ترور شهید سلیمانی قدرت نرم آمریکا را مخدوش کرد
کد خبر: 3944102
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۵

ترور شهید سلیمانی قدرت نرم آمریکا را مخدوش کرد

عضو هیئت‌علمی گروه روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان گفت: آمریکا نه تنها با ترور شهید سلیمانی به هیچ کدام از اهداف خود دست نیافت، بلکه به عنوان کشوری تروریست شناخته شد و وجهه و قدرت نرم خود را نیز مخدوش ساخت.

ترور شهید سلیمانی قدرت نرم آمریکا را مخدوش کرد

نوذر شفیعی، عضو هیئت‌علمی گروه روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان، در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، درباره اهداف آمریکا از ترور سردار سلیمانی و میزان تحقق این اهداف، اظهار کرد: به نظر من، ترامپ دو هدف را تعقیب می‌کرد، یکی اهداف شخصی‌اش بود که تصور می‌کرد با ترور شهید سلیمانی می‌تواند در عرصه سیاست خارجی آمریکا و به تبع آن، در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور موفقیتی به دست آورد و در مناظره‌ها و سخنرانی‌های خود نیز مرتب از ترور شهید سلیمانی به عنوان یک دستاورد یاد می‌کرد، ولی نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نشان داد که ترامپ به این هدف نرسید و دقیقا به اعتبار و قدرت نرم آمریکا لطمه زد، یعنی کشورها و ملت‌های منطقه، آمریکا را به عنوان کشوری تروریست شناختند. بنابراین اگر مردم آمریکا از این رفتار ترامپ خوشحال ‌بودند، به او رأی می‌دادند، لذا این رفتارها نزد افکار عمومی آمریکا هم امری غیراخلاقی قلمداد می‌شود.

وی افزود: هدف دیگر ترامپ این بود که در عرصه میدانی و در حوزه منطقه‌ای بتواند عامل بسیج و سازماندهی نیروها را از بین ببرد، با این تصور که با از بین رفتن فرمانده نیروهای مقاومت در منطقه، خود مقاومت نیز دچار آسیب خواهد شد. نتیجه این مسئله نیز روشن است و آن که باید از منطقه خارج شود، آمریکایی‌ها هستند و در واقع این کار را دارند انجام می‌دهند، یعنی به تدریج در حال ترک منطقه و کشور عراق یعنی جایی که سردار سلیمانی در آن به شهادت رسید. منظور این است که در عرصه میدانی نیز دستاوردی عاید ترامپ نشد.

ترور شهید سلیمانی اعتبار و وجهه آمریکا را لکه‌دار کرد

عضو هیئت‌علمی گروه روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان در خصوص بازتاب‌های منطقه‌ای و بین‌المللی ترور سردار سلیمانی، گفت: امروزه کشورها هم دارای عناصر و مؤلفه‌های مختلف قدرت هستند و هم آن را به کار می‌گیرند، اینکه هر مؤلفه از قدرت در چه زمانی به کار گرفته شود، باعث شده است که مفهوم جدیدی به نام قدرت هوشمند یا ممتاز شکل بگیرد. از این نظر، آمریکایی‌ها برای جلب نظر مردم منطقه باید قدرت نرم خود را به کار گیرند، چون قدرت نرم قدرت جذب است و به‌کارگیری قدرت نظامی می‌تواند پیامدهای منفی به همراه داشته باشد و باعث دفع شود، لذا بسیاری از رفتارهای آمریکا در منطقه به قدرت نرم این کشور ضربه زده، یعنی جذب‌کنندگی آمریکا را در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی مخدوش کرده است.

شفیعی اضافه کرد: اغلب کشورها ترور شهید سلیمانی را محکوم کردند و معنای آن این است که چنین رفتاری غلط محسوب می‌شود، علی‌رغم اینکه کشورها در رفتار با آمریکا خیلی هم ملاحظه دارند. در یک کلام، ترور شهید سلیمانی اعتبار و وجهه آمریکا را در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی لکه‌دار کرد.

وی در پاسخ به این سؤال که ایران در ماجرای ترور شهید سلیمانی چقدر توانست افکار عمومی و کشورهای جهان را علیه آمریکا با خود همراه کند، تصریح کرد: نباید این واقعیت را نادیده بگیریم که بسیاری از کشورها در چارچوب نظم سیاسی بین‌المللی عمل می‌کنند و خارج شدن از این چارچوب برای آنها هزینه‌هایی به دنبال دارد. بنابراین بسیار سخت است که بتوان کشورهای عضو این نظم را به مسیری هدایت کرد که مغایر با خواسته صاحب این نظم یعنی آمریکاست، لذا اینکه بتوان بر افکار عمومی تأثیر گذاشت و دستاوردهای حداقلی نیز به دست آورد، خود دستاورد بزرگی قلمداد می‌شود، چون ما در جهانی زندگی می‌کنیم که تحت تأثیر یک نظم سیاسی بین‌المللی و غرب‌محور است و پیروان زیادی هم دارد. اینکه این پیروان از سر عشق عضو این نظم هستند یا از سر ترس، بحثی جداگانه است، ولی به هر حال کشورهای عضو در برابر کشورهایی که مخالف این نظم هستند، ملاحظات جدی دارند. اگر بتوانیم این کشورها را به سمت خودمان سوق دهیم و دیپلماسی ما به‌گونه‌ای باشد که آنها را به محکوم کردن رفتار آمریکا وادار کنیم، دستاورد بسیار بزرگی محسوب می‌شود. بنابراین باید به صورت نسبی به برخی از دستاوردها نگاه کرد و آنها را در قیاس با شرایط سنجید.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه اصفهان ادامه داد: قطعا دستگاه وزارت خارجه ایران و نهادهای ذی‌ربط مسئله‌ای مثل ترور شهید سلیمانی و حتی ترور شهید فخری‌زاده را پیگیری می‌کنند و به سادگی از کنار این مسائل نمی‌گذرند، ولی این نکته را باید به یاد داشته باشیم که نظام بین‌الملل دارای یک ساختار نهادی اقتصادی است و این ساختار را آمریکایی‌ها و غربی‌ها شکل داده‌اند و خیلی راحت ایران را تحریم می‌کنند. از طرف دیگر، شاید تلاش‌های ما در نهادهای سیاسی و بین‌المللی و دیگر ساختارها و نهادهایی که آمریکایی‌ها به وجود آورده‌اند، خیلی به جایی نرسد. بنابراین تلاش ایران وافر است، ولی قطعا در این مسیر با موانعی مواجه خواهد بود که مانع از دستاوردهای مطلوب می‌شود، البته دستاوردهایی هم که تاکنون حاصل شده، چون به محکومیت آمریکا در افکار عمومی بین‌المللی انجامیده است، دستاوردهای مناسبی محسوب می‌شود.

انتهای پیام
captcha