نقش ارکان مسابقات در نشر فرهنگ قرآنی / پیشنهادی به معاونت سیاسی رسانه ملی
کد خبر: 3939939
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۲
عباس سلیمی بیان کرد:

نقش ارکان مسابقات در نشر فرهنگ قرآنی / پیشنهادی به معاونت سیاسی رسانه ملی

مشاور قرآنی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به نقش مسابقات در نشر فرهنگ قرآنی گفت: دو بخش برگزارکنندگان و شرکت‌کنندگان وظایف مهمی دارند، چراکه هدف مسابقات این نیست که یک یا چند نفر معرفی و تجلیل شوند و افراد باید بدانند که قاصد قرآن و الگوهای قرآنی هستند.

نقش ارکان مسابقات قرآن در نشر فرهنگ قرآنی / پیشنهادی به معاونت سیاسی رسانه ملیبه گزارش ایکنا، در حاشیه چهارمین شب از چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، عباس سلیمی، مشاور قرآنی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، در گفت‌وگو با ویژه‌‌برنامه تلویزیونی مسابقات گفت: سازمان اوقاف در شرایط کرونا برای اجرای مسابقات سراسری قرآن دو راه بیشتر نداشت که یکی‌ پاک‌ کردن صورت مسئله و برگزار نکردن مسابقات بود و می‌توانست با صدور یک‌ اطلاعیه و بیان مطالبی همچون حفظ سلامتی مردم از اجرای آن سر باز بزند.‌ راه دوم‌ هم راهی جایگزین و منطقی و نزدیک‌ترین شکل به سنوات گذشته بود که منتهی به این حرکت باشکوه و زیبا شد.

وی با اشاره به اینکه اجرای فعلی مسابقات بدین شکل، سخت بوده است، افزود: از رسانه‌ ملی به خصوص شبکه قرآن و رادیو قرآن که به بهترین نحو ممکن مسابقات را پوشش دادند تشکر می‌کنیم؛ رسانه ملی در قد و قواره مسابقات بین‌المللی پای کار مسابقات آمده است و از مدیران صدا و سیما در مراکز استان‌ها و همه سازمان‌ها نیز قدردانی ‌می‌کنم. کرونا در کنار عوارضش، برکاتی هم داشته است که باید بعداً به آنها پرداخته شود و دوستان و دنبال‌کنندگان مسابقات گمان نبرند که برگزاری این رقابت‌ها کار راحتی بوده است.

سلیمی به ارائه یک‌ پیشنهاد به معاونت سیاسی سازمان صدا و سیما پرداخت و گفت: اگر در طول برگزاری مسابقات ملی همچون مسابقات بین‌المللی، یک بسته‌ پنج‌دقیقه‌ای خبری در یکی از بخش‌های اصلی خبر پخش شود، مناسب خواهد بود و کسی را ناراحت نخواهد کرد. این رویداد مهمی است که جا دارد مدیران قرآن‌باور و قرآن‌یاور رسانه ملی برای آن اهمیت قائل شوند.

معاون فرهنگی و امور زائران آستان حضرت عبدالعظیم(ع) به بیان پیام مسابقات پرداخت و افزود: پیام این مسابقات صرفاً انتقال شکوه قرائت نیست، بلکه به موازات این‌ امر که برای ما بسیار زیباست، پیام مسابقات انتقال عظمت تلاوت است.‌ قرائت یعنی خواندن اما تلاوت به معنای تبعیت و در پی چیزی رفتن است.

این قاری بین‌المللی در مورد نقش مسابقات در نشر فرهنگ قرآنی در کشور اظهار کرد: نشر فرهنگ قرآنی با محوریت مسابقات در دو بخش خواهد بود؛ بخش اول برگزارکنندگان مسابقات است. آنها می‌توانند اثرگذاری فرهنگی‌ قرآن را به ویژه در توسعه اخلاق و منش و مرام قرآنی افزایش دهند. امیدوارم در شرایط عادی و در سال‌های آینده بتوانیم شاهد برپایی میزهای مشاوره و گفت‌وگو در ایام مسابقات باشیم.؛ یعنی وقتی مسابقات برگزار می‌شود ۱۰ میز گفت‌وگو با حضور اساتید دانشگاه، علما، بانوان دانشگاهی و ... وجود داشته باشد و در مورد مسائل مختلف از سیاسی تا اجتماعی و ... مشاوره ارائه دهند. اگر اینگونه پیش برویم به موازات برگزاری مسابقات، که یک‌ نمایش و همایش است، می‌توانیم در زمینه ارتقای معرفت دینی مردم نیز قدم برداریم. این اولین سهم سازمان برگزارکننده مسابقات است.

عضو هیئت امنای سازمان دارالقرآن الکریم تصریح کرد: بخش دوم در نشر فرهنگ قرآنی به واسطه مسابقات، شرکت‌کنندگان هستند. این افراد مستحضرند که هدف مسابقات این نیست که یک یا چند نفر برجسته شوند. باید بدانند که قاصد قرآن و الگوهای قرآنی هستند و باید در زندگی‌ خود، در جامعه و در تعامل با مردم ‌کاری کنند که عطر و بوی قرآن را به جامعه ببرند و کاری کنند که به سمت حاکمیت قرآن در سبک زندگی پیش برویم. اگر این کار را بکنیم‌ هر سال این مسابقات یک ‌گام به سوی قله معنویت جلوتر خواهد رفت.

این پیشکسوت قرآنی کشور به فرمایشی از پیامبر اکرم(ص) اشاره‌ کرد و گفت: بر اساس فرمایش پیامبر «القرآن افضل کل شى دون الله» است؛ یعنی در نزد ما باعظمت‌ترین نعمت‌های جهان و اشرف نعمات الهی، قرآن است. اینکه پیامبر(ص) فرموده‌اند که اشراف امت من «اصحاب اللیل» و «حمله‌القرآن» هستند همه با هم ارتباط دارند. همانگونه که تلاوت قرآن، آدابی دارد باید ببینیم چه آفاتی برای آن وجود دارد. همه اینها ما را به این سمت می‌برد که به موازات پرداختن به قرائت باید اخلاق قرآنی را فراموش نکنیم. ابلیس در آغاز آفرینش با گستاخی و صراحت تمام، بندگان خدا را تهدید و سوگند یاد کرده است همه اینها را از راه راست بیرون خواهد کرد و کسانی که در مسیر اخلاص هستند، مصونیت دارند. اگر کسی از قله اخلاص فاصله بگیرد، سقوط خواهد کرد و اگر کسی سقوط کند در دامن شیطان خواهد افتاد.

وی با اشاره به اینکه منظور از قرآنیان، تنها قاریان یا شرکت‌کنندگان در مسابقات نیستند، افزود: همه قاریان، حافظان، مؤذنین، مترجمان، مفسران، ناشران، کاتبان، علما، مادحین و ... لشگریان قرآن هستند و به خاطر اینکه به این آسیب‌ها برخورد نکنند باید مراقب تهدیدها باشند. عمده تهدیدی که می‌تواند باعث سقوط شخص شود، گناه است. تعریفی که امام حسن مجتبی(ع) دارند می‌تواند برای جامعه قرآنی ملاک باشد. امام می‌فرماید: «إِنَّ أَحَقَّ اَلنَّاسِ بِالْقُرْآنِ مَنْ عَمِلَ بِهِ وَ إِنْ لَمْ يَحْفَظْهُ وَ أَبْعَدَهُمْ مِنْهُ مَنْ لَمْ يَعْمَلْ بِهِ وَ إِنْ كَانَ يَقْرَؤُهُ» یعنی سزاوارترین افراد به قرآن کسی است که به آن عمل کند، حتی اگر قرآن را حفظ نباشد. دورترین افراد به قرآن افرادی هستند که به قرآن عمل نمی‌کنند، حتی اگر قرآن بخوانند.

سلیمی‌ درباره فعالیت‌های سازمان‌ اوقاف اظهار کرد: با توجه به تأکید رئیس محترم سازمان اوقاف و امور خیریه و همت رئیس مرکز امور قرآنی این سازمان، برنامه‌های خوبی تدارک دیده شده است. در محضر اساتید به این نتیجه رسیدیم که جای آموزش در این مسابقات خالی است. لذا دو دوره طراحی شده تا جوانانی که به حد نصاب‌های مربوطه نزدیک شده‌اند در یک دوره آموزشی دوماهه حضور یابند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha