است که حتماً باید مجلس روضه، عمومی و با خرج‌ و اطعام باشد؛ این مجالس خیلی خوب است اما گاهی ما منبری‌ها و مداحان و روضه‌خوان‌ها چوب رفتارهای گذشته خود را می‎‌خوریم؛ اینگونه نیست که لازم باشد حتماً با جمعیت مجلس برگزار شود. مثلاً جوانی می‌خواهد شب قدر در جلسه پر جمعیتی حضور داشته و بهره ببرد، اما پدر مریضش از او می‌خواهد در کنار بستر او اعمال شب قدر را انجام دهد، یقیناً این جوان بهره‌ای که در محضر پدرش می‌برد بسیار بیشتر از حضور در مجلس بزرگ است. به خاطر شرایطی که به وجود آمده ممکن است حضور در برخی از اجتماعات مناسب نباشد، ولی افراد می‌توانند با نصب یک پرچم و به تنهایی و یا با خانواده مراسم عزا برگزار کنند و شاید بهره از این مجلس مختصر خیلی بیشتر از مجالسی باشد که ممکن است آنطور که باید و شاید خدا و اهل بیت(ع) در آن حضور نداشته باشند.

حجت‌الاسلام تاج با تأکید بر جایگاه و اهمیت نیت در برگزاری مراسم، گفت: من به همراه دخترانم در منزل پدرم بودیم که دختر کوچکم از دختر بزرگم آب خواست، وقتی دخترم برای خواهرش آب آورد، پدرم پرسید به چه نیتی آب را برای خواهرت آوردی؟ که او پاسخ داد خواهرم آب خواست و من برای او آوردم که پدرم گفت: این کار شما خیلی ثواب دارد اما اگر می‌خواهی ثواب آن بسیار بسیار زیادتر شود نیت کن که بر محبت حضرت فاطمه(س) این آب را می‌دهم. ما در خانه خودمان برای اهل خانه سفره ناهار و شام پهن می‌کنیم اما می‌توانیم دهه اول محرم به نیت امام حسین(ع) سفره بیندازیم؛ درست است که فقط خانواده خودمان پای آن سفره هستند اما چون نیتمان سفره امام حسین(ع) است ثواب و بهره آن بسیار زیاد خواهد بود.  

انتهای پیام
نام:
ایمیل:
* نظر:
* captcha: