تغییر نگاه فرهنگی جامعه به زنان آسیب‌دیده نیازمند اقدامات اساسی است
کد خبر: 3951849
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۳

تغییر نگاه فرهنگی جامعه به زنان آسیب‌دیده نیازمند اقدامات اساسی است

استاندار فارس با تأكید بر اینكه نیاز است آموزش‌های ویژه‌ای به زنانی كه از آسیب‌ها رها شده‌اند، ارائه شود تا دوباره به چرخه آسیب‌ وارد نشوند، گفت: باید اقداماتی اساسی و ریشه‌ای در این خصوص صورت گیرد که مهم‌ترین آن، تغییر نگاه فرهنگی جامعه به زنان آسیب‌دیده است.

به گزارش ایكنا از فارس، عنایت‌الله رحیمی،‌ استاندار فارس، امروز، 15 بهمن‌ماه در نشست گرامیداشت روز زن با تأکید بر ضرورت ایجاد بانک اطلاعاتی درباره زنان آسیب‌دیده، اظهار کرد: با توجه به علاقه، توانمندی و تخصص هر یک از این زنان می‌توان پس از رهایی از آسیب اجتماعی آنان را به کارگاه‌ها و کارخانجات بخش خصوصی معرفی کنیم تا بتوانند از نظر اقتصادی استقلال یابند و از فشار‌های اجتماعی بر آنان کاسته شود.

وی افزود: در کنار ایجاد امکان اشتغال برای این بانوان، نیاز است آموزش‌های ویژه‌ای به آنان ارائه شود تا دوباره به چرخه آسیب‌ وارد نشوند؛ هرچند ضروری است اقداماتی اساسی و ریشه‌ای در این خصوص صورت گیرد که مهم‌ترین آن، تغییر نگاه فرهنگی جامعه به زنان آسیب‌دیده است.

رحیمی با بیان اینکه جامعه دچار شکاف بین سنت و مدرنیته شده است، گفت: در این گذار، نه سنت‌ها را حفظ کرده‌ایم و نه به‌صورت کامل به مدرنیته وارد شده‌ایم و شکافی ایجاد شده که روز به روز مشکلاتی جدی‌تر را به بار می‌آورد.

وی ادامه داد: در جامعه سنتی زنان از امنیت روانی حداقلی بهره‌مند بوده‌اند؛ اما با حرکت به سمت مطلوب‌های دیگری در جامعه مدرن، نتوانسته‌ایم ساختار قابل قبولی برای آنان ارائه کنیم.

رحیمی اظهار كرد: گرچه انقلاب، کشور و نظام اسلامی، برساخته از فرهنگ است، اما نتوانسته‌ایم آنچنان که باید و شاید بر مبنای ایده‌آل‌ها حرکت‌ کنیم و مسائل را بر اساس اعتقاد‌هایمان همه‌جانبه ببینیم و شاید این موضوع با گسترش فضای مجازی تشدید هم شده باشد.

استاندار فارس برای بهبود وضعیت اجتماعی به‌ویژه در سطح خانواده، به طرح «خانواده متعالی» اشاره کرد که هم‌اکنون از دستورکارهای مهم شورای فرهنگ عمومی و برش مهندسی فرهنگی استان به‌شمار می‌رود و در آن، هر نهاد فرهنگی و اجتماعی موظف است براساس مسئولیت خود بخشی از مشکلات را حل کند.

وی با تأكید بر اینكه زمینه ازدواج جوانان باید امکان ایجاد شغل و تأمین مسکن بیش از پیش فراهم شود، گفت: در حوزه تأمین مسکن اقدامات مثبتی در فارس صورت گرفته است، به این‌ ترتیب زوج‌های جوان می‌توانند هم در طرح مسکن ملی ثبت‌ نام کنند و هم در صورتی که عضو صندوق یکم باشند از تسهیلات کم‌بهره استفاده کنند.

رحیمی با بیان اینکه استان فارس بیشترین میزان اراضی را برای تأمین مسکن استحصال کرده است، گفت: برای تأمین مسکن خانواده ایثارگران ۱۰ هزار واحد که شش هزار واحد آن در سال جاری در شیراز اختصاص می‌یابد و به‌منظور تأمین مسکن نیازمندان تاکنون ۱۱ هزار واحد تعیین شده است.

استاندار فارس، همچنین نرخ مشارکت اقتصادی زنان جوان ۱۵ تا ۲۹ ساله را در فارس بیشتر از میانگین کشوری دانست و افزود: این رقم برای فارس 16/5 درصد و در کشور ۱۴ درصد است؛ افزون‌ بر این، نرخ بیکاری زنان در فارس 19/9 است که این رقم در کشور 22/6 را نشان می‌دهد که از وضعیت مناسب‌تر استان فارس با دیگر استان‌ها در حوزه اشتغال حکایت دارد.

وی با اشاره به اینکه برخی آسیب‌ها که متوجه کودکان دختر و پسر است هم در جامعه و هم در خانواده وجود دارد، گفت: نمی‌توان و نباید این معضلات را کتمان کرد؛ چراکه کتمان این مسائل راهگشای حل آن‌ها نخواهد بود و ضروری است که ضمن پذیرش معضلات اجتماعی ویژه، راهکار‌هایی عملی برای آن ارائه شود و در این زمینه از هیچ کمک و اقدامی دریغ نخواهیم کرد. افزون براین، در موضوعاتی همچون طلاق نیز نیازمند بازنگری اساسی در مباحث اجتماعی هستیم.

وی با بیان اینكه طلاق موضوعی زنانه یا مردانه نیست، این موضوع را معضلی اجتماعی نامید و گفت: شاید نحوه ازدواج در جامعه امروزی نیز نادرست باشد؛ چراکه در روش‌های سنتی دستکم خانواده‌ها از یکدیگر شناخت داشتند، اما امروز که ازدواج بر مبنای آشنایی فردی است، ممکن است شناخت‌ خانواده‌ها ناقص باشد که نشان می‌دهد در این زمینه نیز نیازمند آموزش به جوانان هستیم.

انتهای پیام
captcha