خروج ۹۷ هزار خانوار از پوشش حمایتی کمیته امداد / کمک 350 میلیاردی مردم به رزمایش مواسات
کد خبر: 3924324
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۳
حسین خدرویسی خبر داد؛

خروج ۹۷ هزار خانوار از پوشش حمایتی کمیته امداد / کمک 350 میلیاردی مردم به رزمایش مواسات

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد با تأکید بر اینکه ۳۹۴ هزار خانوار از خدمات تک‌خدمتی و چندخدمتی استفاده می‌کنند، گفت: در شش ماه گذشته ۹۷ هزار خانوار از پوشش کمیته امداد خارج شده‌اند و به همین نسبت افراد جدید تحت پوشش قرار گرفته‌اند.

حسین خدر ویسی

به گزارش ایکنا، نشست خبری معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی(ره) با موضوع ارائه گزارش عملکرد شش ماهه اول سال جاری این معاونت، امروز دوشنبه، ۳۱ شهریورماه، با حضور حسین خدرویسی در محل دفتر مرکزی کمیته امداد برگزار شد.

حسین خدرویسی، معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد در این نشست با تبریک آغاز هفته دفاع مقدس و با بیان اینکه حوزه معاونت حمایت و سلامت خانواده، بازوی اجرایی کمیته امداد و حوزه مادرتخصصی در ارائه خدمات در چند گروه اصلی است، اظهار کرد: بیشترین حجم بودجه امداد و در حدود سه چهارم آن برای امور مددجویی استفاده می‌شود. همچنین حدود یک‌سوم اسناد بالادستی و احکام کمیته امداد مربوط به این حوزه تخصصی است. این معاونت مستقیماً با مددجویان در ارتباط است و صف خدمت به مددجویان در این حوزه اتفاق می‌افتد. همچنین این بخش معین و مرجع در توانمندسازی مددجویان است.

خدرویسی ادامه داد: حدود شش هزار مددکار و مشاور متخصص در کل کشور در حال خدمت‌رسانی به دو میلیون و ۵۷۳ هزار خانوار با جمعیت پنج میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت هستند. این مددجویان به صورت تک‌خدمتی و چندخدمتی از خدمات امداد بهره می‌گیرند. از این جمعیت یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر سالمند، یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بانوی سرپرست خانوار، ۴۰۰ هزار نفر دانش‌آموز، بیش از ۸۰ هزار نفر دانشجو و بیش از ۸۰ هزار نفر بیمار صعب‌العلاج هستند. همچنین از این بین تعداد ۱۳۸ هزار و ۵۱۵ هزار مددجو یتیم هستند. ۱۷۴ هزار و ۳۰۷ نفر نیز در طرح محسنین تحت حمایت خدمات ما قرار دارند، طرح محسنین ویژه افرادی است که سرپرستان به هر دلیلی توان حمایت از خانواده خود را ندارند.

وی افزود: فقر در جامعه و کشور از شکل تک‌بعدی خارج و چند‌بعدی شده است، از طرفی کمیته امداد به تنهایی مسئول رفع فقر و مقابله با محرومیت نیست، اما با افتخار به عنوان یک نهاد پای کار و در خدمت محرومان جامعه است. در حال حاضر برای خدمت‌رسانی به نیازمندان در سراسر کشور با بسیج همه منابع و امکانات مشغول فعالیت هستیم. شرایط سخت اقتصادی طی یک سال اخیر باعث شده روزانه حجمی از مراجعین به کمیته امداد برای دریافت خدمات مراجعه کنند.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد با تأکید بر اینکه علی‌رغم همه محدودیت‌ها در این سال‌ها تلاش کردیم از افراد نیازمند حمایت کنیم، اضافه کرد: جا دارد در این شرایط به‌ویژه طی یک سال گذشته و امسال از همیاری‌های بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و مراکز نیکوکاری و خیران که همیشه در مقاطع مختلف به کمک ما آمدند تشکر و اعلام کنیم در مرحله اول رزمایش مواسات و همدلی و اطعام حسینی و احسان حسینی بیش از 350 میلیارد تومان کمک‌های مردمی جمع‌آوری شد.

خدرویسی با بیان اینکه کمیته امداد علاوه بر حمایت‌های خدماتی در حوزه اشتغال نیز دستگاه اول و برتر در سال گذشته بوده است، گفت: امسال و طی شش ماه گذشته ۵۳ هزار و ۱۸۷ شغل برای مددجویان کمیته امداد ایجاد شده و خدمت به دانشجویان و دانش‌آموزان جزء برنامه‌های ویژه ماست. مقرر شده در مهرماه امسال تعداد ۵۰ هزار تبلت در مرحله اول به دانش‌آموزان تحت پوشش و نیازمند تحویل شود و در مراحل بعدی همه دانش‌آموزان نیازمند از سیستم‌های هوشمند برخوردار شوند.

‌بخشی از فعالیت‌های خدماتی برون‌سپاری می‌شود


وی افزود: ماهیانه بیش از ۶۴۰ میلیارد تومان به مددجویان تحت پوشش در قالب مستمری پرداختی داریم. مددجویان معیشت‌بگیر عادی و عده‌ای از هم‌وطنان در قالب تبصره ۱۴ در قالب هدفمندی یارانه‌ها این مستمری را دریافت می‌کنند. طی این مدت تعداد هشت هزار و ۵۰۰ فقره کمک جهیزیه به مددجویان کمیته امداد اعطا شده و تا پایان سال بیش از ۵۰ هزار فقره کمک جهیزیه ارائه می‌شود و تلاش می‌شود تا پایان امسال پشت نوبتی در دریافت جهیزیه نداشته باشیم. همچنین ۱۱۶ هزار فقره وام کارگشایی به مددجویان پرداخت شد و نیز ۶۷ هزار فقره وام ودیعه مسکن و اجاره مسکن پرداخت شده است. همچنین حدود ۲۵ هزار خانوار از معافیت‌های انشعابات آب، برق، گاز و ... بهره‌مند شدند. تعداد دو هزار و ۳۰۰ نفر از مددجویان خدمات معافیت نظام وظیفه استفاده کرده‌اند. دو میلیون و ۲۰۰ هزار سبد کالای حمایتی نیز به خانوار‌ها اعطا شده است. همچنین به‌منظور بهینه‌سازی و اثربخشی فعالیت‌ها تلاش کرده‌ایم بخشی از فعالیت‌های خدماتی برون‌سپاری شود، بر همین اساس پرونده خانواده‌های زندانی به سازمان زندان‌ها و پرونده سالمندان نیازمند را به مراکز نیکوکاری و خیریه‌ها واگذار خواهیم کرد.

‌راه‌اندازی صندوق جبران خسارت

خدرویسی گفت: در سال جاری صندوق جبران خسارت برای مددجویان ایجاد شد و کمیته امداد به عنوان دستگاه مجری این صندوق را راه‌اندازی کرد و خدماتی فراتر از مراکز بیمه‌ای ارائه می‌کند، بر این اساس هر گونه حادثه‌ای که برای مددجویان پیش آمده باشد می‌توانند از خدمات این صندوق بهره‌مند شوند.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد به امور مربوط به رفع سوء تغذیه مادران شیرده و باردار تحت حمایت کمیته اشاره کرد و افزود: فعالیت در این حیطه در سراسر کشور از سوی کمیته امداد انجام می‌شود. خانواده‌های نیازمند دارای فرزند سه‌قلو به بالا نیز در حوزه معیشت و مسکن و تهیه نیازمندی‌های بهداشتی و درمانی تحت حمایت ما هستند. همچنین بیمه پایه مددجویان به سازمان بیمه سلامت منتقل شده است و برای کمک به هزینه‌های درمانی مددجویان در سراسر کشور دفاتر امداد و واحد‌های درمان ما خدمات تکمیلی به مددجویان ارائه می‌کنند و اعتبارات قابل توجهی در این حوزه در نظر گرفته شده است.

وی افزود: در قضیه کرونا نیز کمیته امداد هم‌سو با دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا دفاتر مرکزی و استانی ستاد مقابله و پیشگیری تشکیل داد و جامعه هدف این دستگاه هم افراد آسیب‌دیده از این ماجرا هستند. خسارت به واسطه ایجاد این ستاد به حداقل رسید، یکی از اقدامات این بود که به خانوار‌های تحت پوشش امداد که عضوی از خانواده را در اثر کرونا از دست داده بودند، مبلغ ۱۰ میلیون تومان وام بلاعوض پرداخت کردیم. در امر مسکن نیز بیش از ۷۰ هزار مورد خدمت در حال ارائه است. برخی از واحد‌های احداثی طی تفاهم‌نامه با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایجاد شده و بخشی نیز با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور بوده است. همچنین تکمیل واحد‌های آسیب‌دیده از سیل از جمله برنامه‌های امسال ماست. تلاش می‌کنیم در امر توانمندسازی مددجویان در زمینه مسکن گام‌های بلندی برداریم.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد با بیان اینکه مددجویان کمیته امداد نزدیک به ۱۲۰ نوع خدمت دریافت می‌کنند، اظهار کرد: طی یک سال گذشته ۲۲۴ هزار خانوار تحت پوشش کمیته امداد بر اثر عوامل توانمندسازی از پوشش حمایت کمیته امداد خارج شدند و به همین میزان نیز اضافه شده است، فقط در شش ماه گذشته ۹۷ هزار خانوار از پوشش کمیته امداد خارج شده‌اند و به همین نسبت تحت پوشش قرار گرفته‌اند. ۲۴ عامل برای خروج مددجو از حمایت کمیته وجود دارد که یکی از آن‌ها برنامه اشتغال است. برخی به بالای سن قانونی دریافت خدمت می‌رسند و برخی به دلیل ازدواج موفق و یا عوامل دیگری همچون کاریابی، برقراری مستمری، بازگشت سرپرست زندانی به خانواده، بهبودی فرد بیمار تحت پوشش و یا دریافت سهم‌الارث از حمایت کمیته خارج شده‌اند. البته این خروج با دقت انجام می‌شود.

خدرویسی درباره مبالغ دریافتی مستمری مددجویان نیز گفت: ۱۹۸ هزار تومان دریافتی یک‌نفره مستمری مددجوی ماست و به همین نسبت خانوار‌های پنج‌نفره و بیشتر ۶۱۷ هزار تومان از ما دریافتی دارند. این در کنار سایر خدماتی است که مددجویان دریافت می‌کنند. بیش از ۴۷ درصد مددجویان در نقاط شهری و ۵۳ درصد در نقاط روستایی ساکن‌اند و ۵۳ درصد افراد تحت پوشش کمیته بانوان و ۴۷ درصد نیز آقایان هستند.
انتهای پیام
captcha