نشست علمی نقد کتاب «پژوهشی در باور‌های ادیان ایران باستان» برگزار شد
کد خبر: 3923816
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۴
به همت پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی؛

نشست علمی نقد کتاب «پژوهشی در باور‌های ادیان ایران باستان» برگزار شد

نشست علمی نقد کتاب «پژوهشی در باور‌های ادیان ایران باستان»، به همت پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی، به صورت برخط برگزار شد.

به گزارش ایکنا، در این نشست که امروز شنبه ۲۹ شهریورماه برگزار شد، سیدسعیدرضا منتظری، نویسنده کتاب پژوهشی در باور‌های ادیان ایران باستان، اظهارکرد: این کتاب به منظور بررسی باور‌های ادیان ایران باستان در پنج فصل تنظیم شده است. در فصل نخست کتاب، به تاریخ دین زرتشت و شقوقی که در این دین مطرح می‌شود، پرداخته شده است.

وی ادامه داد: زندگی زرتشت، آیین زرتشت پیش از اسلام و پس از اسلام و تاریخ زرتشت در هندوستان، در فصل نخست کتاب مورد بررسی قرار گرفته است.

نویسنده کتاب درباره فصل دوم این کتاب بیان کرد: در فصل دوم، به متون اوسطایی که از کهن‌ترین متون ما به شمار می‌آید و نیز متون تفسیر اوسطا که به زبان فارسی میانه و خط پهلوی نگارش شده است، پرداخته‌ایم. بحث یزدان‌شناسی و دیوشناسی، از مباحث مهم دین زرتشتی به شمار می‌آید که در فصل بعدی کتاب بیان شده است.

منتظری با اشاره به بررسی مزدک و مزدکیان در فصل چهارم کتاب باور‌های ادیان ایران باستان، اظهار کرد: در تألیف این کتاب تلاش شده است آیین زرتشتی با نگاهی نقادانه مورد بررسی قرار گیرد و دستمایه مناسبی برای پژوهشگران و دانش‌پژوهان حوزه ادیان و مذاهب باشد.

در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا مهدوی، ناقد این نشست علمی، ضمن تقدیر از تلاش‌های مؤلف کتاب باور‌های ادیان ایران باستان، ابراز کرد: در تألیف کتب درسی باید ابتدا توجه کنیم این متن برای دانشجویان چه سطحی تألیف می‌شود.

وی ادامه داد: در مطالعات ادیان و مذاهب، مباحث انسان‌شناسی از اهمیت بالایی برخوردار است، به ویژه در ادیان شرقی، انسان‌شناسی محوریت دارد که در این کتاب چندان بدان پرداخته نشده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی یادآور شد: از نظر ما، قاعده ادیان آسمانی توحید است و زرتشت به عنوان یکی از ادیان دارای کتاب آسمانی، می‌تواند از این منظر نیز مورد بررسی دقیق‌تری قرار گیرد. کتاب «پژوهشی در باور‌های ادیان ایران باستان»، قطعاً برای مجموعه ادیان شرق پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی اثری فاخر به شمار می‌آید و امیدوارم در چاپ‌های بعدی، با مقداری تغییرات شکلی و محتوایی، در آینده به عنوان کتاب درسی مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

انتهای پیام
captcha