بر مدار علم / همگرایی بر محوریت وحدت و تکریم پیامبر اعظم(ص)
کد خبر: 3933475
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۲
اخبار حوزه علمیه در هفته‌ای که گذشت؛

بر مدار علم / همگرایی بر محوریت وحدت و تکریم پیامبر اعظم(ص)

در روزهای گذشته، تقریباً هفته‌ای بدون حاشیه را در حوزه‌های علمیه شاهد بودیم. برخلاف طرح مباحث توهین‌آمیز و تقرقه‌انگیز در هفته گذشته، در این هفته به دلیل تقارن با ایام میلاد رسول خدا(ص) شاهد برگزاری نشست‌ها و گفت‌وگوهایی درباره اهمیت وحدت بین مسلمانان بودیم.

به گزارش ایکنا، در هفته گذشته، روند دروس خارج فقه و تفسیر در حوزه علمیه و همچنین نشست‌های علمی طبق روال همیشگی برگزار شد، اما مهم‌ترین موضوع رویدادهای این هفته حول محور وحدت اسلامی بود. البته در ادامه وقایع هفته گذشته، آیت‌الله اراکی درباره لحن تند بیانیه خود علیه کمال حیدری توضیحاتی بیان کرد. در ادامه نگاهی به مهم‌ترین رویدادهای هفته گذشته خواهیم داشت؛

توضیحات آیت‌الله اراکی درباره بیانیه خود

آیت‌الله اراکی در پیامی با اذعان به بیان تند بیانیه خود علیه کمال حیدری، درباره چرایی صدور این بیانیه توضیحاتی را ارائه داد و نوشت: انتقادات زیادی به من کردند که چرا این‌قدر تند نوشتی؟ چرا این‌قدر از تعابیر تندی علیه سیدکمال حیدری استفاده کردی؟ قبول می‌کنم این بیانیه تند بود، اما معتقدم صدور چنین بیانیه‌ای به جا بود؛ چرا؟ به این علت که سیدکمال حیدری در اظهارنظری که کرده بود میراث تاریخی همه علمای شیعه را هدف گرفته بود. 

سیدکمال حیدری در مصاحبه با یک رسانه خارجی اعلام کرده بود هیچ عالمی در تشیع پیدا نمی‌کنید که حکم به کافر بودن همه مسلمین و اهل سنت نداده باشد ولو حکم به کفر باطنی. این یعنی همه علمای شیعه، مابقی مسلمین را کافر می‌دانند و لااقل حداقل کافر ظاهری هم ندانند، کافر باطنی می‌دانند! خب! این حرف واقعاً گزافی بود. میراث بزرگ علمای اسلام را که جهت تقریب مذاهب کار و تلاش کرده‌اند، نابود می‌کند. من انتقادم به سایر آقایان این است که اگر شما می‌گویید این بیانیه تند بود، چرا خود شما قبل از این یک بیانیه نرم‌تر صادر نکردید؟ من واقعاً احساس تکلیف کردم. اگر دیگران پیش از این ورود کرده بودند، من ورود نمی‌کردم، اما دیدم که به جمع زیادی از علمای اسلام اجحاف شده است. جناب سیدکمال حیدری چگونه با بی‌انصافی همه علمای شیعه را قائل به کافر بودن اهل‌ سنت می‌داند در حالی ‌که در همین زمان حال ما کسانی چون مقام معظم رهبری و آیت‌الله سیستانی را داریم که آن تعابیر بلند را درباره اهل سنت دارند.

دروس خارج و نشست‌های علمی

جریان نشست‌ها و محافل علمی در روند سابق ادامه یافت. البته موضوع بسیاری از این نشست‌های علمی تأکید بر ابعاد شخصیت نبی مکرم اسلام(ص) و وحدت مذاهب اسلامی بود. در ادامه به برخی از این نشست‌ها در انعکاس خبرگزاری می‌پردازیم؛

اهانت به پیامبر(ص) به ضرر غرب تمام خواهد شد

آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، ۱۱ آبان‌ماه در ادامه مباحث تفسیری سوره مبارکه نور به آیه ۱۱ «إِنَّ الَّذِينَ جَاءُوا بِالْإِفْكِ عُصْبَةٌ مِنْكُمْ لَا تَحْسَبُوهُ شَرًّا لَكُمْ بَلْ هُوَ خَيْرٌ لَكُمْ لِكُلِّ امْرِئٍ مِنْهُمْ مَا اكْتَسَبَ مِنَ الْإِثْمِ وَالَّذِي تَوَلَّى كِبْرَهُ مِنْهُمْ لَهُ عَذَابٌ عَظِيمٌ» پرداخت و گفت: این آیه به مسئله افک و اهانت‌های برخی افراد به پیامبر(ص) پرداخته است که خدا وعده عذاب عظیم به آنان داد. بنابراین اگر امروز هم به پیامبر توهین می‌کنند، مشمول همین مسئله هستند. کسانی که توهین به پیامبر(ص) می‌کنند، مصداق «لِكُلِّ امْرِئٍ مِنْهُمْ مَا اكْتَسَبَ مِنَ الْإِثْمِ وَالَّذِي تَوَلَّى كِبْرَهُ»، هستند؛ کسی که این اهانت‌ها را رهبری و به اسم آزادی بیان توجیه می‌کند، مصداق لهم عذاب عظیم است و این رخداد، طبق آیه برای مؤمنان و پیامبر مایه خیر است.

وی در جلسه 12 آبان‌ماه نیز با بیان اینکه یکی از مشکلات دنیای معاصر وجود افسردگی زیاد در جوامع بشری است، افزود: افراد افسرده عمدتاً می‌پرسند که چرا زندگی می‌کنیم و فایده آن چیست؟ خوردن، خوابیدن و تحصیل و گذران عمر چه ثمره‌ای دارد؟ این نگاه، ثمره آن است که انسان امیدی به آخرت و لقاء خدا نداشته باشد؛ مشکلی که امروز دنیای غرب با آن روبروست و انسان در نهایت رفاه مالی به پوچی می‌رسد. کسانی که فقط زندگی را منحصر در دنیا می‌دانند، گرفتار پوچی و افسردگی می‌شوند و انگیزه خود را برای هر کاری از دست می‌دهند، اما اگر کسی متوجه باشد که دنیا لحظه کوتاهی از زندگی ابدی و طولانی ما هست، گرفتار بحران معنا، پوچی و افسردگی نخواهد شد.

پایبندی به معاهدات براساس قرآن تا چه زمانی جایز است؟

آیت‌الله علی‌اکبر سیفی مازندرانی، ۱۰ آبان‌ماه در همایش «فَانْبِذْ إِلَيْهِمْ» در مسجد سلماسی قم، در سخنانی گفت: در زمان امام حسین(ع) کسانی که داعیه فقه و فقاهت داشتند، چون جاهل و اسیر دنیا بودند و به نصرت الهی باور نداشتند، از پسر پیامبر حمایت نکردند، در حالی که قرآن در آیه ۷ سوره محمد(ص)، فرموده است: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ» یا در آیه ۱۶۳ آل‌عمران «إِنْ يَنْصُرْكُمُ اللَّهُ فَلَا غَالِبَ لَكُمْ وَإِنْ يَخْذُلْكُمْ فَمَنْ ذَا الَّذِي يَنْصُرُكُمْ مِنْ بَعْدِهِ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ»فرمود؛ اگر خدا شما را يارى كند، هيچ‌كس بر شما غالب نخواهد شد و اگر دست از يارى شما بردارد، چه كسى بعد از او شما را يارى خواهد كرد و مؤمنان بايد تنها بر خدا توكل كنند. 

وی با بیان اینکه مشرکین و کفار از منطق رسول الله ضربه خوردند و منطق رسول‌الله آیات الهی و نفی مشروعیت دشمنان خداوند است، افزود: انبیاء آمدند مردم را طوری تربیت و هدایت کنند که خود مردم قیام به قسط بکنند. در آیه ۲۵ حدید بر این مسئله تأکید شده است؛ «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَأَنْزَلْنَا الْحَدِيدَ فِيهِ بَأْسٌ شَدِيدٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَلِيَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالْغَيْبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ عَزِيزٌ»؛ امروز هم استکبار با منطق رسول خدا مخالف است که فرمود هرگز زیر بار قانونی که دشمنان شما بر شما تحمیل می‌کنند، نروید و اگر با آنان عهد و پیمانی هم در موردی که مورد رضایت خداست، بستید مادامی که به دین شما طعن نزده و به شما خیانت نکنند، تا آن زمان حق دارید پایبند باشید، اما به مجرد اینکه دیدید که دشمن به شما طعن زد و وفادار به عهد با شما نبود، آن را پاره کنید.

ناکامی‌های اقتصادی کشور را بر سر اقتصاد اسلامی می‌کوبند

محمدجواد توکلی، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، پنج‌شنبه، ۱۵ آبان‌ماه در نشست علمی «اقتصاد اسلامی یا سکولار»، گفت: برخی گفته‌اند ابتدا اسلام باید پیاده شود تا اقتصاد اسلامی تولید شود در حالی که علم اقتصاد اسلامی ابزاری برای رفع مشکلات جامعه اسلامی است. برخی مدعی‌اند که اقتصاد اسلامی اقتصاد سوسیالیستی است که در اول انقلاب آن را به شهید صدر نسبت می‌دادند در حالی که کتاب اقتصادنا برای رد اندیشه سوسیالیستی و ماتریالیستی و ... نوشته شده است؛ من تعجب می‌کنم که چرا اقتصادنا در حوزه تدریس نمی‌شود زیرا برخی اساتید مدعیاتی به این کتاب نسبت می‌دهند که نشان می‌دهد این اثر را نخوانده‌اند.

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین میرمعزی، معاون پژوهش حوزه علمیه، در این نشست با بیان اینکه ما بدون آنکه مطالبمان را متوجه شخص خاصی بکنیم به صورت عام مطرح می‌کنیم، گفت: علوم انسانی غرب مبتنی بر مبانی مکتب خودشان است و ما هم باید برای خودمان علوم انسانی اسلامی تولید کنیم؛ این اندیشه از سوی امام و رهبری هم مورد تأکید بوده و هست و شورای عالی حوزه هم درختواره رشته‌های حوزه را با همین منظور مصوب کرده و یکی از سرفصل‌های آن علوم انسانی است.

میرمعزی با بیان اینکه کسانی مانند آیت‌الله موسوی اردبیلی و آیت‌الله مصباح یزدی تلاش زیادی برای تولید علوم انسانی داشته‌اند و دارند، تصریح کرد: حدود ۲۰ انجمن علمی در حوزه داریم که همه رشته‌های علوم انسانی را شامل می‌شود و در هر انجمن هم صدها پژوهشگر مشغول تولید علوم انسانی هستند و در قالب چندهزار کتاب و چندین هزار مقاله گردآوری شده است.

اتصال و سنددهی از امتیازات عالمان شیعه است

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا مؤدب، استاد دانشگاه قم، شامگاه چهارشنبه، ۱۴ آبان‌ماه در نشست علمی مجازی «اسناد متصل کتاب عیون اخبار الرضا(ع)» که به همت دفتر قم بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد، گفت: کتاب عیون انصافاً از منابع روایی و ارزشمندی است که دارای روایات معتبر غالباً دست اول درباره امام رضا و از امام رضا(ع) است و مؤلف آن هم یکی از صاحبان کتب اربعه یعنی شیخ صدوق است.

وی با بیان اینکه امروز یکی از شاخص‌های مهم کتب حدیثی اتصال روایات به معصومین(ع) است افزود: قریب به اتفاق روایات این اثر متصل است؛ البته شیخ صدوق عمدتاً تلاش کرده تا روایات بیان شده در آثارش متصل باشد ولی سماع بی‌واسطه و انجام سفرهای متعدد برای دریافت مستقیم حدیث از مشایخ اصلی از جمله ویژگی‌های عیون صدوق است و حقیقتاً هدیه ویژه صدوق به آستان قدس حضرت رضا(ع) است و زحمات بی‌بدیلی متحمل شده است.

راه تحول در جامعه پیمودن روش پیامبر در تعلیم قرآن است

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور، ۱۳ آبان در نشست «شیوه پیامبر در تعلیم قرآن» که به صورت مجازی برگزار شد، گفت: اگر پیامبر همراه قرآن نبود تحول در مردم رخ نمی‌داد؛ قرآن صرفا کتاب معرفت نیست که مردم فقط آنان را بخوانند و به راحتی بتوانند در خود و جامعه آن را پیاده کنند؛ قرآن، امام و کسی را لازم دارد که به وسیله آن بتواند آیه آیه آن را بعد از خوانش به مردم تعلیم دهد و براساس قرآن تربیت کند.

وی با بیان اینکه بزرگداشت قرآن و پیامبر، بزرگداشت یکدیگر است و از هم تفکیک نمی‌شوند، اضافه کرد: خدمتی که پیامبر به اسلام کرد از طریق قرآن بود؛ ایشان مردمی را تربیت کرد که جاهل و بی‌سواد بودند و دید تمدنی نداشتند و از نظر بینش و گرایش و رفتار هم در گمراهی آشکار بودند؛ پیامبر مردم را از حضیض و سقوط به اوج عزت رساند زیرا هم آئین آنها بد بود و هم زندگی بدی داشتند.

پرهیز از برخوردهای هیجانی در مواجهه با اهانت به مقدسات

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدهادی مفتح، رئیس مرکز اسلامی هامبورگ، شامگاه دوشنبه‌، ۱۲ آبان در نشست علمی «بررسی آزادی بیان در غرب و توهین به پیامبر(ص) گفت: آنچه در غرب در مورد آزادی بیان ادعا می‌شود آن است که افراد و نشریات و همه کسانی که توان ارائه فکر و مطلب دارند در بیان آن آزاد هستند مگر در جایی که با حریم خصوصی افراد دیگر مواجه شود، البته اینکه واقعا این آزادی وجود دارد یا خیر؟ مسلما آن‌چنان آزادی مورد ادعا وجود ندارد به عنوان مثال در آلمان که ما حضور داریم در برخی موارد سخنگویان و نشریات محدودیت‌هایی دارند.

وی افزود: در آلمان کسی حق ندارد بدون اجازه از دیگری عکس بگیرد و حتی عکس شماره ماشین او را مجاز نیست بگیرد؛ همچنی اگر بی‌احترامی نسبت به اشخاص صورت بگیرد به لحاظ قانونی قابل پیگرد است ولی هتک حرمت به مقدسات در فضای اروپا با وجود قانون منع آن، جایگاه حقوقی ندارد و قابل پیگرد در مقام عمل نیست.

مصاحبه‌ با حوزویان و اندیشمندان

وحدت، سیاست راهبردی نظام اسلامی است

آیت‌الله عباس کعبی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در گفت‌وگو با ایکنا ضمن تبریک میلاد با سعادت پیامبر(ص) گفت: قرآن کریم پایه وحدت جامعه بشری را توحید، عدالت، کرامت انسان، برادری و برابری، مسئولیت مشترک اجتماعی و تلاش برای رشد و پیشرفت و تحقق امنیت فراگیر، مبارزه با ظلم و فساد و طاغوت و فتنه و استکبار می‌داند.

وی در پاسخ به اینکه موانع نظری و عملی وحدت چیست؟ گفت: بغی، ستم و سلطه‌طلبی، استکبار، زیاده‌خواهی، انحصارطلبی، حرص و طمع، حسد، کینه و بیماری‌های اخلاقی، غفلت، جهالت و فتنه‌گری و فقدان رهبری یا نشناختن رهبری جامع الشرایط برای اداره امور امت اسلامی همچنین شیطنت و تلاش دشمنان و مکر و فریب آنها مهمترین عوامل تفرقه در ابعاد نظری و عملی در میان امت اسلامی است. نقشه‌های راهبردی دشمنان برای تکه‌تکه کردن و تضعیف امت اسلامی، جلوگیری از انسجام امت اسلامی همچنین طراحی جنگ‌ها و نزاع‌های داخلی و مدیریت نکردن اختلافات درونی می‌تواند مهمترین ریشه‌های تفرقه باشد.

اسوگی پیامبر(ص) را به اخلاق منحصر نکنیم

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مرتضی عاملی، رئیس مؤسسه تنظیم و ترجمه آثار علامه جعفر مرتضی عاملی (مؤسسه سیره‌پژوهی و اندیشه‌های اسلامی) و فرزند علامه، در گفت‌وگو با ایکنا؛ بیان کرد: هودیان، مطالب و مفاهیم مدنظر خود را به خصوص در صدر اسلام وارد فرهنگ عمومی مردم و برخی آثار و منابع کردند و مسلمان‌نماها هم واسطه در این موضوعات و مطالب به متون اسلامی بودند. یهودیان تحریف زیادی را به ویژه در دوره خلیفه دوم ایجاد کردند که از جمله آن تقدیسی است که به صخره بیت‌المقدس داده شد و احادیثی در این باره ساختند و هدفشان این بود تا تقدیس مسلمین نسبت به مقدسات یهودیان بیشتر صورت گیرد، در حالی که صخره بیت‌المقدس هیچ نقشی در تاریخ اسلام ندارد.

این پژوهشگر حوزه علمیه اضافه کرد: همچنین حدیث افک، که خانواده و همسر پیامبر را زیر سؤال می‌برد، سبب شد تا علامه مرتضی چنین گزاره‌های تاریخی را به محاکمه بکشاند و نشان دهد که خاندان پیامبر مبرا از چنین افتراهایی هستند. لذا کتاب‌ الافک را در بخشی از سیره پیامبر گنجاندند که یک مجلد را تشکیل می‌دهد. همچنین دفاع از غزوات پیامبر یکی دیگر از دغدغه‌های علامه بود تا نشان دهد اسلام دنبال دفاع از آرمان‌های الهی بوده و نه خونریزی و کشورگشایی و ... همچنین دفاع از قرآن و زدودن تحریف از قرآن از دیگر مباحثی است که علامه به آن حساسیت زیادی داشت؛ متأسفانه شیعه را در تاریخ متهم به قائل بودن به تحریف قران کرده‌اند در حالی که چنین چیزی صحت ندارد.

اختلافات مذهبی نباید دستاویز تبعیض حقوقی شود

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه وحدت دو نوع نظری و عملی دارد، گفت: رسیدن به وحدت در بعد نظری در دستگاه دینداری جزء محالات است، گرچه عارفان ما سعی کرده‌اند مرزهای کاذب میان ادیان و مذاهب را بردارند، ولی این امر در میان متکلمان و فقها تقریباً ناممکن بوده است.

وی افزود: به تعبیر شاعر «کَس ز هفتادو دو ملت این معما حل نکرد/ این همه مذهب چرا در دین یک پیغمبر است»؛ یعنی علاوه بر ادیان متعدد مذاهب مختلف هم داریم و مختص اسلام نیست، بلکه در همه ادیان وجود دارد، ولی اختلافات عملی و بروز نزاع و جنگ مایه خطر است. اگر جامعه به گونه‌ای ایدئولوژی‌زده شود تا عملاً یک فکر و مذهب حاکم شود، خطر است؛ مثلاً کسی بگوید چون کشور سنی‌مذهب است هر مذهبی غیر از آن باید طرد شود یا برعکس؛ یعنی حقوق مردم فدای مذاهب شود.

اهمیت روش تحقیق در فهم معارف دینی

حجت‌الاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی، استاد سطح عالی حوزه در یادداشتی به ایکنا، بر اهمیت روش تحقیق در فهم معارف دینی تأکید کرد و نوشت: یکی از آفت‌های تحقیقی و پژوهشی، خلط روش‌های تحقیق و تحلیل در علوم مختلف است. فی‌المثل، در تراث اسلامی فراوان شاهد هستیم که عده‌ای از محققان و اندیشمندان اسلامی دقت‌های فلسفی را در مباحث فقهی یا اصولی به کار گرفته‌اند یا کوشیده‌اند با روش فقهی و فهم عرفی، معارف عمیق باطنی و عرفانی و فلسفی را تحلیل کنند؛ یا در پاسخ به مسائل عقلی و فلسفی از روش نقلی استفاده کرده‌اند.

در این میان، عده‌ای از محققان دقیق‌النظر مواظب بوده‌اند که چنین خلط و خطایی در این زمینه صورت نگیرد. فی‌المثل علامه وحید بهبهانی، تصریح می‌کند که هرگز نباید روش ریاضی و فلسفی را در مسائل فقهی و اصولی به کار گرفت؛ یا علامه طباطبائی هرگز در مباحث فلسفی، روش نقلی و شهودی را به کار نگرفت یا برای حل مسائل قرآنی و تفسیری و حدیثی، هرگز با روش شهودی و فلسفی محض اقدام نکرد. به همین ترتیب، در مسائل شهودی و عرفانی، مراعات روش خاص آنها را داشت.

سفارشات امام صادق(ع)؛ از منشور تعامل با منافقان تا تحمل سختی‌های مسیر تشیع

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی‌اصغر رادحسینی، نویسنده کتاب «تفسیر روایی نامه امام صادق(ع) به شیعیان» در گفت‌و‌گو با ایکنا، با اشاره به محتوای نامه امام صادق(ع) به شیعیان، گفت: در روایت نقل شده است که امام صادق(ع) نامه‌‏اى به ياران خود نوشت و به آنان دستور داد كه پيوسته آن را مطالعه كنند و به آن بينديشند و از آن مراقبت به عمل آورند و به آن نامه عمل کنند. پس اصحاب نيز اين نامه را در محل نماز خانه‌های خودشان مى‏‌گذاشتند و بعد از نماز، در آن تدبر مى‏‌كردند.

وی با بیان اینکه طلیعه این نامه دستور به مراعات مکارم اخلاقی است که شیعیان از صالحان خود به ارث برده‌اند، اضافه کرد: نامه با نام خدا شروع شده و امام سپس فرمودند که از پروردگارتان عافيت بطلبيد و آرام و با وقار و سنگين باشيد. حيا را از دست ندهيد و از آنچه صُلحاى پيش از شما از آن دورى كرده‏‌اند، دورى كنيد. ز‌بان خودتان را نگهداريد مگر در [بیان حرف‌های] خوب و مبادا زبان‌‏هاى خود را به دروغ [و بهتان و گناه و تجاوز] بيالاييد.( وَ كُفُّوا أَلْسِنَتَكُمْ إِلَّا مِنْ خَيْرٍ  وَ إِيَّاكُمْ أَنْ تُذْلِقُوا أَلْسِنَتَكُمْ بِقَوْلِ‏ الزُّورِ) و بر شما باد دعا كردن [همیشه اهل دعا باشید]؛ زيرا مسلمانان با وسيله‏‌اى بهتر از دعا و التماس و زارى به درگاه خدا و خواهش از او به خواست‏ه‌اى خود از خداوند دست نيافته‌اند.

تقدیر از تشکیل فراکسیون مهدویت در مجلس

آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه، در دیدار اعضای فراکسیون مهدویت مجلس شورای اسلامی که در دفتر مدیر حوزه‌های علمیه در قم برگزار شد، با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در مدیریت حوزه در سال‌های اخیر، گفت: حوزه ضمن اینکه دستاوردهای خوبی داشته و سرمایه‌های فراوانی در اختیار خود دارد و علی‌رغم اینکه بعد از انقلاب اسلامی تحولات خوبی داشته است، اما متناسب با نیازها، با خلأها و کمبودهایی نیز همراه است.

وی افزود: حوزه ضمن اینکه مطالبه‌گر است، اما در عین حال پاسخگو باید باشد و در طی این سال‌ها در کنار اینکه دستاوردهای خوبی داشته کاستی‌هایی نیز داشته است. در حوزه حدود ۲۰ سند راهبردی ناظر به دو دهه تولید شده است و بر اساس آن، برنامه میان مدت ۵ ساله نیز برای خود تعریف کرده است، همچنین ۹۰۰ عنوان ردیف در ۴۰ مضمون اصلی نیز برای آن تعریف شده است و در میان همه طرح‌هایی که برنامه‌ریزی شده است حدود ۱۰۰ طرح تحولی بزرگ وجود دارد که با جدیت دنبال می‌شود.

جدیدترین آثار حوزه

کتاب «مبادی و مبانی سبک زندگی قرآنی»

کتاب مبادی و مبانی سبک زندگی قرآنی، اثر حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی رضایی اصفهانی از سوی نشر تلاوت دارالقران الکریم سازمان تبلیغات اسلامی کشور منتشر شد. نویسنده در این باره به ایکنا، گفت: در سال‌های اخیر بنده کتابی با نام قواعد القرآن را در مکه دیدم که ۲۵ قاعده و اصل قرآنی را برای زندگی جمع‌آوری کرده بود؛ بنده سه سال پیش آن را تهیه کردم و در مورد این موضوع دو سال در مرکز تحقیقات قرآن کریم المهدی کار کردیم و حدود ۳۰۰ قاعده قرآن، آماده شد و در ۲۰ فصل سامان یافت.

مبانی هستی‌شناختی، انسان‌شناختی و معرفت‌شناختی، اصول ثابت و متغیر سبک زندگی قرآنی، منابع استنباط سبک زندگی و... از جمله مباحث این کتاب هستند. همچنین مفهوم‌شناسی سبک زندگی، سرچشمه‌های سبک زندگی در قرآن و حدیث، تقسیم‌بندی سبک‌های زندگی، حیات حقیقی و الگوی آن، منابع سبک زندگی (وحی ـ سنت ـ عقل ـ علم ـ شهود ـ عرف)، مبانی سبک زندگی قرآنی و اصول سبک زندگی قرآنی (اصول ثابت و اصول متغیر) برخی بخش‌های این کتاب است.

کتاب «تفسیر روایی نامه امام صادق(ع) به شیعیان» منتشر شد

به مناسبت سالروز ولادت امام ششم(ع) در ۱۷ ربیع، کتاب «تفسیر روایی نامه امام صادق(ع) به شیعیان» از سوی انتشارات باقرالعلوم(ع) منتشر شد. در این کتاب هم به مفردات و هم به مفهوم کلام امام صادق(ع) پرداخته شده است؛ آنچه مایه حیرت و شکر بود، یافته شدن مترادف‌های بسیاری از آیات شریفه و سخنان اهل بیت(ع) برای تک‌تک واژه‌های این نامه شریف بود که صحت مضمون آن را چندین برابر می‌کرد. به همین دلیل، به یقین می توان ادعا کرد که پشتوانه سند مفهومی این نامه شریف که بسیاری از آیات قرآن کریم و روایت هستند.

در این تألیف تقریباً از تمامی پژوهش و نوشته‌های مرتبط با این نامه استفاده و تلاش شد شروح آمده در پاورقی‌ها به گونه‌ای باشد که طولانی نشود؛ در برخی از موارد، توضیحات بیش از ظرفیت این نوشتار حذف شده است. معانی لغات از لغتنامه‌های قابل استناد تا چاپی که به بیان اصل معنی کمک می‌کرد، نقل شده است.

کتاب «مهدویت‌پژوهی؛ تطورات و آسیب‌ها» در حال تدوین است

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین الهی‌نژاد، گفت: این پروژه در قطب بنیادهای نظری و نظام متقن علوم انسانی و اسلامی قطب‌های فکری و فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی به تصویب رسیده است. خروجی این پروژه، کتابی در حدود ۲۵۰ صفحه خواهد بود که در دو فاز پژوهشی و آموزشی یعنی آسیب‌شناسی پژوهشی و آموزشی در حوزه مهدویت با نگاه تطوری دنبال می‌شود.

عضو هیئت علمی پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: در فاز اول، مقاطع چاپ و نشر پژوهشگاه و کتاب‌های مهدویت را در چهار مقطع تعریف کردیم؛ در خصوص مقطع «صدر اسلام تا پایان عصر غیبت صغرا» هر اثری در حوزه مهدویت پژوهشی در قالب کتاب و مقاله بوده را بررسی کردیم و آسیب‌ها و نواقص آن‌ها را مورد بررسی قرار دادیم.

نرم‌افزار «فرهنگ موضوعی تفاسیر شیعه و سنی در حوزه سلامت و بهداشت»

حجت‌الاسلام والمسلمین عیسی عیسی‌زاده، گفت: اولین نرم‌افزار «فرهنگ موضوعی تفاسیر شیعه و سنی در حوزه سلامت و بهداشت» به همت پژوهشگران و اداره فناوری اطلاعات پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در حال تولید است.

وی بیان کرد: یکی از راه‌کارهای رفع مهجوریت قرآن در مجامع علمی و تخصصی، فراهم کردن زمینه دسترسی سریع و آسان متخصصین به اطلاعات مورد نیاز قرآنی و تفسیری است و این نرم‌افزار هم در این راستا تولید شده است.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha