شهید سلیمانی در دنیای زر و زور تبدیل به فرهنگستان شد
کد خبر: 3946108
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۹

شهید سلیمانی در دنیای زر و زور تبدیل به فرهنگستان شد

رئیس دانشگاه فرهنگیان گفت: اگر امامین انقلاب پدیده‌های قرن بیستم بودند، شهید سلیمانی پدیده قرن ۲۱ بود که تبدیل به یک فرهگستان شد و بعید می‌دانیم کسی بتواند در دنیای زر و زور تبدیل به یک فرهنگستان شود.

به گزارش ایكنا از فارس، حسین خنیفر، رئیس دانشگاه فرهنگیان، امروز، 17 دی‌ در یادواره نخستین سالگرد سردار دل‌ها، شهید قاسم سلیمانی که به‌ همت دانشگاه فرهنگیان و با همكاری سازمان بسیج هنرمندان فارس در  فضای مجازی و به‌ صورت سراسری برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد شهید سلیمانی، گفت:‌ این شهید سعید در ذهن ما جاری و در قلب ما حی و حاضر است.

وی همچنین ارتحال آیت‌الله مصباح یزدی را تسلیت گفت و افزود: شهادت برخلاف مرگ که نوعی فناست، نوعی بقاست و حل شدن در نور است که سهم هر کسی نخواهد شد و همان‌طور که پیامبر(ص) فرمودند شریف‌ترین نوع مرگ شهادت است.

خنیفر با بیان اینكه با طلیعه دین اسلام ارزش شهید و شهادت چند صدبرابر شد، گفت: شهادت در سال 61 هجری تبدیل به یک مكتب شد كه البته مسبوق به 40 سال قبل و زمان شهادت حضرت علی(ع) كه زمزمه‌های عدالت‌خواهی و شفافیت را سر داده بود، شد. در برخی از ادیان از شاهد و شهید صحبت شده است، پس این یک واژه قدیمی و کهن است و حتی در برخی از فرهنگ‌ها کسی که خود را برای یک جامعه فدا کند، مانند یک آرمان ذهنی در آن جامعه جاری می‌شود.

وی با بیان اینكه در قرآن 400 آیه درباره جهاد داریم و در 17 سوره حدود 30 آیه درباره شهادت آمده است، گفت: این تعداد آیات قرآن نشانگر ارزش این نوع مردن و پرواز کردن به سمت ملکوت اعلی است.

خنیفر با تأكید بر اینكه شهادت از واژه‌های ارزشمندی است که در مکاتب مختلف از جمله قرآن مکرر به آن اشاره شده است، گفت: شهید سلیمانی به ظاهر کُشته شد اما در حقیقت کِشته شد و اکنون نهالی برومند در سرزمینی است که سایه سار آن در کل دنیا سایه افکنده است.

رئیس دانشگاه فرهنگیان اظهار كرد: نام شهید سلیمانی و پیام ایشان فراملی و فرامنطقه‌ای است و به قول رهبر معظم انقلاب مكتب است و باید در نظر بگیریم كه انتخاب واژه‌های کلیدی از سوی رهبر معظم انقلاب بسیار حساب شده است و تبدیل شدن آرمان و مسیر راه به مکتب آخرین درجه تعالی برای ارتقای یک مرام و مکتب است.

وی با یادآوری این نكته كه جهان‌بینی نگاه به جهان هستی است و ایدئولوژی راه و روشی است كه انتخاب می‌كنیم، گفت: مكتب مجموعه جهان‌بینی و ایدئولوژی است و هر چیزی مكتب نمی‌شود. همچنین در مسائل ارزشی هر كسی پدیده نمی‌شود و پدیده بسیار كم داریم. اگر امامین انقلاب پدیده‌های قرن بیستم بودند،‌ شهید سلیمانی پدیده قرن 21 بود كه تبدیل به یک فرهگستان شد و بعید می‌دانیم کسی بتواند در دنیای زر و زور تبدیل به یک فرهنگستان شود.

خنیفر با تأكید بر اینكه شهید سلیمانی همیشه آماده شهادت بود و به بالاترین درجه آمادگی برای كسب این فیض رسیده بود، گفت: این شهید سعید در دوران فتنه نشان داد كه اصالت و ولایت و دقت و صراحت لازم را دارد.

وی شهید سلیمانی را یک فرد مرگ‌آگاه توصیف كرد كه در دنیای مكاره امروز خوش درخشید و گفت: افراد بسیاری در ادعا قوی هستند اما در عمل می‌لنگدند. ایشان 40 سال پوتین از پا درنیاورد و یک ژنرال آینده‌نگر، مردمی و دشمن‌شناس بود.

رئیس دانشگاه فرهنگیان با تأكید بر اینكه اگر شهید سلیمانی در سایر حوزه‌ها هم ورود می‌كرد، همین‌قدر موفق بود زیرا یك روح بسیار متعالی در وجودشان جمع شده بود، گفت: ایشان در اوج جهان نام‌ها و نام‌آوران دنیا درخشید.

خنیفر با بیان اینكه كمتر كسی پیدا می‌شود كه جامع‌الاطراف باشد اما شهید سلیمانی این‌گونه بود، گفت: عاطفه با قاطعیت جمع نمی‌شود اما شهید سلیمانی هر دو را با هم داشت و آرامش‌ شگفت‌انگیزی حتی در خط مقدم جبهه‌ها داشت و با درایت و تدبیر خود توانست روسیه را به صحنه خاورمیانه و مبارزه با داعش بیاورد.

وی توکل و دوراندیشی را از ویژگی‌های این مرد بزرگ برشمرد و گفت: ساده‌زیستی یک وظیفه جهادی پاسدار است که شهید سلیمانی همواره این‌گونه بود و زندگی كرد و ایشان به حق شهید راستین بود كه تمام لحظات زندگیش سرشار از آمادگی برای رفتن بود.

رئیس دانشگاه فرهنگیان با تأكید بر اینكه شهید سلیمانی یك شجاع لفظی نبود بلكه یك شجاع هدف‌مدار بود، گفت: ایشان دارای سه ویژگی رشادت، مهارت و طهارت بود كه این مثلث هم ختم به شهادت می‌شود.

خنیفر در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینكه تلاش می‌كنیم تا در دانشگاه فرهنگیان و نظام آموزشی بتوانیم ایده، نگاه و الگو بودن این شهید را در كتاب‌های درسی خود جاری كنیم، گفت: باید تلاش كنیم تا كودكان را با الگوهایی نظیر شهیدان سلیمانی، خرازی، زین‌الدین، متوسلیان و غیره كه هر كدام شهدای شگفت‌انگیزی بودند و دنیایی را متحول كردند، آشنا كنیم.

وی با تصریح اینكه یكی از بركات دوران دفاع مقدس تربیت امثال شهید سلیمانی است كه دنیا را در برابر همت والای خویش به خصوص برای نابودی داعش متحیر کرد، گفت: سخن گفتن از كسانی كه پا در عرصه جاودانی گذاشته‌اند، تمامی ندارد و امروز بحث تمجید و تجلیل از این شهید سعید نیست بلكه بحث تحلیل است و هر اندازه كار بزرگ انسان‌های بزرگ را تحلیل كنیم، كم است.

انتهای پیام
captcha