تحقق اهداف نظام قرآن و سلامت نیازمند اراده مدیران است
کد خبر: 3940452
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۴
صالحی تصریح کرد؛

تحقق اهداف نظام قرآن و سلامت نیازمند اراده مدیران است

رئیس دبیرخانه کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآن در نظام سلامت با اشاره به اهداف سند راهبردی این کمیسیون، اراده مدیران در بخش‌های مرتبط با این کمیسیون را لازمه تحقق اهداف آموزشی و پژوهشی قرآن و سلامت دانست.

اراده مدیران لازمه تحقق اهداف آموزشی و پژوهشی قرآن و سلامتمهدی صالحی، رئیس دبیرخانه کمیسیون پژوهش و آموزش عالی قرآن در نظام سلامت، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به تصویب سند راهبردی این کمیسیون، به برنامه‌‌های مدنظر به منظور نحوه تحقق اهداف سند پرداخت و اظهار کرد: در کشور بیش از آنکه با اسناد، اقدامات قانونی، آئین‌نامه و دستورالعمل مواجه باشیم با نبود تسلط و توجه مدیران به قوانین وضع شده در عرصه‌های مختلف مواجهیم. قانون خوب مقدمه نیل به ثمر و نتیجه در هر عرصه‌ای است و در همه عرصه‌ها با قوانین خوب ولی بر زمین مانده‌ای مواجهیم که در زمان نگارش با دقت نظر‌ فراوان و هزینه‌های معتنابه تدوین می‌شوند، اما در زمان اجرا قربانی فقدان ‌توجه و تسلط، بی‌برنامگی و در گامی فراتر بی‌اعتقادی مدیران می‌شود.

صالحی با اشاره به منشور توسعه فرهنگ قرآنی، گفت: نزدیک به دو دهه از تدوین این منشور، که حاصل روز‌ها و ماه‌ها مطالعه و بحث و تبادل نظر با هدف نظام‌سازی قرآن بنیان در عرصه‌های مختلف فردی و اجتماعی است می‌گذرد. سند راهبردی کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآن در نظام سلامت را نیز باید ذیل این منشور دید. دو عنصر در مقدمه کتاب آشنایی با منشور توسعه فرهنگ قرآنی، که در شهریور ۱۳۹۰ از سوی دبیرخانه این شورا منتشر شد، به عنوان الزامات تحقق اهداف این مجموعه ذکر شده است. این دو عنصر مهم عزم ملی و اراده هماهنگ مدیران ارشد نظام برای توسعه فرهنگ قرآنی و ساماندهی فعالیت‌های قرآنی کشور به عنوان مقدمه طبیعی توسعه فرهنگ قرآنی هستند.
 

اهداف سند راهبردی

 
وی با بیان اینکه سند راهبردی توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت به عنوان چهارمین سند از اسناد ذیل منشور توسعه فرهنگ قرآنی، اهدافی را مورد اشاره و توجه قرار داده است‌، تصریح کرد: سیاست‌گذاری راهبردی و دستیابی تدریجی به محور‌های نظری نقشه جامع مطالعات اسلام و سلامت؛ دستیابی به نگرشی کل‌نگر و فراگیر به موضوع سلامت انسان و ابعاد آن از طریق تولید دانش در زمینه‌های پیوند سلامت و دین؛ حل مسائل کاربردی و اولویت‌دار جامعه در زمینه‌های پیوند سلامت و دین؛ چهارم فراهم‌سازی چارچوب‌ها و بستر تولید محتوا و بسته‌های آموزشی مطالعات اسلام و سلامت با رویکرد میان‌رشته‌ای اهداف سند راهبردی کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآن در نظام سلامت هستند.

صالحی ادامه داد: تحقق این اهداف بر مبنای راهبرد‌ها و اقدامات مندرج در این سند در وهله نخست مستلزم توجه و احترام به جایگاه شورای توسعه فرهنگ قرآنی است که یکی از شورا‌های اقماری معین شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان نهاد قانونگذار در کشور محسوب می‌شود و در مرحله بعد مستلزم توجه به مسئولیت و جایگاه کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآن در نظام سلامت است.

رئیس دبیرخانه کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآن در نظام سلامت تأکید کرد: امروز در خصوص مسائل مرتبط با سلامت و دین مجامع علمی و مؤسسات آموزش عالی حوزوی و دانشگاهی متعددی در کشور در حال فعالیت هستند که هر کدام به نوبه خود تلاش‌ها و فعالیت‌هایی را در راستای زمینه‌سازی بهره‌برداری از آموزه‌های توحیدی در عرصه سلامت به انجام برسانند. در این خصوص باید از ظرفیت‌های ارزشمندی همچون اساتید و صاحبنظران مختلف، پژوهشگران، طلاب و دانشجویان علاقه‌مند در این عرصه مطالعاتی استفاده کرد.
 

چگونگی نیل به اهداف آموزشی و پژوهشی قرآن و سلامت

 
وی ادامه داد: آنچه می‌تواند به برآیند این مطالعات و فعالیت‌ها در راستای نظام‌سازی قرآن بنیان در سیستم بهداشت و درمان و آموزش پزشکی کمک کند، وحدت رویه، هماهنگی و هم‌افزایی این ظرفیت‌ها در چارچوب سندی است که هم به جهت جایگاه شورای توسعه فرهنگ قرآنی و هم از منظر جایگاه کمیسیون، که ریاست آن برعهده مقام عالی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است، سند بالادستی و لازم‌الاجراست.

صالحی یادآور شد: علی‌رغم ظرفیت‌ها و زمینه‌های غنی دینی برای بهره‌برداری روشمند از آموزه‌های اسلامی در ابعاد مختلف سلامت، سال‌هاست که موضوع دین و سلامت در دانشگاه‌های معتبر دنیا اعم از کشور‌های مسلمان و غیرمسلمان از جمله الازهر، آکسفورد، کمبریج، دوک و سایرین به عنوان یک موضوع مهم بین رشته‌ای مورد توجه دانش‌پژوهان قرار گرفته و نتایج این مطالعات در زمینه‌های مختلف بهداشتی و درمانی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

وی با تأکید بر لزوم بازخوانی اهداف و جایگاه شورای توسعه فرهنگ قرآنی و اسناد و کمیسیون‌های این شورا، گفت: همانطور که در کتاب تبیین منشور توسعه فرهنگ قرآنی آمده، اراده هماهنگ مدیران لازمه تحقق اسناد و قوانینی از جمله منشور اسناد و قوانین ذیل این منشور به ویژه سند راهبردی کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآن در نظام سلامت است.
انتهای پیام
captcha