به گزارش ایکنا، نشست کتابخوان تخصصی انقلاب اسلامی، شنبه ۱۸ بهمنماه، در محل کتابخانه آستان مقدس حضرت معصومه(س) برگزار و به صورت مجازی برگزار شد.
حجتالاسلام روحالله ولی ابرقویی، نویسنده و پژوهشگر در این نشست به معرفی کتاب «دکل» پرداخت و بیان کرد: هدف از تدوین کتاب این بود که بیانیه گام دوم انقلاب را با شیوهای ابتکاری و جذاب در معرض مطالعه جوانان قرار دهیم. گرچه این کتاب معایب و نقصهایی دارد که در مراحل بعد میکوشیم که آنها را برطرف کنیم، اما مخاسنی نیز دارد که به چند مورد از آنها اشاره میکنم؛ خروجی مطالعه کتاب این است که خوانندگان به مهارتهای دفاع از انقلاب مجهز میشوند، آن هم در شرایط فعلی که هجمه نظام سلطه به انقلاب شدید است و این مجهز شدن به تکنیکها یکی از برجستگیهای کتاب است.
وی تصریح کرد: کتاب مشتمل بر گفتوگوهای جذابی است بین یک روحانی مبلغ که وارد یک دبیرستان شده و دانشآموزانی که شبهات خود را مطرح میکنند؛ مخصوصاً شبهاتی که اکنون رواج دارد. سیر منطقی کتاب نیز نکته بعدی است که 28 مطلب وجود دارد که در هر زنگ، یکی از مطالب آمده است.
این نویسنده و پژوهشگر با اشاره به سیر کلی کتاب بیان کرد: داستان کتاب از این قرار است که یک روحانی وارد کلاس میشود و بچهها نسبت به او گارد دارند. او ترفندی به کار میگیرد که بچهها مطلب را گوش کنند و شبهات خود را نیز مطرح کنند. در زنگ اول، فقط کار ما این بود که در بچهها ایجاد انگیزه کنیم. سیری که کتاب دارد، اینطور است که به دانشآموز میگوییم آیا شما علاقهمند به کشور و نظام خود هستید یا خیر؟ برای نمونه، الان اگر تیم ملی ما برای مسابقات فوتبال به میدان میرود، اگر ما نسبت به برخی از بازیکنان انتقاد داشته باشم، ته دلمان این است که تیم ملی پیروز شود؛ یعنی علاقهمندی به کشور را اعتراف میگیریم و سپس میگوییم آیا معنای علاقهمندی، پیشرفت نظام نیست؟ به این نکته اشاره میکنیم که حال که دوست دارید نظام پیشرفت کند، آیا اگر شما نیز بتوانید نقشی ایفا کنید، حاضر هستید؟ برخی میگوید ما در یک مدرسه کوچک هستیم و کسی ما را نمیبیند، اما به آنها میگوییم در حد وسعتان میتوانید کاری انجام دهید.
وی تصریح کرد: سپس میگوییم برای اینکه ثابت کنیم شما نیز میتوانید نقشی در پیشرفت نظام داشته باشید، مباحث را دنبال میکنیم و جلو میرویم. سپس مثالهایی را مطرح میکنیم و هدف را نیز اینچنین تبیین میکنیم که در انقلاب اسلامی میخواهیم برای ظهور بسترسازی کنیم. سپس میگوییم در مرحله تحقق دولت اسلامی هستیم و مرحله بعد که جلو میرویم، بحث شناخت صحیح گذشته است که در بیانیه گام دوم انقلاب نیز مورد تأکید قرار گرفته است. یکی از مباحث خوب کتاب، بحث دشمنشناسی است که در آنجا میگوییم باید به اهداف انقلاب برسیم، اما برای این کار، موانعی نیز وجود دارد که بزرگترین مورد آن، نظام سلطه و طاغوت است. زورگویانی هستند که نمیخواهند نظام به اهدافش برسد. امیدواریم بتوانیم با مطالعه و شناخت مبانی انقلاب در این مسیر ثابتقدم باشیم تا در رسیدن به تمدن نوین اسلامی نقش مهمی داشته باشیم.
در ادامه این نشست علی شیرخوانی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قم به معرفی کتاب «انقلاب ایران و بازتاب جهانی آن» پرداخت و بیان کرد: این کتاب نویسندهای آمریکایی دارد و مترجم آن نیز آقای مدیر شانهچی است. این کتاب چند دهه قبل نگاشته شده، اما عنوان آن بسیار جذاب است، چون انقلاب ایران و بازتاب جهانیاش را بررسی میکند. بازتاب جهانی انقلاب اسلامی ایران، بسیار ملموس است و در منطقه آن را مشاهده میکنیم. نویسنده کتاب آن را در آستانه فروپاشی شوروی و اقتدار آمریکا نوشته که در آن زمان، کتاب پایان تاریخ هم نوشته شده بود. این کتاب حدود 300 صفحه دارد و در 15 فصل سامان یافته است. فصول اولیه در مورد انقلاب ایران و مفاهیم مرتبط است. نویسنده میگوید این انقلاب دگرگونی اساسی در جهان ایجاد کرده است و این مسائل در نیمه دوم قرن بیستم به نحوی بوده که باید بگوییم، کمتر رویدادی این تحول را به ارمغان آورده است. لذا انقلاب اسلامی ایران، یک انقلاب شیعی است و رهبر آن نیز یک مرجع است، بر این اساس میگوید باید ببینیم این انقلاب چه بوده است.
وی تصریح کرد: براساس این نکته، یک بازگشتی به تاریخ میزند و میگوید ایران یک کشور شیعی است و شیعیان معمولاً در میان مسلمانان اقلیت هستند و این اقلیتی که وجود دارد، نتوانسته بود حکومت مستقلی را سامان دهد. البته در زمان صفویه چنین رویهای وجود داشته، اما اینکه یک عالم شیعی وارد شود و حکومت را به دست بگیرد، نبوده است. این جریان از زمان مشروطه در ایران آغاز شد و سرانجام در دهه 40 شمسی، نهضت امام خمینی آغاز شد و در سال 1357 نیز به پیروزی رسید. سپس به آموزههای شیعی اشاره میکند که عبارت از عدالتگستری و تبیین و ترویج احکام دینی است. پس از این مقدمات، این پرسش را دارد که انقلاب در ایران پیروز شده است و باید دید چه بازتابهایی در جهان داشته است که بازتابها را به دو حیطه منطقهای و جهانی تقسیم میکند.
شیرخوانی افزود: در بخش منطقهای میگوید پرسش این است که چرا باید بازتاب داشته باشد؟ مسئله صدور انقلاب را بررسی میکند و میگوید یکی از مسائل مهم در بیانات امام خمینی، عبارت از همین مسئله بوده است و ایشان صدور انقلاب را در بُعد نرمافزاری مطرح میکرده است؛ یعنی مفاهیم انقلاب را به جهان باید ابلاغ کنیم و وقتی محاسن انقلاب تبیین شد، گرایشها نیز پیدا میشود. بر اساس صدور انقلاب، مسائل بازتاب انقلاب را دنبال میکند و میگوید در منطقه باید این مسائل را دنبال کنیم. در آن مقطع زمانی که کتاب تألیف شده، جنگ ایران و عراق تمام شده بود و وضعیت صدور انقلاب را از عراق شروع میکند. میگوید عراق کشور شیعی است و بازتاب انقلاب را باید در عراق دنبال کنیم و مسئله از این قرار است که این انقلاب در میان عراقیها بازتاب وسیعی نداشته است. البته ایشان یک مقدار تعارضگویی نیز دارد و دوباره میگوید انقلاب ایران در عراق اندک بازتابهایی داشته و سپس منطقه خلیج فارس را دنبال میکند و به جنبشهای حزبالله اشاره میکند و معتقد است که انقلاب ایران نتوانسته بازتاب خوبی داشته باشد و سپس به لبنان میرسد و حزبالله لبنان را مطرح میکند.
این استاد دانشگاه بیان کرد: نویسنده کتاب، درخششهای حزبالله را بیان میکند و با توجه به اینکه نویسنده، غربی است، میگوید این درخششها مستند به ایران نیست، اما تأسیس حزبالله را به اجازه رهبری انقلاب دانسته است. البته به پیروزیهای حزبالله نیز اشاره میکند و سپس به قفقاز اشاره میکند و میگوید انقلاب در این منطقه نتوانست به خوبی ظهور و بروز پیدا کند.
وی افزود: مطلب بعدی که در فصول بعدی میگوید، درباره شمال آفریقا است که به دو کشور مهم اشاره میکند. نویسنده میگوید در سودان، انقلاب اسلامی ایران اثرات مهمی داشته و جنبش المهدی و ... بروز یافته است و درباره آنجا توضیح میدهد و در مورد نیجریه نیز گفته است که جنبش انقلاب اسلامی ایران در آنجا نیز نمود داشته است و سرانجام ایشان پس از این مباحث، مطلبی را عنوان کرده و میگوید در مورد انقلابیون، کجفهمیهایی وجود دارد و یکی از آنها فرقهگرایی در این انقلاب است که میگویند قرار است شیعیان به جهان مسلط شوند، اما این گزاره صحیح نیست. سپس میگوید باید دید رابطه ایران و آمریکا چه میشود. ایران در منطقه منافعی دارد و میگوید چه چالشهایی بین این دو به وجود میآید و پیشبینیهایی صورت میگیرد و میگوید بهترین راه مذاکره است و این دو باید با مذاکره و ... منافع خود را حاصل کنند. در اینجا میگوید این دو کشور در منطقه منافع دارند و باید منافع خود را با گفتوگو دنبال کنند.
این استاد دانشگاه در انتها تصریح کرد: چند نکته نیز در باب نقاط ضعف و قوت این کتاب وجود دارد؛ نقطه قوت کتاب اینکه یک فرد خارجی آن را نوشته و تعصبات ما را نداشته است، اما نقطه ضعف آن این است که چون خارجی است، نتوانسته به صورت عمیق انقلاب را تحلیل کند، لذا به رویهها و روبناها اشاره کرده است.
انتهای پیام