به گزارش ایکنا، حجتالاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی، دبیر عالی جامعه روحانیت مبارز، امروز، 24 آبانماه در مراسم رونمایی از کتاب «درآمدی بر فقه تحزب در نظام اسلامی» به قلم حجتالاسلام محسن مهاجرنیا در مؤسسه طلوع مهر، گفت: نظام اسلامی براساس مشارکت و رأی مردم شکل گرفته و حق تعیین سرنوشت به صورت حقیقی در نظم اسلامی بروز و ظهور یافته است.
وی افزود: در سالهای اول انقلاب با وجود کشمکشهای شدید و درگیریهای منطقهای فراوان و ناامنیهای داخلی، احزاب با گرایشات راست تا چپ در کشور فعال بودند. در سال اول انقلاب، 5 انتخابات برگزار شد؛ امروز اگر در هر کشور پیشرفته و تثبیت شده قرار باشد 5 انتخابات برگزار شود، به هیچ وجه قادر نیستند آن را اجرا کنند، زیرا الان برای برگزاری یک انتخابات، بالای یک میلیون نیرو نیاز است.
پورمحمدی اضافه کرد: امام خمینی در آن شرایط سخت و عدم تثبیت نظام، 5 انتخابات برگزار کرد و این رکود مردمیترین و دموکراتیکترین نظام در جهان است و هیچ نظامی شبیه این را نداریم؛ امام با اراده و دکترین مشخص و مبتنی بر اجتهاد مسلم دینی و فقهی و حوزوی اقدام به این کار کردند و مجلس، خبرگان، ریاست جمهوری و قانون اساسی و ... به رأی مردم گذاشته شد.
پورمحمدی با طرح این سؤال که آیا وقتی سخن از رأی مردم است، یعنی مشارکت مردم باید بیقاعده و بینظم و در هم آمیخته باشد؟ تصریح کرد: طبیعتاً تمهید مقدمات، تربیت نیرو و برنامهریزی در جامعه متکثری مانند ایران قطعاً لازم است. امروز کشور پنجه در پنجه قدرتهای استکباری و سلطهگر دارد، لذا حتماً باید با برنامه حرکت کند، بنابراین مشارکت مردم باید ساماندهی منظمی داشته و بیقاعده و بههمریختگی نداشته باشد.
وی افزود: دین در تمامی برنامهها ما را توصیه به نظم و داشتن نقشه راه و تمهید مقدمات و برنامهریزی کرده است؛ از منطق دینی روشن است که ما حتماً وقتی صحبت از رأی مردم میکنیم، باید مدل آن هم تعریف شود. لذا قانون اساسی که با عقبه فکری و اجتهادی تدوین شده، حزب را پذیرفته است. همچنین بزرگانی مانند شهید بهشتی، مقام معظم رهبری، شهید باهنر و مرحوم آیتالله هاشمی و ... هم حزب جمهوری اسلامی را با نظریه فقهی و دینی ایجاد و اجرا کردند.
دبیر عالی جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه حتی امام اشاراتی در بحث ایجاد حزب جمهوری اسلامی و برخی تشکلهای دیگر داشتند که بیانگر توجه ایشان به بحث وجود احزاب دینی است، تصریح کرد: بنابراین کلیات پذیرفته شده، ولی باید جزئیات آن به فروع فقهی و «ان قلت و قلت» در حوزه تبدیل و صحت و سقم فقهی آن بررسی شود وگرنه ممکن است این تلقی ایجاد شود که حزب یعنی کسب قدرت و کسب قدرت هم به هیچ وجه مورد تأیید دین نیست.
پورمحمدی با بیان اینکه، حزبها دارای آرمان، مرامنامه، اساسنامه، تشکیلات حزبی و ... هستند، اظهار کرد: این سؤال مطرح است که اگر نسبت به کلیت نظام نظرات مخالفی داشتند، آیا باید اجازه کار داشته باشند یا خیر؟ از طرفی مباحث سیاسی صرفاً فقهی هم نیست و کلام و فلسفه سیاسی و منطقةالفراغ هم در آن مؤثر است، لذا باید در دروس حوزه تبیین شود.
وی اضافه کرد: احزاب در ایران مشکلات زیادی دارند؛ فرهنگ جمعی ما در کل ضعیف است و البته همه ریشههای آن هم فرهنگی نیست، زیستبوم ایران و مناطق مختلف طبیعی و ... هم دخیل است. از طرفی 200 حزب داریم و حتی نشریات و انجمنهای علمی، فرهنگی و صنفی هم کار سیاسی میکنند.
پورمحمدی ادامه داد: باید بازنگری جدی به حوزه رفتار سیاسی در کشور داشته باشیم و مدل روشنی را برای فعالیت سیاسی بر اساس قانون اساسی و مبانی دینی تعریف کنیم؛ البته صاحبنظران علوم سیاسی غربی هم ایراد زیادی به فعالیتهای حزبی میگیرند، اما مدل جایگزین و بدیلی نداریم که مشکلات کمتری داشته باشد.
دبیر عالی روحانیت مبارز اظهار کرد: نظام اسلامی ما چون پدیده نوظهور است، حزبهای زیادی درست کردهایم، اما نظریه فعالیت حزبی به خصوص از منظر درون دینی و فقهی درست نکردهایم و امیدواریم کتاب «درآمدی بر فقه تحزب در نظام اسلامی» فتح بابی در مورد فروعات این مسئله باشد و صاحبنظران نظراتشان را عرضه کنند.
وی افزود: ما هر دوسال یکبار انتخابات داریم و در این مسیر مشکلات جدی وجود دارد، دین ما هم مبتنی بر تعقل، دانش و نظم شکل گرفته است، لذا برای حل این مشکلات باید نظام مقبول شریعت برای فعالیت سیاسی را تبیین و تحلیل و نظریهپردازی کنیم.
پورمحمدی با بیان اینکه انتخابات آمریکا که خودشان را سرآمد دموکراسی و حزبگرایی میدانند، گویای ضعفهای نظام حزبی است، تصریح کرد: به لطف خدا قدارهبند بیهویت و بیشخصیت، با تحقیر از کاخ سفید بیرون انداخته میشود و افراد جدیدی که هم سر کار میآیند، بدانند که ملت ما همچنان ایستادگی خواهد کرد و خداوند هم وعده نصرت داده است.
انتهای پیام