ترور شهید فخری‌زاده، نشانه ناامیدی رژیم صهیونیستی از متوقف کردن قدرت ایران
کد خبر: 3938754
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۸
جدیدترین تحلیل رسانه‌های جهان از ترور دانشمند هسته‌ای ایران؛

ترور شهید فخری‌زاده، نشانه ناامیدی رژیم صهیونیستی از متوقف کردن قدرت ایران

واکنش‌ها و تحلیل‌های رسانه‌ها و شخصیت‌های جهانی در مورد انگیزه‌ها و علل ترور شهید فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای ایران همچنان ادامه دارد. بیشتر تحلیلگران این ترور کور را نشانه عجز صهیونیست‌ها و آمریکا از جلوگیری از قدرت نظامی و سیاسی ایران در منطقه دانسته‌اند.

به گزارش ایکنا،  تحلیلگران و رسانه‌های جهان همچنان به تحلیل ترور دانشمند هسته‌ای ایران می‌پردازند.
 
جبهه آزادی‌بخش فلسطین اعلام کرد که ترور دانشمند هسته‌ای و دفاعی ایران توسط اتاق عملیات «نئوم» در عربستان سعودی و با نظارت وزیر خارجه آمریکا، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، ولی‌عهد سعودی و دستگاه‌های اطلاعاتی آنها انجام شد.
 
همچنین روزنامه ترکیه‌ای دیلی صباح در تحلیلی به قلم محی‌الدین آتامان نوشت: نظام بین‌المللی کنونی در بحران عمیقی به‌سر می‌برد زیرا بازیگران اصلی آن از جمله ایالات متحده و بسیاری دیگر از کشورهای غربی، اصول آن را رعایت نمی‌کنند. امروزه بیشتر کشورهای غربی اصول اصلی نظام بین‌الملل، یعنی لیبرال دموکراسی و اقتصاد لیبرال را کنار گذاشته‌اند.
 
ترویج دموکراسی دیگر بخشی از شعارها و گفتمان های سیاسی غرب نیست، بطوریکه اکثر کشورهای غربی ترجیح می‌دهند از برخی از مستبدترین رژیمها و بازیگران در سراسر جهان مانند امارات متحده عربی (امارات متحده عربی)، عربستان سعودی و مصر در برابر جنبش‌های دموکراتیک حمایت کنند. به‌علاوه، ایدئولوژیهای ملی‌گرایانه، راست افراطی، پوپولیستی و رادیکال، در کشورهای غربی در حال قدرت گرفتن هستند.در نتیجه این حکومت‌ها به اقدامات خشونت‌آمیز و ترورهای فراقانونی مخالفان خود دست می‌زنند.
 
به عنوان مثال، ایالات متحده «قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس و یکی از چهره‌های برجسته دولت ایران و ابومهدی المهندس، معاون حشد الشعبی عراق را در ژانویه 2020 ترور کرد. همچنین، جمال خاشقچی روزنامه‌نگار سعودی به دستور مقامات عربستان سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول ترور شد.
 
علی‌رغم شواهد واضح ارائه شده از سوی دولت ترکیه، دولت‌های غربی، عربستان را به دلیل این عمل غیرقانونی که ناقض حقوق اساسی بشر است، مجازات نکردند. همچنین دولت اسرائیل‌، دهه‌هاست که فلسطینیان ساکن در نوار غزه و کرانه باختری را هدف قرار ترور قرار می‌دهد.
 
آتامان ادامه می‌دهد: ترور محسن فخری‌زاده، دانشمند عالی‌رتبه هسته‌ای ایران، نشانه دیگری از بحران سیستمی و فعالیت‌های غیرقانونی همان گروه از کشورها است. به نظر می‌رسد که این ترور از سوی تیمی کاملاً آموزش دیده انجام شده و تنها چند کشور قادر به اجرای چنین عملیاتی نظامی هستند. بسیاری از مقامات ایرانی، دولت اسرائیل را مقصر این ترور می‌دانند در حالی که برخی از ناظران با اشاره به سوابق همکاری این رژیم با آمریکا ادعا می‌کنند ایالات متحده و اسرائیل مشترکا در این ماجرا دست دارند.
 
زمان‌بندی این ترور از آنجا که ترامپ در انتخابات آمریکا شکست خورده از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و بسیاری از ناظران معتقدند که او می‌خواهد اوضاع آشفته‌ای را برای جو بایدن باقی بگذارد. بایدن که قبلاً اعلام کرده بود می‌خواهد به توافق هسته‌ای برگردد گفته است که می خواهد بر خلاف دوران ترامپ، در دوره او آمریکا در صحنه جهانی با دیگر کشورها مشارکت کند.
 
اکثر کشورهای اروپایی از سخنان بایدن استقبال کرده‌اند. با این حال اوضاع برای ائتلاف دولت‌های هم‌پیمان ترامپ از جمله حکومت بنیامین نتانیاهو، محمد بن زاید و محمد بن سلمان  نگران‌کننده است زیرا آنها در انجام اقدامات خشونت آمیز علیه دشمنان خود و فعالیت‌های غیرقانونی خود در دوره بایدن دچار مشکل می‌شوند.
 
از همین رو تحلیل‌هایی مبنی بر تلاش دولت ترامپ و ائتلاف بین‌المللی وی برای ایجاد هرج و مرج در خاورمیانه، جلوگیری از احتمال حل دیپلماتیک مسئله هسته‌ای ایران و مجبور کردن بایدن به پیگیری یک سیاست خصمانه مطرح شده است.
 
از سوی دیگر «ابراهیم  نوار» نویسنده و تحلیلگر مصری در روزنامه «القدس العربی» نوشت: اگر اسرائیل گمان می‌کند که  با ترور «محسن فخری‌زاده» برنامه هسته‌ای ایران را متوقف و یا چندین سال در  روند آن اخلال ایجاد می‌کند، کاملاً به اشتباه رفته است.
 
وی در ادامه آورده است: مشکل واقعی اسرائیل ناتوانی از نابودی قدرت ایران برای ساخت و راه‌اندازی نسل جدید سانتریفیوژهای ساخت داخل که قادر به غنی‌سازی چندبرابری توافق شده در توافق هسته‌ای هستند، است.
 
حتی اگر بر فرض اسرائیل هم بتواند این سانتریفیوژها را دچار اختلال کند، ایران این قدرت را دارد که به سرعت جایگزین آنها را بسازد و اسرائیل هرگز قادر نیست با زور و قدرت برنامه هسته‌ای ایران را موقف کند چون ایران قدرت علمی و فناوری برای تداوم برنامه هسته‌ای و تولید سانتریفیوژهای مدرن را دارد.
 
نویسنده مصری در ادامه با اشاره به اینکه اسرائیل انواع و اقسام بمب‌هایی اتمی را دارد و در این زمینه همچنان به تولید بمب‌های اتمی و ویرانگر ادامه می‌دهد، نوشت: اگر بمب‌‌های هسته‌ای اسرائیل برای نابودی چندباره خاورمیانه کافی است، چگونه می‌تواند از ناامنی در منطقه شکایت کند و یک کمپین جهانی را علیه ایران به عنوان تهدیدی برای صلح جهانی و امنیت در منطقه هدایت کند؟.

ابراهیم نوار در پایان نوشت: حقیقت گویا این است که اسرائیل منبع  اصلی تهدید صلح و امنیت منطقه است و کشورهای منطقه باید از طریق هسته‌ای شدن، برای تعادل هسته‌ای با اسرائیل تلاش کنند تا اسرائیل به تنهایی توان تحمیل هیمنه نظامی خود در منطقه را نداشته باشد. بنابراین تغییر توازن نیروهای نظامی در خاورمیانه تنها با دو روش محقق می‌شود: اول ایجاد تعادل رعب‌آور هسته‌ای آن هم به گونه‌ای که اسرائیل به تنهایی صاحب سلاح هسته‌ای در منطقه نباشد و روش دوم، عاری‌سازی منطقه خارومیانه از سلاح‌های هسته‌ای و همه نوع سلاح کشتار جمعی است.
 

از سوی دیگر روزنامه فرانسوی لیبراسیون نوشت: پس از ترور محسن فخری‌زاده، دانشمند برجسته ایرانی، محمدجواد ظریف در توئیت خود، اسرائیل را مسئول این اقدام تروریستی دانست. پس از آن، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، اعلام کرد که رژیم اسرائیل به دنبال ایجاد هرج و مرج در کشور است.

کلمان ترم(Clément Therme) متخصص حوزه ایران و محقق پسادکترا در برنامه دانش هسته‌ای در مؤسسه مطالعات سیاسی پاریس در مصاحبه‌ای اختصاصی با روزنامه فرانسوی لیبراسیون به تشریح این موضوع پرداخت.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا می‌توان اظهارات وزیر امور خارجه ایران مبنی بر انتساب این ترور به اسرائیل را معتبر دانست، بیان داشت: این ترور مطابق با روال عملکرد مخفیانه حملات اسرائیل است؛ همچنین مصادف با ادعای اسرائیل در مورد تهدید هسته‌ای ایران روی داده است؛ بنابراین قطعا اظهارات مقامات تهران مبنی بر دست داشتن اسرائیل در این ترور معتبر است.

وی افزود: دکتر فخری‌زاده طی سال‌های گذشته، یکی از اهداف تعیین شده از سوی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل بوده است؛ ضمن اینکه این ترور در فضای متشنج میان ایران و اسرائیل به وقوع پیوسته است. تابستان سال جاری، ایران در حادثه خرابکاری سانتریفیوژهای مرکز هسته‌ای نطنز، اسرائیل را مقصر دانست.

گزارش از محسن حدادی
 
انتهای پیام
captcha