پیشتازی جزئی ترامپ و آتش ‌زدن یک صندوق رأی در کالیفرنیا
کد خبر: 3930223
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۵
با انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا /

پیشتازی جزئی ترامپ و آتش ‌زدن یک صندوق رأی در کالیفرنیا

با نزدیکتر شدن به زمان انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، شاهد تغییر و تحولات زیادی در عرصه سیاسی این کشور هستیم. انتشار داده‌های رأی‌گیری‌های زودهنگام نشان از برتری اندک ترامپ در مقابل بایدن دارد. در حالی که آتش‌سوزی در یکی از صندوق‌های اخذ رأی در ایالت کالیفرنیا احتمالاً عامدانه بوده، اگرچه علت و میزان آسیب‌ ناشی از آن در حال بررسی است.

به گزارش ایکنا، در شرایطی که 2 هفته دیگر به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا باقی مانده اتفاقات زیادی در عرضه سیاسی این کشور در حال وقوع است. نگاهی می‌کنیم به مهمترین تحولات انتخابات آمریکا در 24 ساعت گذشته.

انتشار داده‌های رأی‌گیری‌های زودهنگام

در حالی‌ که نامزدهای انتخابات با سفر به ایالات رقابتی سعی در جذب بیش از پیش رأی‌دهندگان دارند، داده‌های رأی‌گیری زودهنگام در برخی از ایالات کلیدی تصویری متفاوت را ارائه می‌دهد.

با وجود آنکه گمان می‌رود که در رأی‌گیری‌های زودهنگام بیشتر رأی‌دهندگان وابستگی فکری و حزبی به دموکرات‌ها داشته باشند و داده‌های انتخاباتی نیز این گمانه را تأیید می‌کند - از میان بیش از ۶۳ میلیون متقاضی آرای پستی، ۴۷ درصد دموکرات و ۳۰ درصد جمهوری‌خواه بوده‌اند - داده‌های برخی ایالات کلیدی بیانگر حرف دیگری است.

در تگزاس که دموکرات‌ها امیدوارند این ایالت سرخ را به رنگ آبی درآورند، داده‌ها نشان می‌دهد که ۵۱ درصد رأی‌دهندگان وابسته به حزب جمهوری‌خواه و ۴۰ درصد آنان وابسته به حزب رقیب بوده‌اند. در ایالت به ‌شدت رقابتی میشیگان نیز کفه ترازو با اختلاف ۲ درصد به نفع رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه سنگینی می‌کند و رقبای آنان ۳۹ درصد رأی‌دهندگان زودهنگام را تشکیل می‌دهند. در ایالت رقابتی اوهایو فاصله تعداد رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه بیشتر شده و ۴۶ درصد در برابر ۴۱ درصد است. در ایالت ویسکانسین از مجموع برگه‌های رأی اخذ شده ۴۰ درصد به جمهوری‌خواهان و ۳۸ درصد به دموکرات‌ها تعلق دارد. در ایالت آریزونا هر حزب توانسته ۳۶ درصد رأی‌دهندگان را به خود اختصاص دهد.

با توجه به اینکه گفته می‌شود اغلب هواداران ترامپ تصمیم دارند که در ۱۳ آبان به پای صندوق‌های رأی بروند، رسانه‌های راست‌گرا از ترکیب کنونی آرای زودهنگام ابراز خوش‌وقتی کرده‌اند.

آتش ‌زدن یک صندوق رأی در کالیفرنیا

مقام‌های آمریکایی می‌گویند به نظر می‌رسد که آتش‌سوزی در یکی از صندوق‌های اخذ رأی در ایالت کالیفرنیا احتمالاً عامدانه بوده و وقوع آتش‌سوزی در داخل یک صندوق اخذ رأی در «لس‌آنجلس» باعث آسیب به رأی شهروندان شده است.

پیشتازی جزئی ترامپ و آتش‌زدن یک صندوق رأی در کالیفرنیا

طبق نوشته روزنامه گاردین، مسئولان تحقیقات درباره این حادثه را که یکشنبه شب به وقت محلی رخ داد آغاز کرده‌اند. آنها می‌گویند به نظر می‌رسد این آتش‌سوزی عمدی بوده، اگرچه علت و میزان آسیب‌های ناشی از آن تحت بررسی قرار دارد.

آتش‌نشان‌ها برای مهار شعله‌های آتش مجبور به پاشیدن آب به داخل صندوق شدند که موجب آسیب برگه‌های رأی شد. ویدئوی منتشرشده از صحنه حادثه نشان می‌داد که ده‌ها برگه رأی سوخته یا خیس شده‌اند.

هیلدا سالیس، از ناظران انتخاباتی در شهر لس‌آنجلس، در بیانیه‌ای گفت: آتش زدن یک صندوق رسمی رأی بیانگر نشانه‌ تلاش‌هایی است که هدف آنها محروم کردن رأی‌دهندگان از حق رأی است. شهرستان لس‌آنجلس از دادستان ایالت کالیفرنیا و «اداره تحقیقات فدرال» (اف‌بی‌آی) خواسته که درباره این حادثه تحقیق کنند.

بولتون: ترامپ به راحتی کناره‌گیری نمی‌کند

مشاور پیشین امنیت ملی کاخ سفید گفت: ترامپ در صورت شکست در انتخابات ریاست جمهوری بی‌سروصدا از قدرت کناره نمی‌گیرد.

جان بولتون در گفت‌وگویی با شبکه خبری سی‌ان‌ان اظهار کرد: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در صورتی که در انتخابات ۱۳ آبان شکست بخورد، بی‌سروصدا از قدرت را رها نمی‌کند و مسئولیت خارج کردن او از کاخ سفید به عهده جمهوری‌خواهان است.

بولتون در این گفت‌وگو که روز یکشنبه پخش شد، تأکید کرد: اینکه ترامپ گفته من شکست نمی‌خورم مگر اینکه تقلبی در کار باشد، بسیار نگران‌کننده است. البته ممکن است او در یک انتخابات صادقانه شکست بخورد.

پیشتازی جزئی ترامپ و آتش‌زدن یک صندوق رأی در کالیفرنیا

مشاور پیشین ترامپ افزود: بگذارید صریح بگویم. ترامپ اگر در انتخابات شکست بخورد، با متانت قدرت را رها نمی‌کند. او با متانت کناره‌گیری نمی‌کند. فکر نمی‌کنم ما بدانیم که او تا کجا پیش می‌رود.

امیدواری رقیب مکرون به پیروزی ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰

مارین لوپن، رهبر حزب دست راستی جبهه ملی فرانسه و رقیب اصلی امانوئل مکرون، که پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات پیشین را سبب افزایش شانس موفقیت خود در انتخابات سال ۲۰۱۷ دانسته بود اما از نشستن بر مسند قدرت بازماند، بار دیگر و در رؤیای ریاست کاخ الیزه، از پیروزی رئیس‌جمهور آمریکا حمایت می‌کند.

روزنامه لو پاریزین فرانسه روز دوشنبه نوشت: هیئتی از جبهه ملی بدون حضور رهبر این جبهه به واشنگتن می‌رود تا از دونالد ترامپ، نامزد جناح جمهوری‌خواه، در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا حمایت کند.

مارین لوپن پیشتر به دنبال پیروزی ترامپ در انتخابات سال ۲۰۱۶  در گفت‌وگو با «ای.بی.سی» گفته بود که این پیروزی، شانس او را در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۷ فرانسه افزایش داد.

او در این گفت‌وگو چنین ادعا کرده بود که احساسات میهن‌پرستانه افزایش یافته و پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و پیروزی ترامپ، نوبت پیروزی او در انتخابات فرانسه است؛ رؤیایی که هرگز محقق نشد. اگرچه دو سال باقی‌ مانده تا مارین لوپن خود را برای انتخابات ۲۰۲۲ فرانسه آماده می‌کند.

در آن زمان او در گفت‌وگو با روزنامه انگلیسی «دیلی تلگراف» گفته بود که از جمله اهدافش فروپاشی نظم اروپایی است. او در این گفت‌وگو به صراحت اعلام کرد که فرانسه قلب سیاسی اروپا شمرده می‌شود و لحظه‌ای که ما اتحادیه اروپا را ترک کنیم کل آن دچار فروپاشی خواهد شد.

مارین لوپن و دونالد ترامپ دوستی دیرینه‌ای با هم دارند و استیو بنون، مغر متفکر کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ، در سال ۲۰۱۶ از عملکرد سیاسی لوپن، که از او به عنوان «ترامپ دوم» هم یاد می‌شود، تمجید کرده بود.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha