ضرورت ارائه قرائت صحیح و دقیق از دفاع مقدس / جنگ تحمیلی برای شکل نگرفتن نظام اسلامی بود
کد خبر: 3955610
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۴
حجت‌الاسلام رئیسی در همایش مطالبات حقوقی _ بین‌المللی دفاع مقدس تأکید کرد:

ضرورت ارائه قرائت صحیح و دقیق از دفاع مقدس / جنگ تحمیلی برای شکل نگرفتن نظام اسلامی بود

رئیس قوه قضائیه در همایش بین‌المللی «مطالبات حقوقی _ بین‌المللی دفاع مقدس» تأکید کرد: قرائت‌های مختلف نسبت به دفاع مقدس ایجاب می‌کند دست‌اندرکاران و سرداران و کسانی که قرائت صحیح و دقیق و حق از دفاع مقدس دارند این حادثه عظیم را روایت کنند؛ ممکن است روایت‌هایی توسط راویان مختلف انجام شود که مسیر دقیق و مهم دفاع مقدس را مسیری متفاوت جلوه دهد.

ضرورت ارائه قرائت صحیح و دقیق از دفاع مقدس / جنگ تحمیلی برای شکل نگرفتن نظام اسلامی بود

به گزارش خبرنگار ایکنا، همایش بین‌المللی «مطالبات حقوقی _ بین‌المللی دفاع مقدس» از ساعت 8:30 صبح امروز 5 اسفندماه، با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید توسط سیدمحمد لاجوردی و پخش سرود مقدس جمهوری اسلامی، در سالن همایش‌های موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس آغاز به کار کرد.

در ادامه سردار سرلشکر پاسدار سید یحیی صفوی رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس، در سخنانی ضمن خیرمقدم به مهمانان داخلی و خارجی همایش، فلسفه برگزاری همایش را تبیین و انعکاس مظلومیت و حقانیت ملت ایران و انقلاب اسلامی در جنگ تجاوزکارانه رژیم بعث صدام و زمینه‌سازی پیگیری مطالبات حقوقی بین‌المللی ملت، دولت و قوه قضائیه ایران از حامیان و شرکای منطقه‌ای و بین‌المللی این رژیم عنوان کرد.

بنابر این گزارش حجت‌الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه در این همایش در سخنانی با تبریک میلاد امام علی(ع) و سایر اعیاد ماه رجب و تشکر از ستاد کل نیروهای مسلح و پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس برای برگزاری این همایش علمی، کار پژوهشی درباره دفاع مقدس را ضرورتی اجتناب‌ناپذیر بیان کرد.

وی افزود: قرائت‌های مختلف نسبت به دفاع مقدس ایجاب می‌کند دست‌اندرکاران و سرداران و کسانی که قرائت صحیح و دقیق و حق از دفاع مقدس دارند این حادثه عظیم را روایت کنند؛ ممکن است روایت‌هایی توسط راویان مختلف انجام شود که مسیر دقیق و مهم دفاع مقدس را مسیری متفاوت جلوه دهد.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به اقدام مقتدرانه سپاه در بمباران عین الاسد، یادآور شد: دیدیم چه روایت‌هایی انجام گرفت؛ روایت دشمن و روایت نیروهای مسلح کشورمان. در طول تاریخ نیز اینگونه بوده و گاهی تاریخ منحرف شده است.

حجت‌الاسلام رئیسی با بیان اینکه عاشورا نیز روایت‌های مختلفی دارد، اظهار کرد: روایت حکومت یزیدی که بیان می‌کند عده‌ای خارجی علیه حکومت قیام کردند و روایت حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) که عاشورا را با تمام جزئیات تبیین کردند، لذا روایت یک حادثه بسیار مهم است.

تلاش رسانه‌‌ای دشمن برای گسترش جهل عدم تحلیل از ناحیه مردم

وی با بیان اینکه این مرکز پژوهشی رسالت بسیار مهمی دارد تا دفاع مقدس را آنچنان که بوده برای عصرها و نسل‌ها تبیین و روایت کند، اظهار کرد: امپراتوری رسانه‌ای دشمن به نحوی است که امروز برای گسترش جهل ‌عدم تحلیل از ناحیه مردم در دنیا عمل می‌کنند و تحلیل مخدوش ارائه می‌دهند تا ذهن‌ها متوجه حقایق نشود و جامعه بشری نداند در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ که جنگ بر ملت ایران تحمیل شد، صدامیان از فروردین تحرکاتی را آغاز کرده بودند و ۳۰ هزار کیلومتر از سرزمین ما اشغال شده بود.

رئیس قوه قضائیه یادآور شد: حق دفاع فردی، مشترک و جمعی یک کشور از سرزمین و ناموس و ارزش‌هایش حتی در منشور ملل متحد به رسمیت شناخته شده است. باید این شرایط درست ترسیم و معلوم شود صدام در این میدان یک عامل است، اما کشورهای مختلف به صدام کمک اطلاعاتی، سیاسی، اقتصادی، تسلیحاتی و رسانه‌ای کردند؛ تمام دنیا شاهد «الکفر ملة واحده» در مقابل جریان مؤمنانه ایران اسلامی بود.

وی با طرح این پرسش‌ها که چرا سازمان ملل اقدامی در این‌باره نکرد؟ چرا شورای امنیت بر حسب وظایفش در زمان‌ خودش مخالفتش را با این تجاوز اعلام نکرد؟ چرا قدرت‌های سلطه‌گر، آمریکا و غربی‌ها اجازه نداند نه تنها قطعنامه بلکه بیانیه‌ها در زمان لازم منتشر شود تا از تجاوز به ایران اسلامی ممانعت شود؟ چرا آنانی که باید پیگیری می‌کردند تا متجاوز تجاوز نکند، خودشان به متجاوز کمک کردند و او را با کمک‌های سیاسی و مالی و نظامی تشویق کردند؟، گفت: کشورهای عربی باید پاسخگو باشند که چگونه برخی از آنها که مورد تجاوز صدام قرار گرفتند در زمان‌ لازم به وظیفه شان عمل نکردند؟ این سؤالات روشن حقوقی باید از سوی جامعه حقوقی عدالت‌خواه مطرح شود و جامعه حقوقی امروز باید مطالبه‌گر حقوق ملت ایران در دفاع مقدس باشد و این مطالبه‌گری یک امر کاملاً عقلانی، شرعی و قانونی است. در این میدان به هیچ وجه نباید ملامت ملامت‌گران تردید و سستی ایجاد کند.

دفاع مقدس؛ جریان جنگ اراده‌ها

رئیس دستگاه قضا تأکید کرد: باید برای عصرها و نسل‌ها گفت که جریان دفاع مقدس جریان جنگ اراده‌ها بود؛ یک اراده سلطه‌گران و نظام سلطه و کشورهای دست‌نشانده و یکی اراده پولادین ملت ایران و نیروهای مسلح و بسیجیان و متکی به اراده پروردگار.

وی اضافه کرد: از این منظر ۸ سال جنگ تحمیلی برای شکل نگرفتن نظام اسلامی بود. باید به نسل جوان گفت که میدان دفاع مقدس میدان رسوایی نظام سلطه بود و هر نفسی که ایثارگران و‌ مجروحان جنگ می‌کشیدند، استیضاح جریان مدعی حقوق بشر در عالم بود.

حجت‌الاسلام رئیسی تصریح کرد: امروز کسانی به دنبال کنترل تسلیحاتی و کنترل کلاهک‌های هسته‌ای هستند که سلاح‌های شیمیایی را تحویل صدام دادند؛ آلمان، فرانسه و انگلیس باید جوابگوی این کمک‌ها به صدام باشند.

وی افزود: این استیضاح به دست توانای سرداران و رزمندگان حاضر در این میدان است که راویان صادق دفاع مقدس هستند. جریان رسانه‌ای دشمن امروز به دنبال جاهلیت مدرن است. این جاهلیت مدرن مسلح به سلاح علم و فناوری و داشتن امپراتوری رسانه‌ای گسترده است و قدرت‌هایی که به دنبال ایجاد این جاهلیت هستند می‌خواهند افراد قدرت تعقل و تحلیل نداشته باشند؛ شهدا و خون آنها جهل‌زدایی کرد و بیداری اسلامی نتیجه این جهل‌زدایی است لذا باید آنچه که آمریکا و غربی‌ها در نقض حقوق انسان‌ها در دفاع مقدس انجام دادند تصویرسازی شود. بنابراین باید امروز تبیین شود که صدام در این جنگ مباشر بوده و شرکای او در این جرم‌ باید به عالم‌ معرفی شوند.

رئیس قوه قضائیه افزود: اگر قرار بر تنظیم یک کیفرخواست باشد که تمام جرایم آمریکا و کشورهای غربی در آن قید شود کیفرخواست بلندی خواهد بود و این کیفرخواست باید مقابل چشم همه آزادی‌خواهان و عدالت‌خواهان‌ قرار گیرد و آنها باید از این جرایم اظهار شرمندگی کنند.

وی ادامه داد: به عنوان دستگاه قضایی مسئولیت مهمی نسبت به این پرونده بزرگ داریم. شاید امروز زمینه برگزاری دادرسی عادلانه به‌ واسطه حاکمیت نظام سلطه فراهم‌ نباشد، اما قبل از آن باید آنها در محکمه وجدان‌های بشری محکوم شوند و این همایش می‌تواند وجدان‌های بیدار را به جایگاهی برای محکومیت نظام سلطه و‌ مدعیان حقوق بشر تبدیل کند لذا حقوقدانان باید مستندات حقوقی این جنایات را تدوین‌ و ترسیم کنند.

رئیس دستگاه قضا، با اشاره به ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس گفت: این جنایت تروریسم دولتی و با اعلام رسمی رئیس جمهور وقت آمریکا انجام گرفت. اینجا سخن از یک ترور نیست که عامل آن معلوم نباشد بلکه آمریکا رسماً مسئولیت آن را بر عهده گرفت. آیا حقوقدانان باید ساکت باشند یا اینکه علیه تروریسم دولتی فریاد کنند؟ در حالی که این جریان همه عالم را تهدید می‌کند.

ضرورت تبیین تروریسم دولتی از سوی حقوقدانان

وی سردار سلیمانی را قهرمان مبارزه با همه ناامنی‌های تهدیدکننده منطقه و تروریسم بیان کرد و گفت: درحالی که آمریکا رسماً اعلام کرد که داعش را درست کرده اما در‌ مقابل مبارزان علیه داعش که آن را زمین‌گیر و نابود کردند، می‌ایستند و قهرمان ملی مبارزه با تروریسم را ترور می‌کنند و خود را هم مدافع حقوق بشر می‌خوانند لذا نقش تروریسم دولتی و ناقضان حقوق انسان به نام دفاع از حقوق بشر باید از سوی حقوقدانان تبیین شود.

گزارش تصویری همایش بین‌المللی مطالبات حقوقی - بین‌المللی دفاع مقدس

انتهای پیام
captcha