پایان كار جشنواره‌های ششم و هفتم علامه حلی در فارس / انتقاد از ركود طلاب در پژوهش
کد خبر: 3957912
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۷

پایان كار جشنواره‌های ششم و هفتم علامه حلی در فارس / انتقاد از ركود طلاب در پژوهش

طی مراسمی دوره‌های ششم و هفتم جشنواره علمی ــ پژوهشی علامه حلی حوزه‌های علمیه استان فارس به پایان رسید و برگزیدگان این جشنواره‌ها معرفی و تجلیل شدند.

به گزارش ایكنا از فارس، مراسم اختتامیه دوره‌های ششم و هفتم جشنواره علمی ـ پژوهشی علامه حلی حوزه‌های علمیه استان فارس امروز، 16 اسفندماه با رعایت پروتكل‌های بهداشتی در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد استوار میمندی، مدیر حوزه‌های علمیه فارس در این مراسم، اهمیت پژوهش را در مراكز علمی و حوزوی یادآور شد و گفت: علی‌رغم اینكه پژوهش‌های دینی یكی از عوامل ایجاد‌كننده نشاط آموزشی محسوب می‌شود اما تاكنون این مسئله در حوزه‌های علمیه مغفول مانده است.

وی غفلت از پژوهش را یكی از مشكلاتی دانست كه تاكنون در حوزه‌های علمیه برطرف نشده است در صورتی كه پژوهش می‌تواند عاملی برای جذب افراد به مسائل دینی و توسعه مكتب اسلام باشد.

استوار میمندی فرازهایی از بیانیه گام دوم انقلاب ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری را یادآور شد و گفت: معظم‌له در این بیانیه توجه ویژه‌ای به بحث جامعه‌پردازی دارند و باید بدانیم كه این مسئله محقق نخواهد شد تا زمانی كه عالمان نسبت به تبیین دیدگاه اسلام در خصوص مسائل مختلف اقدام نكنند.

مدیر حوزه‌های علمیه فارس ادامه داد: مسئله تبیین دیدگاه‌های عالمان دین نسبت به دیدگاه‌های اسلام در مسائل مختلف هم زمانی محقق می‌شود كه پژوهش در حوزه‌های علمیه مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی همچنین یكی دیگر از چالش‌های حوزه‌های علمیه را ركود طلاب در مسائل پژوهشی دانست و گفت: البته ایجاد تحول در زمینه علوم انسانی زمانی ایجاد خواهد شد که پژوهش در اولویت امور باشد.

استوار میمندی اهمیت آموزش و پژوهش را در دین مبین اسلام یادآور شد و افزود: برخی تصور می‌کنند که می‌توان دین و مسائل دینی را بدون آموزش و پژوهش در اختیار دیگران قرار داد، حال آنکه دین‌پژوهی زمانی محقق خواهد شد که عالمان دین به تألیف و پژوهش در حوزه‌های مختلف دینی پرداخته و تولیدات پژوهشی را در حوزه وسیعی از جوامع اسلامی و جهان منتشر کنند.

مدیر حوزه‌های علمیه فارس در بخش دیگری از سخنان خود به برگزاری جشنواره علامه حلی اشاره كرد و گفت: در جشنواره ششم و هفتم علامه حلی استان فارس 13 نفر از طلاب آقا و 13 طلبه بانو تجلیل خواهند شد.

وی با یادآوری اینكه فراخوان جشنواره هشتم علامه حلی نیز اعلام شده است، گفت: یكی از اهداف این جشنواره تربیت محققان و پژوهشگران است كه بتوانند با واكاوی مسائل و مشكلات جهان اسلام نسبت به برطرف کردن مشکلاتی که در این جهان وجود دارد اقدام کرده و با تالیفات خود نقش موثری در  توسعه معارف اسلامی داشته باشند.

یادآور می‌شود، پایان‌بخش این برنامه معرفی و تجلیل از برگزیدگان دوره‌های ششم و هفتم جشنواره علامه حلی حوزه‌های علمیه استان فارس بود.

انتهای پیام
captcha