کد خبر: 3937248
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۳
آیت‌الله هادوی تهرانی:
استاد سطح عالی حوزه گفت: کسی خطایی کرده و مجازاتش را هم تحمل می‌کند، اما به علت سوء سابقه، او را از همه هستی ساقط می‌کنند که شرعی نیست.

سبه گزارش ایکنا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، امروز، چهارم آذرماه در ادامه مباحث تفسیری سوره نور به آیه 22 «وَلَا يَأْتَلِ أُولُو الْفَضْلِ مِنْكُمْ وَالسَّعَةِ أَنْ يُؤْتُوا أُولِي الْقُرْبَى وَالْمَسَاكِينَ وَالْمُهَاجِرِينَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلْيَعْفُوا وَلْيَصْفَحُوا أَلَا تُحِبُّونَ أَنْ يَغْفِرَ اللَّهُ لَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ» اشاره کرد و گفت: «لا یاتل» به معنای تقصیر و ترک و قسم و ... بیان شده است؛ تعبیر علامه طباطبایی این است که همه این مفاهیم با معنای آیه هماهنگ است؛ آیه 23 «إِنَّ الَّذِينَ يَرْمُونَ الْمُحْصَنَاتِ الْغَافِلَاتِ الْمُؤْمِنَاتِ لُعِنُوا فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ» ظاهرش این است که دوباره به افک اشاره دارد، زیرا فرموده است کسانی که به مؤمنات غافلات رمی و تهمت افک می‌زنند، در دنیا و آخرت ملعون خواهند بود. 

وی با بیان اینکه چینش قرآن چه در آیات و چه در سوره‌ها، توقیفی و وحیانی است، افزود: چون آیه 23 ناظر به افک است، علامه در تفسیر آیه 22 احتمالی را بیان فرموده و آورده است که آیه گرچه مطلب کلی بیان کرده که ثروتمندان نباید با بهانه‌گیری از کمک به فقرا و مساکین و اقوام خودداری کنند، اما با ماجرای افک بی‌ارتباط نیست؛ یعنی درست است که ایجاد‌کنندگان ماجرای افک افراد بدی هستند و مشمول عذاب الهی خواهند شد، اما شما آنها را تحریم اقتصادی نکنید.

استاد سطح عالی حوزه بیان کرد: به نظر بنده این نکته بسیاری مهمی است؛ خداوند در بیش از ده آیه به این افراد تشر زد و آنان را به عذاب وعده داد، اما باز تأکید فرمود که به آنها کمک اقتصادی کرده و با عفو و صفح رفتار کنید، زیرا اینها در دوره‌ای جزء مهاجرین بوده و در راه اسلام خدمت کرده‌اند.

آیت‌الله هادوی تهرانی اضافه کرد: اگر خدا فرموده بود که اینها را مجازات کنید، باید مجازات کنیم، نه کمتر و نه بیشتر؛ یعنی اگر برای زنا 80 تازیانه حکم شده، یک عدد بیشتر هم جایز نیست؛ در اینجا خدا فرموده که حق ندارید با بهانه‌های مختلف آنان را در تحریم اقتصادی قرار دهید.

استاد حوزه علمیه اظهار کرد: خداوند در این آیات، فضای جامعه اسلامی را به خوبی ترسیم کرده که مسلمین باید با عفو و رحمت و گذشت با هم برخورد کنند ولو مسلمان خطاکاری باشد، آن هم خطا در حد تهمت زدن به زن رهبر جامعه اسلامی، پیامبر و همه هستی انسان‌های مؤمن و امت اسلامی؛ البته این مسئله منافات با مجازات شرعی آنها ندارد.

وی افزود: این مشکل هنوز هم در جامعه ما وجود دارد؛ کسی خطایی کرده و مجازاتش را هم تحمل می‌کند، اما به علت سوء سابقه، او را از همه هستی ساقط می‌کنند که شرعی نیست؛ ما به مناسبتی گفتیم که حق نداریم اسامی مجرمینی را که مجازات شده‌اند، اعلام کنیم، زیرا او خطا کرده، اما زن و بچه و خانواده او چه تقصیری دارند؟

آیت‌الله هادوی تهرانی گفت: ممکن است دختر و پسری زنا کرده باشند، آنها را مجازات کنید، اما نباید آبروی آنها برده شود و کار به جایی برسد که فرد تنها راه خود را تداوم زنا و رفتارهای زشت بداند؛ شارع مقدس مهربان است و مجازاتش هم از روی مهربانی است و حق نداریم به نحوی غیر از مجرم اطرافیان و اقوام او را هم مجازات کنیم؛ تشهیر مجرم در برخی مجازات‌ها بیان شده و آن هم فلسفه دارد. 

استاد حوزه علمیه اظهار کرد: این آیه از جهات مختلف مورد توجه است؛ از یک طرف کمک‌های بلاعوض را تشویق کرده و از طرف دیگر بر لزوم عفو و دوستی و گذشت در بین مسلمین تأکید فرموده است و اینکه حق نداریم برای دل خنک شدن مجازات کنیم.

انتهای پیام
نام:
ایمیل:
* نظر:
* captcha: