سلسله جلسات هنر اسلامی با تأکید بر بنیان‏‌های قرآنی در بلگراد
کد خبر: 3962611
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۹

سلسله جلسات هنر اسلامی با تأکید بر بنیان‏‌های قرآنی در بلگراد

سلسله جلسات مجازی «آشنایی با هنر اسلامی ـ ایرانی» با تأکید بر بنیان‌‏های توحیدی و قرآنی سنت اصیل هنر دینی در دانشگاه بلگراد، پایتخت صربستان برگزار شده است.

به گزارش ایکنا از صربستان، درس «هنر اسلامی» امسال در کرسی قدیمی شرق‏‌شناسی دانشکده‏ زبان‏‌شناسی دانشگاه بلگراد به دلیل محدودیت‏‌های کرونایی به صورت مجازی برگزار شده است. سیده‌بنت‌‏الهدی هاشمی، استاد ایرانی مدعو، مدرس این جلسات است و طی سخنانی در آن درباره مشخصه‏‌های اصلی هنر اسلامی ـ ایرانی و بنیان‌‏های حکمی و عرفانی این سنت هنری، برای دانشجویان دانشگاه بلگراد به زبان صربی توضیحات جامعی را ارائه داد.

هاشمی بر این نکته تأکید کرد که سنت هنری اسلامی ـ ایرانی بر مبانی متقن جهان‏‌بینی اسلامی و قرآنی و نگاه توحیدی به عالم و انسان استوار است. وی به تحلیل مهم‏ترین مبانی فلسفی و عقلانی هنر دینی در اسلام همچون اطلاق و شمول حضور الهی در همه‏ ساحت‌‏های وجود، رابطه‏ طولی عوالم هستی و همچنین تحلیل زیبایی مادی به عنوان مثال و آیینه‏ جمال هستی‏‌شناختی اسماء و صفات الهی پرداخت.

این محقق و استاد ایرانی همچنین به اهمیت روش‌‏شناختی قوه‏ خیال انسانی در تحلیل لایه‌‏های عمیق هنر دینی و قدسی اشاره کرد و توضیح داد که قوه خیال در وجود هنرمندان متعهد ایرانی و مسلمان همیشه از اشراقات و هدایت‏‌های مراتب عالی‏‌تر معرفت همچون معرفت وحیانی، شهودی و عقلی بهره‌‏مند بوده است.

این استاد ایرانی همچنین در ضمن این درس که به دعوت رئیس کرسی شرق‌‏شناسی دانشکده‏ زبان‌‏شناسی بلگراد پروفسور «اما میترویچ» ارائه شد، به تحلیل جامع خصوصیات تاریخی ادوار، مکاتب و نمادهای گوناگون هنر اسلامی پرداخت و به صورت ویژه بر اهمیت بازشناسی راز و رمزهای حکمی و عرفانی معماری ایرانی ـ اسلامی در قالب مساجد، مدارس، بقاع متبرک، بازارها، میادین و کاروان‏سراها با هدف الهام‌‏بخشی به انسان معاصر تأکید کرد.

بنت‌الهدی هاشمی که از حدود 10 سال گذشته به همراه خانواده در بلگراد اقامت دارد، از فارغ‌‏التحصیلان مرکز آموزش عالی معصومیه(س)، وابسته به مدیریت حوزه‏ علمیه‏ خواهران استان قم بوده و در حال حاضر مشغول نگارش رساله‏ دکتری به زبان صربی با موضوع «مبانی فلسفه‏ هنر در ادبیات عرفانی فارسی با تأکید ویژه بر اشعار حافظ و مولوی» در دانشکده‏ زبان‏‌شناسی بلگراد است. وی در دانشگاه بلگراد مقطع کارشناسی ارشد و دکتری را گذرانده‌ و ‌‌استاد دوره‏ آموزشی «آشنایی با هنر اسلامی» در دانشگاه مجازی المصطفی(ص) هم بوده است.

لازم به ذکر است که کرسی شرق‌‏شناسی دانشگاه بلگراد در کشور صربستان قریب به صد سال قبل، در سال 1926 میلادی تأسیس شد و قدیمی‌‏ترین کرسی شرق‏‌شناسی در منطقه‏ بالکان در جنوب‏ شرق اروپا به شمار می‌‏آید.

انتهای پیام
captcha