یادی از تنها استان غایب و منحصر‌به‌فردترین شرکت‌کننده
کد خبر: 3939498
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۲
حاشیه‌‌نگاری از محل استقرار داوران مسابقات سراسری قرآن /

یادی از تنها استان غایب و منحصر‌به‌فردترین شرکت‌کننده

دومین شب مسابقات سراسری قرآن با رونمایی از قاریان‌ و حافظان مطرح و شناخته شده استان خراسان رضوی آغاز شد. در این شب اجرای ضبط شده بیست نماینده این استان در رشته‌های مختلف برای تیم داوری و مخاطبان تلویزیونی پخش شد. اما امشب به یاد استان دیگری افتادیم که از این رویداد مهم کشوری جامانده است.

رونمایی از قاریان و حافظان شناخته شده / تنها استان بدون‌ نماینده در مسابقات / اطلاع‌رسانی‌ در مورد میزان مخاطبین تلویزیونی مسابقات

به گزارش ایکنا، دومین شب از چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن در حالی یکشنبه شب، ۱۶ آذرماه پشت سر گذاشته شد که در این شب اجرای بیست‌ شرکت‌‌کننده از استان خراسان رضوی در رشته‌های مختلف به نمایش گذاشته شد. با رونمایی از قاریان و حافظان شناخته‌شده استان خراسان رضوی در مسابقات، حساسیت رقابت‌ها به اوج نزدیک شده است.

در این شب، شاهد ترافیک قاریان و حافظان صاحب‌نام و صاحب عنوان در مسابقات کشوری و بین‌المللی بودیم،‌ بدون شک افرادی از این گروه در بین برگزیدگان نهایی مسابقات جا خواهند داشت.

در گذشته رقابت اصلی در رشته‌های قرائت تحقیق و حفظ کل قرآن کریم بین نمایندگان تهران و خراسان رضوی بوده است، به نظر می‌رسد در این دوره نیز این رقابت به ویژه در بخش قرائت، فشرده‌تر از هر زمانی باشد.‌ نگاهی به فهرست قاریان دو استان در چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن این گمانه‌ را پررنگ‌تر از هر زمانی خواهد کرد. نمایندگان تهران و مشهد، البته باید نیم‌نگاهی به قاریان مطرحی همچون سیدمصطفی حسینی از استان قزوین و نیز وحید نظریان از استان کرمانشاه داشته باشند. به زودی، گزارش مبسوطی در مورد چهره‌های حاضر در این دوره از مسابقات منتشر خواهد شد.

سبک جدید اجرا

مکان برگزاری مسابقات در هتل ارم تهران واقع شده است، در این محل استودیویی طراحی شده که یک‌ نمایشگر بزرگ در وسط و دو نمایشگر کوچک‌تر در طرفین استودیو و روبه‌روی داوران قرار گرفته است. بیش از هر چیزی، نشان مسابقات سراسری قرآن، و کلمه اقرأ در وسط دکور و بعد هم نحوه چینش داوران و حضور مجری در وسط استودیو خودنمایی می‌کند. اجرای دو روز ابتدایی برعهده سیدوحید مرتضوی بوده است، او تلاش زیادی برای برعهده گرفتن بخشی از جذابیت‌ مسابقات و انتقال آن به مخاطبان از خود نشان داده است؛ او همچنین با ارائه اطلاعات شنیده نشده‌ای از شرکت‌کنندگان و نیز یاد کردن از اساتید هر استان در زمان اجرای نماینده آن استان، نوع دیگری از اجرا در مسابقات سراسری قرآن را به ثبت رساند. داوری در مورد موفق یا ناموفق بودن این تلاش را برعهده مخاطبان رادیو و تلویزیون قرار می‌دهیم. امشب و فردا، اجرا برعهده هادی صلح‌جو، است.

در لوکیشن اصلی مسابقات چهل‌وسوم، عواملی که تعداد آنها در سالن داوری برای ساعات مختلف بین ۲۵ تا ۳۵ نفر در نوسان است، مشغول ارسال تلاوت‌ها از طریق امواج رسانه ملی هستند. تلاش عوامل برای از دست رفتن کمترین زمان و پیش رفتن براساس برنامه زمانی پیش‌بینی شده، قابل تحسین است. براساس گفته مسئولان برگزاری، در روز اول در طول بیش از ۲۵۰ دقیقه پخش رادیو و تلویزیونی، تنها هفت دقیقه، زمان از دست رفته وجود داشت.

تنها استان غایب

از نکات جالب توجه این دوره، غیبت نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مسابقات امسال است. این استان در هیچ کدام از رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل، حفظ‌ کل، حفظ 20 جزء، اذان، و دعاخوانی نماینده‌ای ندارد. نکته‌ای که به نظر می‌رسد در تاریخ مسابقات کم‌نظیر باشد. مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در حاشیه این‌ مسابقات در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، یکی از دلایل حضور نیافتن نمایندگان این استان در مرحله کشوری را کسب نکردن حد نصاب‌های لازم عنوان کرد. قره‌شیخلو همچنین به این‌ نکته نیز اشاره کرد که برای ارتقای سطح قاریان و حافظان چنین استان‌هایی برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است.

منحصر‌به‌فردترین شرکت‌کننده

در شب‌های گذشته، نام امام‌ جمعه یکی از شهرهای کشورمان در بین شرکت‌کنندگان دیده شد، این شرکت‌کننده فعالیت‌های قرآنی گسترده‌ای در شهر خود دارد و تاکنون افراد بسیاری را به این عرصه وارد کرده است‌. با اینکه در این دوره و ادوار قبل‌تر، شرکت‌کنندگانی از میان روحانیون بوده‌اند، اما بدون شک‌ تا کنون شاهد حضور یک‌ امام‌جمعه در مسابقات نبوده‌ایم، لذا اگر‌ این چهره را منحصربه‌فردترین شرکت‌کننده چهل‌وسومین دوره مسابقات بدانیم، چندان بی‌راه نبوده است. تلاش خواهد شد تا در روزهای آینده گفت‌وگویی با این شرکت‌کننده منحصر به فرد داشته باشیم.

در دومین شب از برگزاری مسابقات سراسری قرآن، همچنین از معرفی قاری منتخب مردمی خبر داده شد. برای معرفی قاری برتر مردمی مخاطبان مسابقات می‌توانند نظر خود را در این باره تا ۲۵ آذرماه به شماره ۳۰۰۰۰۷۱۱ اعلام کنند. قاری برتر این بخش ۳۰ آذرماه معرفی خواهد شد.

در تصاویر تلویزیونی تیم داوری نزدیک به یکدیگر دیده می‌شوند و نگرانی در مورد رعایت نشدن صد در صدی فاصله اجتماعی و نیز رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی وجود دارد. با این وجود در سالن محل برگزاری مسابقات یک‌ نفر در بازه‌های زمانی مختلف افرادی تازه وارد به سالن را تب‌سنجی می‌کند.

یکی از شرکت‌کنندگان شب دوم مسابقات امید حسینی‌نژاد بود. وی که سابقه حضور در فینال مسابقات سراسری قرآن و نیز حضور در مسابقات بین‌المللی قرآن کشور ترکیه را در کارنامه دارد، روزنامه‌نگار است. در ادوار گذشته مسابقات این چهره همواره از منتقدین مسابقات بوده است، شاید بخشی از منتقد بودن همیشگی‌ این قاری به همین روحیه روزنامه‌نگار بودن او برمی‌گردد.

باز هم کرونا

نکته قابل توجه تا دومین شب مسابقات، آمادگی اندک اغلب شرکت‌کنندگان در مسابقات است. این ناآمادگی در حدی بود که غلامرضا شاه‌میوه یکی‌ از داوران مسابقات نیز ناگزیر به اشاره کردن به آن شد و بخشی از ناآماده بودن متسابقان را به تعطیلی جلسات قرآن در دوران کرونایی و نیز مبتلا شدن احتمالی متسابقان به کرونا اعلام کرد.

گزارش از تیمور کاکایی

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha