بر مدار علم/ از واکنش‌ها به نفی اقتصاد اسلامی تا طرح راهبردهای تحول در حوزه
کد خبر: 3926697
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۹ - ۰۶:۱۳
اخبار حوزه علمیه در هفته‌ای که گذشت؛

بر مدار علم/ از واکنش‌ها به نفی اقتصاد اسلامی تا طرح راهبردهای تحول در حوزه

در هفته‌ای که گذشت، یک حاشیه و یک رویداد علمی مطرح شد؛ شاید برگزاری میزگرد تخصصی با عنوان «حوزه از آنچه هست تا آنچه باید» با موضوع بررسی روند تحول حوزه‌های علمیه با تکیه بر نظرات شهید صدر پرچالشی‌ترین رویداد در سطح حوزه‌های علمی بود. همچنین مباحث مطرح شده از سوی آیت‌الله علوی بروجردی در انکار اقتصاد اسلامی و اسلامی‌سازی علوم واکنش‌هایی را برانگیخت که می‌توان از آن به عنوان حاشیه هفته نام برد.

به گزارش ایکنا، شاید مهم‌ترین رویداد هفته میزگرد تخصصی با عنوان «حوزه از آنچه هست تا آنچه باید» با موضوع بررسی روند تحول حوزه‌های علمیه با تکیه بر نظرات شهید صدر بود. این هفته جدا از مباحث علمی و نشست‌های تخصصی حواشی‌ هم داشت. در ادامه نگاهی به مهم‌ترین رویدادهای علمی حوزه همچون دروس تفسیر و خارج فقه خواهیم انداخت؛

واکنش‌ها به نفی اقتصاد اسلامی

حجت‌الاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی، استاد سطح عالی حوزه و مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به مباحث مطرح شده از سوی آیت‌الله علوی بروجردی در انکار اسلامی‌سازی علوم، از وی دعوت به مناظره و مباحثه علمی کرد.

وی نوشت: شما در ضمن این مصاحبه به صراحت مقوله‌هایی مثل «اقتصاد اسلامی»، «جامعه‌شناسی اسلامی» و «روان‌شناسی اسلامی» و به طور کلی «علوم انسانی اسلامی» را انکار می‌کنید و ابراز ناراحتی می‌کنید که چرا مراکزی در حوزه علمیه تأسیس شده است که دنبال جامعه‌شناسی و روان‌شناسی و اقتصادند! افزون بر این، با صراحت پیامبر اکرم(ص) را صرفاً به عنوان یک «مرشد معنوی» معرفی می‌کنید که برای ارتقای اخلاق و معنویت مردم آمده است و هرگز کاری به علم و اقتصاد و سیاست و امثال آنها نداشته است!

و در نهایت ایده «علوم انسانی اسلامی» را یک «شوخی» می‌دانید و در عین حال اعلام آمادگی می‌کنید که اگر کسی از این ایده‌ها دفاع می‌کند و توانایی قانع کردن شما را دارد، حاضرید که با او بحث و گفت‌وگو کنید. این کمترین طلاب که سالیانی است در حوزه علوم انسانی اسلامی فعالیت دارم، اعلام آمادگی می‌کنم که هر زمانی و در هر مکانی که حضرتعالی صلاح بدانید، آماده‌ام که به محضر شما شرفیاب شوم و در این زمینه با شما گفت‌وگو کنم.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، از اساتید حوزه علمیه قم، نیز طی یادداشتی نوشت: «برخی از اهل فقه بر این باورند که نباید بانک‌های کشور را ربوی دانست، با این توجیه که اقتصاد علم است و اسلامی بردار نیست. عرض بنده این است که اقتصاد تنها علم نیست، بلکه در همه مکاتب دنیا یک ساحت اقتصاد عبارت از مکتب اقتصاد و ساحت دیگر حقوق اقتصادی است و این مطلب که بین علم اقتصاد و مکتب اقتصاد فرق است، اجماع جهانی دارد. شهید صدر هم در اقتصادنا نیم قرن پیش گفته است اقتصاد اسلامی را نباید مطلقاً نفی کرد، بلکه مکتب اقتصاد اسلامی داریم.»

غلوّ بازی با احساسات مردم است

حجت‌الاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی، استاد سطح عالی حوزه علمیه، به سخنان غلوآمیز یک منبری درباره جایگاه تکوینی اهل بیت(ع) واکنش نشان داد و تأکید کرد که این سخنان مصداق غلو و شرک است که خود ائمه برخورد شدیدی نسبت به آن در دوره حیاتشان داشته‌اند.

استاد سطح عالی حوزه افزود: به نظرم غلو در مقامات تکوینی ائمه(ع)، بازی با احساسات مردم و خراب کردن جایگاه ائمه(ع) و بزرگان دینی است؛ اینکه ائمه معصومین(ع) را دارای جایگاه محیی و ممیت بدانیم و بگوییم خدا گوشه‌ای نشسته و افعال امام را نگاه می‌کند، کفرآمیز و شرک‌آلود است.

دروس خارج فقه و تفسیر

اقتدار اقتصادی و وحدت؛ مهم‌ترین ارکان نظام اسلامی از نگاه قرآن

آیت‌الله محسن فقیهی، استاد سطح عالی حوزه علمیه، ۹ مهرماه در ادامه مباحث تفسیری سوره مبارکه بقره به آیه 109 این سوره اشاره کرد و گفت: دشمنان توطئه کرده و مسلمین را منحرف می‌کنند، ولی اینکه برخورد ما با دشمان چگونه باشد، توصیه آیه به عفو کردن و گذشتن از آنها است. خداوند در وهله اول توصیه بر برخورد کریمانه توأم با مراقبت از دشمنان است. خداوند در آیه دهم بر اقامه نماز و ادای زکات تأکید کرده است؛ یکی از ارکان مهم جامعه وحدت کلمه و اتحاد است و نمازهای جماعت و جمعه و مناسک اجتماعی تقویت کننده وحدت و نشانگر اتحاد یک ملت است و رکن مهم دیکر مسئله اقتصاد است که در قالب زکات و خمس مطرح می‌شود.

استاد سطح عالی حوزه اظهار کرد: آیه بیانگر آن است که ارتباط، توکل و اعتماد به خدا باید وجود داشته باشد، مضاف بر اینکه اتحاد و یگانگی و وحدت کلمه از ارکان نظام اسلامی است. نکته دیگر اینکه نظام اسلامی باید از نظر اقتصادی قوی باشد و نیازمند به دیگران نباشد؛ زیرا وقتی قدرت اقتصادی داشته باشیم، می‌توانیم مردم را سربلند نگه داشته و آبرو و زندگانی آنان را حفظ کنیم، بنابراین دو رکن برای جامعه خیلی ضروری است؛ اقتدار اقتصادی و وحدت میان مردم. اگر این دو عنصر تأمین شد، در این صورت، خواهیم توانست در مواجهه با دشمنان عفو کرده و ببخشیم و دشمنی دشمنان را تا حدی که موجب آسیب به جامعه نشوند، می‌توان بخشید؛ اگر اقتصاد و وحدت نباشد، مطمئنا دشمنان توطئه‌های زیادی علیه ملت اسلامی خواهند کرد.

فشار و تنگنا در زندگی نتیجه باور نداشتن به خداوند است

آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، ۹ مهرماه در ادامه مباحث تفسیر سوره مبارکه نور به بحث مجازات قذف و تهمت زنا به زنان مؤمنه پرداخت و به آیه چهارم این سوره «وَالَّذِينَ يَرْمُونَ الْمُحْصَنَاتِ ثُمَّ لَمْ يَأْتُوا بِأَرْبَعَةِ شُهَدَاءَ فَاجْلِدُوهُمْ ثَمَانِينَ جَلْدَةً وَلَا تَقْبَلُوا لَهُمْ شَهَادَةً أَبَدًا وَأُولَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ» اشاره کرد و گفت: در این آیه فرموده کسانی که نسبت زنا به زنان عفیف بدهند و ۴ شاهد نیاورند، ۸۰ ضربه شلاق می‌خورند؛ البته آیه ناظر به نسبت دادن این تهمت از سوی مردان است ولی حکم آن شامل همه زنان و مردان می‌شود.

وی افزود: در آیه ششم «وَالَّذِينَ يَرْمُونَ أَزْوَاجَهُمْ وَلَمْ يَكُنْ لَهُمْ شُهَدَاءُ إِلَّا أَنْفُسُهُمْ فَشَهَادَةُ أَحَدِهِمْ أَرْبَعُ شَهَادَاتٍ بِاللَّهِ إِنَّهُ لَمِنَ الصَّادِقِينَ» هم بیان شده است که اگر مرد یا زنی نسبت زنا به مرد یا زن دیگری داد، باید چهار شاهد عادل اقامه کند وگرنه باز مشمول تازیانه قذف یعنی ۸۰ ضربه است، با این تفاوت که این آیه یک مورد استثناء را بیان کرده است.

طهارت، شرط درک امام و تفسیر صحیح است

آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست، استاد سطح عالی حوزه علمیه، در ادامه مباحث فلسفه تفسیر که ششم مهرماه در فضای مجازی بارگزاری شده است، گفت: یکی از مسائلی که در تفسیر صحیح نقش دارد، رابطه امام معصوم(ع) و قرآن است؛ یعنی این باور که امام، قرآنِ کتاب تکوین و قرآن، امامِ کتاب تدوین است، یعنی رابطه همه‌جانبه میان امام و قرآن برقرار است. این نگاه سبب می‌شود تا اگر وصفی در قرآن دیدیم، مدل مشابه آن را باید در امام دریابیم و اگر وصف و حالتی را در امام دیدیم، باید آن را در قرآن پیدا کنیم.

وی تأکید کرد: بنابراین قرآن طاهر است و مطهَّر و مطّهِّر و امام هم همینطور است و اگر نمی‌توان بدون وضو محضر قرآن رفت، محضر امام هم نمی‌توان رفت و حداقل اینکه کراهت دارد، اگر نظر برخی فقها را مدنظر قرار ندهیم که می‌گویند رفتن با حدث اصغر نزد امام، حرام است. در رفتن به بقعه ائمه هم ایستادن و توقف در این اماکن مقدس حرام شده است. بنابراین چنانچه شرط تفسیر صحیح، طهارت روح است، شرط درک امام هم طهارت روحی است.

انتقاد از کم‌توجهی به غزلیات متعالی در کتب درسی

آیت‌الله محسن اراکی، در ادامه مباحث فقه فرهنگ که ۸ مهرماه در فضای مجازی بارگذاری شده است، به انواع غزل یعنی متعالی و زمینی اشاره کرد و گفت: انواع غزل متعالی عبارتند از غزل در وصف خدا، انبیاء و ائمه و غزل درباره اولیاء و بزرگان.

اراکی با تأکید بر اهمیت این بحث که متأسفانه مورد کم‌توجهی قرار گرفته است، افزود: متأسفانه حتی موضع منفی نسبت به غزل به خاطر عدم فهم مطلب صورت گرفته است. البته چون در برخی موارد غزل‌های متعالی با استفاده از روش غزل زمینی داشته‌ایم، مانعی برای ترویج غزل‌های آسمانی شده است و برخی موضع منفی اتخاذ کرده‌اند.

مصاحبه درباره میان‌رشتگی قرآن و علوم

یکی سوژه‌های سرویس معارف ایکنا بحث میان‌رشتگی علوم و معارف قرآن کریم است. در این زمینه خبرگزاری با موافقان و مخالفان این رویکرد و نظریه‌های مشابه و رقیب به گفت‌وگو پرداختیم.

آزادی نظریه‌پردازی و درک اقتضائات روز؛ لوازم میان‌رشتگی

حجت‌الاسلام والمسلمین کریم خان‌محمدی، عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، در گفت‌وگو با ایکنا، در تبیین وضعیت مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن و علوم در حوزه علمیه اظهار کرد: امروز رشته‌هایی مانند قرآن و علوم اجتماعی، قرآن و روان‌شناسی در حوزه وجود دارد. جامعةالمصطفی(ص) بسیاری از این عناوین را دارد و دانشگاه باقرالعلوم(ع) نیز گرایش‌هایی را با عنوان سیاست‌گذاری فرهنگی، جامعه‌شناسی و ... با رویکرد میان‌رشته‌ای دارد.

وی افزود: در این رشته‌ها دانشجویان مباحث ارتباطات، جامعه‌شناسی، مدیریت و ... را می‌خوانند و پایان‌نامه‌هایشان را با رویکرد قرآن و حدیث و حکمت متعالیه ارائه می‌دهند؛ بنابراین عمده مطالعات و آموزش‌ها در حوزه رویکرد میان‌رشته‌ای با علوم جدید است. بنابراین این مطالعات و آموزش‌ها شروع شده است، اما اینکه چقدر موفق بوده و توان داشته‌ایم، مسئله دیگری است، ولی اصل رشته‌ها کلید خورده‌اند؛ البته برای موفقیت این رشته‌ها مقداری قضاوت زود است و ۲۰ تا ۳۰ سال زمان زیادی در این عرصه‌ها نیست، گرچه می‌توانستیم بیشتر هم موفق باشیم.

تفسیر علمی سکولاریزه کردن قرآن است

حجت‌الاسلام والمسلمین مهراب صادق‌نیا، عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره وضعیت مطالعات و دروس میان‌رشته‌ای قرآن و علوم در حوزه علمیه گفت: در ده پانزده سال اخیر گرایش زیادی به مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم وجود داشته است، ولی بیش از آنکه این گرایش از سوی مخاطبانِ عمومی باشد عمدتاً از سوی نهادهای آموزشی به خصوص نهادهای آموزشیِ شبه‌دولتی بوده است؛ یعنی این رشته‌ها در مراکزی مانند جامعةالمصطفی(ص) و مراکز آموزشی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه وجود دارد و علوم سیاسی و رشته‌های قرآن، علوم اجتماعی و قرآن و اقتصاد و قرآن و ... طراحی شده و دانشجویانی دارند و پایان‌نامه‌هایی هم نوشته شده است.

بر مدار علم/ از واکنش‌ها به نفی اقتصاد اسلامی تا طرح راهبردهای تحول در حوزه

صادق‌نیا با بیان اینکه طراحان و شرکت‌کنندگان در این مباحث انگیزه بسیار خوبی دارند، ولی انگیزه صرف برای رسیدن به هدف کافی نیست، تصریح کرد: اگر قرار است کار مبنایی انجام دهیم، علاوه بر انگیزه، باید ادوات و ابزار و روش ما هم معقول باشد؛ راه‌اندازی مطالعات میان‌رشته‌ای با محوریت قرآن یک ایراد اساسی و محوری به نام فقدان روش‌شناسی دارد و روش استانداردی را در این مطالعات شاهد نیستیم؛ لذا قابلیت اشتراک‌گذاری ندارند و یافته‌های علمی قابل اعتنایی به ما نمی‌دهند که بتوانیم آن را با دانشگاه‌های دیگر جهان به اشتراک بگذاریم و به آنان عرضه کنیم.

نشست‌های علمی

میزگرد «حوزه از آنچه هست تا آنچه باید»

همزمان با آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه، میزگرد تخصصی با عنوان «حوزه از آنچه هست تا آنچه باید» با موضوع بررسی روند تحول حوزه‌های علمیه با تکیه بر نظرات شهید صدر صبح، دهم مهرماه، برگزار شد. حجت‌الاسلام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، با اشاره به کتاب «حوزه و بایسته‌ها»، گفت: برخی مطالب این کتاب برای اقتضائات جامعه ایران و حوزه ایران نه‌تنها خوب نیست، بلکه بد هم هست؛ لذا مفاد این کتاب مفاد حوزه بایسته نیست، زیرا متناسب با حوزه نجف و دوران شهید صدر نوشته شده است.

وی افزود: این کتاب مهندسی لازم دارد؛ زیرا وقتی حوزه بایسته مدنظر است، باید از حیث مبلغان، استادان و ... سرفصل‌ها و ساختاربندی درستی داشته باشیم، در حالی که در کتاب ساختار متفاوتی داریم؛ چیزی که مدنظر شهید صدر است، عمدتاً بیش از آنکه بایسته و ارائه بایسته‎ها باشد، نقد وضعیت موجود برای رسیدن به مطلوب است.

در بخش دیگری از این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی امیدی، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، بیان کرد: کتاب «حوزه و بایسته‌ها؛ گفتارها و نوشتارها» اثر شهید صدر درباره حوزه، روحانیت و مرجعیت است که تلاش برای بازیابی هویتی حوزه نکته قابل تقدیر آن است؛ این اثر تمایز جایگاه حوزه در فعالیت‌های متعدد را با دیگر فعالیت‌ها نشان می‌دهد و مسیری که حوزه باید با آن افق و منظر به مسائل اجتماعی ورود کند را ترسیم می‌کند.

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: شهید صدر در تقسیم سه وجهی، نیروهای حوزه را به سه بخش تقسیم کرده است؛ یک عده دنیاگرای مصلحت‌اندیش که عمدتاً منافع خود را با مصلحت توجیه می‌کنند؛ گروه دیگر معتقدان به اینکه باید با دنیا تعامل کنیم تا دین پیروز شود؛ شهید صدر معتقد است که این هم برای امانتدار رسالت الهی مناسب نیست و جریان سوم دنیانگر تکلیف‌گراست، یعنی چشم به دنیا دارد، ولی دل به دین بسته است و این نگاه از منظر شهید صدر باید دنبال شود.

حجت‌الاسلام احمد رهدار، استاد مؤسسه امام خمینی(ره) نیز در این همایش بیان کرد: حوزه باید از پاردایم دین‌پژوهشی تصوف گذار کند. معتقدم پاردایم غالب دین پژوهشی در حوزه صوفیانه است. دنیایی که حوزه ترسیم می‌کند دنیای دین نیست. این نوع نگاه به دنیا باعث شده ما را از مأموریت‌های اسلامی باز بدارد؛ دنیایی که آن قدر کم‌اهمیت است که نظام برنامه‌ای که برای کنش در این دنیا ریخته حداقلی است و به همین دلیل، ما فاقد هر نوع کنشی در مقیاس جهانی هستیم و حوزه در قم غرق شده است.

وی افزود: حوزه باید از فقه اصغر به فقه اکبر گذار کند. باید از فقه به دین گذار کند، چراکه دین مساوی با فقه نیست. حوزه نظام ارزش خودش را به فقه منحصر کرده است. نتیجه ابتنای بر فقه اصغر موجب شده چهره دین در ذهنیت مسلمانان و غیرمسلمانان یک چهره ناکارآمد جلوه کند. ما از دین یک موجود ناکارآمد، تشریفاتی و مقدس به معنای اینکه به درد هیچ چیزی نمی‌خورد ارائه کردیم. نکته دیگر ضرورت تبدیل بیت به سازمان مرجعیت است که شهید صدر مطرح می‌کند. ایشان در این زمینه فرمایشات دقیقی دارند. باید مرجعیت را از وضعیت کنونی خارج کنیم، چون این ساختار نسبت حداقلی با مأموریت‌های اسلامی دارد.

چهار روش در تفسیر آیات سیاسی قرآن

حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم قاضی‌زاده، استاد سطح عالی حوزه علمیه، در اولین جلسه سلسله مباحث «سیاست و حکومت در قرآن» که ۵ مهرماه در فضای مجازی بارگذاری شده است، گفت: ماهیت این بحث میان‌رشته‌ای است و کسی که می‌خواهد این مبحث را پیگیری کند باید تا حدودی با مبانی و اندیشه‌های سیاسی و علوم سیاسی آشنا و از طرف دیگر با قرآن کریم هم آشنایی داشته باشد و بتواند این اندیشه‌ها را از قرآن بیرون بیاورد.

وی با بیان اینکه سیاست و قرآن را می‌توانیم با ۴ روش مطالعه کنیم، گفت: اول اینکه از ابتدای قرآن، آیات سیاسی را بررسی کنیم که در واقع، تفسیر ترتیبی است؛ مثلاً در سوره بقره بحث خلافت حضرت آدم را مدنظر قرار دهیم و به آیه ۳۰ بقره بپردازیم؛ اینکه این خلافت عام است یا برای افراد خاص است؛ یا در سوره دیگر آیات دیگری وجود دارد که مفاد سیاسی و حکومتی دارد.

قاضی‌زاده با بیان اینکه در ۴۰۰ آیه قرآن کریم به بحث سیاست، حکومت و خلافت پرداخته است، اظهار کرد: روش دیگر آن است که ما به صورت تفسیر موضوعی سراغ قرآن کریم برویم، مثلاً اگر به بحث آزادی در قرآن بپردازیم، آیاتی مانند «لا اِکْراهَ فِی الدّین» و «لَسْتَ عَلَيْهِمْ بِمُصَيْطِرٍ» را مشاهده می‌کنیم و با جمع‌بندی آیات به این نتیجه می‌رسیم که حدود آزادی در قرآن چیست؟.

روش‌شناسی قرآن از خدمات امام حسین(ع)

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی رضایی اصفهانی، عضو هئیت علمی و رئیس مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث المصطفی، امروز سه‌شنبه هشتم مهرماه در سخنرانی مجازی با موضوع «قرآن و امام حسین(ع)» اظهار کرد: هنگامی که پیامبر(ص) از دنیا رفتند، حکومت‌هایی مانند بنی امیه روی کار آمدند که کوشیدند کم کم قرآن را از صحنه زندگی مردم دور کنند. امام حسین(ع) با قیامشان، قرآن را احیا فرمودند و مهجوریت قرآن را تا حدودی از بین بردند.

رئیس مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث با اشاره به خدمات امام حسین(ع) به قرآن، افزود: نخستین خدمت امام(ع) به قرآن، تفسیر قرآن بود؛ در آن زمان، بنی امیه مشکلات بسیاری به وجود آورده و خفقان شدیدی بر جامعه حکم‌فرما بود؛ از امام حسین(ع) هفده مورد حدیث درباره تفسیر برخی آیات قرآن به دست ما رسیده است.

زن مسلمان الگوی نوع سوم در جهان امروز است

مینو اصلانی، مدرس دانشگاه، امروز، ۵ مهرماه در کرسی ترویجی «بایسته‌های تطبیقی نقش زن دیروز و امروز با تمرکز بر دفاع مقدس» که به صورت زنده از سوی پژوهشکده زن و خانواده حوزه خواهران برگزار شد، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به کنگره هفت هزار شهید زن که سال ۹۱ برگزار شد، به ترسیم سه الگو از زن پرداختند؛ زنی که با اصطلاح شرقی مطرح شده و هیچ حضوری در عرصه اجتماعی ندارد. زن غربی که به ابزار تبدیل شده و زن مسلمانی که با رعایت عفاف و حجاب در وسط میدان است.

وی افزود: الگوی زن غربی از نگاه رهبر انقلاب، ابزار است و ابزار نمی‌تواند الگو باشد؛ امروز به وضوح بسیاری از اندیشمندان زن غربی اذعان می‌کنند که ما هویت زنانه خود را از دست داده‌ایم و هویت جدیدی هم نداریم و روز به روز هم بیشتر به ابزاری برای مطامع اقتصادی شرکت‌ها و کارتل‌ها تبدیل شده‌‌ایم.

سایر رویدادها

جامعه مدرسین عادی‌سازی روابط برخی کشورها با رژیم صهیونیستی را محکوم کرد

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بیانیه‌ای که امروز نهم مهرماه نسخه‌ای از آن به دست خبرنگار ایکنا رسید، عادی‌سازی روابط برخی کشور‌های عربی با رژیم صهیونیستی را محکوم کرد.

در بخش‌هایی از این بیانیه آمده است: اقدام خیانتکارانه‌ سران دو رژیم دست‌نشانده امارات و بحرین در عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر فلسطین، اقدامی نامشروع و از نظر اسلام، محکوم و از محرمات کبیره شرعی است. این اقدام خیانت‌آمیز نه‌ تنها خیانت به مردم مظلوم فلسطین و مسجدالاقصی قبله اول مسلمین است، بلکه خیانتی به همه امت اسلامی، رسول‌الله(ص) و قرآن کریم است.

بارزترین مصادیق یهود و نصاری در آیه بالا رژیم صهیونیستی و ایالات متحده آمریکاست – لذا، گرویدن به یهود و نصاری و پذیرفتن آنها به عنوان دوست، صاحب اختیار و حامی، موجب خروج از ملت اسلام و پیوستن به دشمنان خدا و رسول به شمار آمده است «و من یتولهم منکم فانه منهم».

ما امضاءکنندگان ذیل؛ ضمن محکوم نمودن این عمل خائنانه، به سران این دولت‌های کوچک هشدار می‌دهیم که از راهی که انتخاب کرده‌اند، بازگردند و به جامعه و امت اسلامی بپیوندند و گرنه بدون شک به‌زودی آتش خشم آزادی‌خواهان فلسطین و سایر ملت‌های اسلامی، دامن آن‌ها را خواهد گرفت و آن‌ها را به خاک مذلّت و هلاکت خواهد نشاند.

ارائه ۵ کتاب درسی تدوین شده در جامعةالزهرا(س)

ریحانه حقانی، معاون پژوهش جامعةالزهراء(س)، گفت: پنج عنوان از کتب آموزشی که به همت دفتر تهیه و تدوین متون درسی و مشارکت گروه‌های علمی آموزشی تدوین شده است، چاپ و منتشر شده و از نیم‌سال تحصیلی جاری به عنوان منبع درسی معاونت آموزشی تربیتی جامعةالزهرا(س) مورد استفاده طلاب قرار گرفته است.

اجرای طرح بازشناسی جایگاه و کارکرد کتاب «عیون اخبار الرضا(ع)»

حجت‌الاسلام والمسلمین علی راد، مسئول دفتر قم بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا، گفت: این بنیاد با هدف تبیین فرهنگ و معارف رضوی در سال جاری، طرح علمی بازشناسی جایگاه، محتوا و کارکرد کتاب «عیون اخبار الرضا(ع)» را در مطالعات شیعی در دستور کار خود قرار داده است.

وی افزود: دستاورد بخشی از این طرح در قالب نشست‌های علمی و کرسی‌های ترویجی در ماه صفر سال جاری ارائه خواهد شد و  بخش دوم این طرح نیز هم‌اندیشی با فرهیختگان حوزه و دانشگاه به منظور شناخت عمیق و دقیق ابعاد مختلف کتاب عیون اخبار الرضا(ع) است که در قالب ویژه‌نامه‌ای در  ماه صفر منتشر خواهد شد.

انتهای پیام
captcha