فقه کنونی پویایی لازم برای دفاع از اندیشه و آرمان انقلاب را ندارد
کد خبر: 3945999
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۱
حجت‌الاسلام واعظ‌جوادی:

فقه کنونی پویایی لازم برای دفاع از اندیشه و آرمان انقلاب را ندارد

رئیس مؤسسه بین‌المللی علوم وحیانی اسراء با بیان اینکه به دنبال نظام اسلامی مبتنی بر فقه به‌روز هستیم، بیان کرد: مباحث تفسیری ما از زمان علامه طباطبایی به بعد تا حد زیادی به‌روز شده، ولی فقه مناسبات خود را با مسائل روز پیدا نکرده و نیازمند فقهی زنده و پویا برای دفاع از اندیشه و آرمان انقلاب هستیم.

مرتضی جوادی آملی
به گزارش ایکنا، مراسم افتتاح سرای فرهنگ و قرآن آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، امشب، ۱۶ دی‌ماه، با حضور محسن هاشمی و فاطمه هاشمی، فرزندان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ بهرام سرمست، استاندار قم؛ سقائیان‌نژاد، شهردار قم؛ آیت‌الله مسعودی خمینی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی و نمایندگان دفاتر آیات حکیم، صانعی و صافی گلپایگانی در قم برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی واعظ‌جوادی، رئیس مؤسسه علوم وحیانی اسراء، در این مراسم با بیان اینکه آیت‌الله رفسنجانی شخصیتی ممتاز داشت، گفت: تأسیس این مکان در قم اقدام شایسته و مناسب و ارزشمندی است که ان‌شاءالله مصداق آیه ۲۴ سوره حضرت ابراهیم (ع) «أَلَمْ تَرَ کَیْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا کَلِمَةً طَیِّبَةً کَشَجَرَةٍ طَیِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِی السَّمَاءِ» باشد و بتواند در نشر اندیشه‌های آیت‌الله رفسنجانی مؤثر و مفید باشد.

بیشتر بخوانید:


وی افزود: از هر جهت بخواهیم این شخصیت ممتاز را مورد بررسی قرار دهیم سر از تعظیم و تکریم و تمجید در می‌آوریم؛ او به حق جایگاهی رفیع در نزد همگان داشت و نه تنها سیاستمدار و اندیشمند و مبارز بود، بلکه قرآنی فکر می‌کرد و الهی می‌اندیشید و مراوده‌ای گرانقدر و نیک با دیگران داشت.

واعظ‌جوادی تصریح کرد: آیت‌الله رفسنجانی دوست داشت او را قهرمان صلح بشناسند به همین دلیل وقتی در متن جنگ و صلح، یکی از شخصیت‌های بزرگ نظام به ایشان فرمودند، شما قهرمان جنگ هستید، گفت من دوست دارم قهرمان صلح باشم؛ در دهه پایانی عمرشان هم تلاش کرد تا با رویکرد صلح‌مدارانه و مدارا قهرمان صلح باقی بماند، لذا این دهه را در همراهی سخت و دشوار گذراند و آن را با عزت و صبر راهبری کرد و تسلیم بود، حلم داشت و دغدغه عزت جامعه اسلامی را داشت.

وی افزود: در پیام‌های تسلیتی که به مناسبت ارتحال ایشان صادر شد، فرازی از پیام آیت‌الله مظاهری گویای دغدغه فکری و ذهنی آن مرحوم است، ایشان در این پیام فرمودند که مرحوم رفسنجانی «تن‌ها به اعتلای اسلام و سربلندی ایران می‌اندیشید و در این اندیشه بلند، تمام توان خود را در عرصه‌های گوناگون به کار گرفت و بی‌هیچ واهمه‌ای به مصداق «وَ لا یَخافُونَ‏ لَوْمَةَ لائِمٍ» تا پایان عمر، از صراط مستقیم خدمت به اسلام و آرمان‌های متعالی آن، تخطّی ننمود»؛ مرحوم هاشمی ایران را در پناه قرآن، باشکوه و عزیز می‌خواست و ما هر قدر بخواهیم تمجید کنیم کفایت این شخصیت ممتاز را نخواهد کرد.

واعظ‌جوادی بیان کرد: آیت‌الله هاشمی از عمده‌ترین شخصیت‌هایی بود که این انقلاب را معماری و آن را تبدیل به نظام اسلامی کرد؛ او دوست داشت همه اهدافی را که برای نهضت و انقلاب وجود داشت در بستر استوار نظام اسلامی محقق شود و انقلاب در بستر نظام اسلامی با همه ساختار متین و استوارش باقی بماند.

فقه کنونی پویایی لازم برای دفاع از اندیشه و آرمان انقلاب را ندارد
 
رئیس مؤسسه اسراء تصریح کرد: آنچه از نظام اسلامی در این چهار دهه ارائه شده است، مصائب فراوانی داشته و آسیب‌های سنگینی را در درون خودش تجربه کرده و می‌کند؛ متأسفانه تفکیک‌های ناروایی در درون این نظام شکل گرفته است، در حالی که آنچه امام به عنوان عارف فقیه و حاکم و اسلام‌شناس دوست داشت، آمیختگی جمهوریت و اسلامیت بود. امام خمینی(ره) وقتی در فرانسه شنیدند عده‌ای سخن از حکومت اسلامی می‌گویند خروش برآوردند و امروز هم این تفکیک، بزرگترین چالش برای نظام است؛ اینکه بگوییم جمهوری اسلامی و حکومت اسلامی را دنبال کنیم هدف معمار انقلاب نبود.
 

به کارگیری فقه پویا برای تحقق جمهوری اسلامی

 
واعظ‌‌جوادی اظهار کرد: امروز چه قرائتی باید ارائه شود که با جمهوری اسلامی و اسلامیت جمهوری هماهنگ باشد؛ به نظرم جمهوری اسلامی پیچیده‌ترین و عمیق‌ترین واژه تولید شده توسط امام است که تحقق آن امر دشواری است، اینکه چگونه همه مردم را فرا بخوانیم و همه در تحقق اسلام مشارکت داشته باشند.
 
وی با بیان اینکه تأسیس چنین مکان‌هایی، برای تبیین فلسفی کلامی و فقهی چنین مباحثی است، افزود: هدف این نهادهای فکری و فرهنگی این است که با حضور اندیشمندان، بنیان‌های فقهی و کلامی و فلسفی بتوانند برای این کار چاره‌جویی کنند.
 
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه صمیمیت و دوستی که میان امام و آیت‌الله رفسنجانی برقرار بود مانند علقه فرزند و پدری بود، اضافه کرد: آنچه از شخصیت وی به میراث نهاده شده است به صورت نرم‌افزار منتشر و محققان با این روش و بینش به سراغ فقهی بروند که انقلاب را به نظام اصیل اسلامی بدل می‌کند. به دنبال نظام اسلامی هستیم که مبتنی بر فقه نوسازی و به‌روز است؛ مباحث تفسیری ما از زمان علامه طباطبایی به بعد تا حد زیادی به‌روز شده ولی فقه مناسبات خود را با مسائل روز پیدا نکرده و نیازمند فقهی زنده‌ و پویا برای دفاع از اندیشه و آرمان انقلاب هستیم.
انتهای پیام
captcha