نقش گردشگری مساجد در کاهش اسلام‌هراسی
کد خبر: 3925623
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۵

نقش گردشگری مساجد در کاهش اسلام‌هراسی

مساجد، عبادتگاه‌های مسلمانان هستند که قدمت آن‌ها به قرن‌ها پیش برمی‌گردد، مساجد مکانی برای ایجاد آرامش بین افراد، شناخته می‌شوند و این آرامش، بی‌شک بی‌نظیر است و با هیچ‌چیز، قابل قیاس نیست. از این ظرفیت عظیم می‌توان برای رونق گردشگری و مقابله با اسلام‌هراسی استفاده کرد.

نقش گردشگری مساجد در کاهش اسلام‌هراسیبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، مساجد، نه‌تنها به‌‌عنوان مکانی فرهنگی و مقدس محسوب می‌شوند، بلکه بعضی از آن‌ها چنان در زیبایی غنی هستند که بازدیدکنندگان سراسر جهان را به خود جلب می‌کنند. مسجد، مکانی مقدس برای مسلمانان است و در سال‌های اخیر مورد توجه بسیاری از گردشگران اعم از مسلمان و غیرمسلمان قرار گرفته‌اند.

بسیاری از مساجد، معماری منحصربه‌فرد و طرح‌های چشمگیری دارند و میراث فرهنگی محسوب می‌شوند و در گردشگری نیز نقش دارند. گردشگران این بناها، همچنین علاقه‌مند به مشاهده فرهنگ، معماری و طراحی‌های هنری ساختمان‌های مساجد هستند.

جشنواره‌ها و رویدادهای مذهبی، بناهای مذهبی و آیین‌ها، ازجمله جاذبه‌های مهم گردشگری پیروان خاص اعتقادی و منبع کنجکاوی سایر مسافرانی است که مایل به کشف تاریخ و میراث هستند. انگیزه مشترک گردشگران مسلمان، درک میراث، تاریخ و ریشه‌های فرهنگی خود است.

با توجه به جذابیت مساجد برای گردشگران مسلمان و غیرمسلمان، بسیاری از کشورها  به‌ویژه کشورهای خاورمیانه، با هدف جذب گردشگر، برای ارتقای میراث فرهنگی و مساجد تاریخی خود، در حال برنامه‌ریزی گردشگری هستند.

کشورهایی مانند ایران، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و مصر از دیرباز گردشگری مذهبی و فرهنگی دارند و مساجدی عظیم با معماری باشکوه ساخته‌اند. برخی از مساجد در ایران مانند مسجد نصیرالملک شیراز و مسجد شیخ لطف‌الله در اصفهان، سالانه پذیرای گردشگران مسلمان و غیرمسلمان بسیاری هستند.

در سال 2019، مسجد جامع شیخ زاید در ابوظبی، پذیرای تقریباً 6.6 میلیون بازدیدکننده و نمازگزار بود؛ 879049 نفر از هند، 704680 نفر از چین، 234849 نفر از روسیه و 193234 از آلمان.

برخی از مساجد بر اساس ویژگی‌های معماری، تاریخی و مذهبی خود توسط یونسکو در فهرست میراث فرهنگی جهانی قرار گرفته‌اند. گردشگری مساجد نسبتاً جدید است و در دو سال گذشته، کشورهای عضو سازمان کشورهای اسلامی(OIC)  از جمله مالزی  از آن استقبال کرده‌اند.

یک مسجد با معماری و طراحی خود، نماد بیان مذهبی یک مکان و فرهنگ است. طرح‌های مساجد، از کشوری به کشور دیگر متفاوت است، زیرا تحت تأثیر فرهنگ‌های محلی است. در مالزی، مساجدی که در حال حاضر مروج گردشگری هستند، پذیرای گردشگران مختلف از بسیاری کشورهای غربی و شرقی هستند.

مساجد می‌توانند محلی برای برگزاری اجتماعات در یک محله و همچنین یک مركز آموزشی برای به اشتراک گذاشتن مسائل اسلام و رفتارهای اسلامی باشند.

گردشگری در مساجد، مبنای مهمی برای تقویت احیای هنرهای سنتی و صنایع‌دستی میان مردم محلی است، زیرا تقاضا برای چنین محصولاتی با حضور گردشگران افزایش می‌یابد. گردشگری در مساجد، روند جدیدی برای صنعت گردشگری و منبع احتمالی درآمدزایی است.

گردشگری در مساجد می‌تواند اشتغال ایجاد کند و تقاضا برای کالاها و خدمات مانند غذا و نوشیدنی، محل اقامت، حمل‌ونقل، سرگرمی، خرید و راهنمای گشت‌وگذار را برانگیزد.

گردشگری در مساجد ممکن است راهی برای کاهش اسلام‌هراسی بین غیرمسلمانان باشد و درنتیجه تعاملات بین مسلمانان و غیرمسلمانان تقویت شود. مساجدی که طرح‌های منحصربه‌فرد و معماری زیبا دارند، بسیار مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرند.

مترجم: محبوبه محمدآبادی، خبرنگار ایکنای خراسان رضوی

منابع:

www.researchgate.net

https://trip101.com

https://blog.tiket.com

www.worldtravellerme.com

https://halal.guide

www.dailyartmagazine.com

انتهای پیام
captcha