عمو راستگو؛ خادم کودکان قرآنی
کد خبر: 3948720
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۹
با خادمان قرآن/43

عمو راستگو؛ خادم کودکان قرآنی

مرحوم حجت‌الاسلام حسن راستگو، مبتکر برنامه ویژه تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان به صورت کلاس، اردو، دروس کلاسیک برای مربیان پرورشی، مراکز تربیت معلم، حوزه‌های علمیه و صدا و سیمای جمهوری اسلامی بود به طوری که بسیاری از مخاطبان تلویزیون در دهه 60، این روحانی را با عنوان «عمو راستگو» می‌شناختند.

پنجشنبه//حجت‌الاسلام راستگو؛ مبتکر در آموزش موضوعات قرآنی و دینی با بیان داستان و بازیبه گزارش ایکنا، تجلیل از مقام شامخ معلمان، اساتید و افرادی که برای ترویج قرآن و عترت، زحماتی را متقبل شده‌اند، وظیفه‌ای است که نمی‌توان از آن شانه خالی کرد. بزرگداشت و بیان آثار و رفتار این افراد نه‌ تنها قدردانی کوچکی از زحمات بی‌شائبه آنان است، بلکه برای نسل فعلی و جوانان این مرزوبوم آموزنده و راهگشاست؛ کسانی که عمری را بدون چشم‌داشت به آموزش و ترویج کلام وحی گذرانده‌اند و به حق نام خادم‌القرآن بر آنان نهاده‌اند. برخی از این بزرگان چهره در خاک کشیده‌اند که نگاه کوتاهی به زندگی آن‌ها خواهیم داشت. مرحوم حجت‌الاسلام محمدحسن راستگو از جمله این افراد است.


بیشتر بخوانید:


محمدحسن راستگو در سال ۱۳۳۲ هجری شمسی در شهر مشهد به دنیا آمد. او در سال دوم دبیرستان به حوزه علمیه مشهد وارد شد و سطح را در مشهد و تتمه سطح و دروس خارج را در قم گذراند. او مبتکر برنامه ویژه تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان به صورت کلاس، اردو، دروس کلاسیک برای مربیان پرورشی، مراکز تربیت معلم، حوزه‌های علمیه و صدا و سیمای جمهوری اسلامی بود، برنامه‌هایی چون بازی با کلمات، راز دایره‌ها و ...

۳۵ سال اجرای برنامه‌های تلویزیونی

راستگو، سال‌ها مدیریت مرکز مربی کودکان در حوزه علمیه و همچنین به مدت ۳۵ سال اجرای برنامه‌های متعدد تلویزیونی برای کودکان را برعهده داشت.

تحقیقات مرحوم راستگو در زمینه‌های عقاید، تعلیم و تربیت، روانشناسی، اخلاق، احکام، تاریخ، قصص قرآن، قصص کودکان و نوجوانان، مشاوره و راهنمایی، تفسیر قرآن، مسائل اجتماعی، ادبیات عرب، ادبیات فارسی، شعر و برنامه‌ریزی درسی است.

در زمینه شعر هم آثاری از ایشان می‌توان دید. دو جلد کوچک «آی بچه‌ها، آی بچه‌ها»، گردآوری کتاب شعر و سرود (سرودهای اسلامی) با همکاری آقای سالاری از آن جمله است. در زمینه  قصه هم آثار متعددی را می‌توان از ایشان یافت؛ از آن جمله می‌توان: الیاس پیغمبر خدا، مهاجرت به حبشه، با شهامت می‌پرم و ... را نام برد.

مأموریت‌های داخلی

  • مدیریت تربیت مربی تدریس برنامه‌ریزی و غیره در مرکز تبلیغات اسلامی مرکز مدیریت حوزه علمیه
  • عضو، کارشناس، محقق سازمان پژوهشی و برنامه‌ریزی کتاب‌های درسی
  • مدیریت مبارزه با منکرات کل کشور و مشاور فرهنگی فرماندهی کل کمیته انقلاب اسلامی
  • محقق، کارشناس، برنامه‌ریز، مجری و… در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
  • عضو بررسی کتاب کودک و نوجوانان در اداره کل ارشاد اسلامی قم

آثار

  • کتاب‌های ره‌توشه راهیان نور در مقاطع ابتدایی و راهنمایی
  • کتاب‌های مختلف و جزوات گوناگون و صدها مقاله و شعر و قصه و تحلیل در نشریات کودک و نوجوان

مرحوم حجت‌الاسلام راستگو در سال 1385 در نمایشگاه بین‌المللی قرآن به دریافت عنوان خادمان قرآن کریم در حوزه آموزش مفتخر شد.

ایشان در دوم آذر 1399 به علت سکته مغزی در قم به لقاءالله پیوست. بسیاری از مخاطبان تلویزیون در دهه ۶۰، این روحانی را که اجرای یک برنامه برای کودکان و نوجوانان را برعهده داشت، با عنوان «عمو راستگو» می‌شناختند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha