مطالبات مردمی؛ اولویت فعالان و نهادهای قرآنی
کد خبر: 3963218
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۹
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته /

مطالبات مردمی؛ اولویت فعالان و نهادهای قرآنی

هفته سوم فروردین 1400 با نشست صمیمی فعالان قرآنی در محل خبرگزاری ایکنا آغاز شد و بدون رویداد مهم دیگری به پایان رسید. این وضعیت به دلایل اوج‌گیری مجدد کرونا و صرف وقت برای برنامه‌ریزی رویدادهای ماه رمضان، قابل پیش‌بینی بود.

به گزارش ایکنا، اولین هفته کاری سال 1400 را شاید بتوان کم‌خبرترین هفته سال برشمرد، از رویدادهای هفته گذشته می‌توان تعویق اختتامیه سی‌وپنجمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاه‌های کشور، خبر راه‌اندازی مجمع خادمان قرآن و عترت دانشگاهی و درخواست تجدید نظر ستاد ملی کرونا در لغو مراسم ماه رمضان اشاره کرد، اما مهم‌ترین رویداد این هفته‌ را می‌توان دیدار نوروزی جامعه قرآنی دانست که امسال نیز به رسم سال‌های گذشته به میزبانی این خبرگزاری برگزار شد.

گزارش ایکنا از دیدار نوروزی جامعه قرآنی

در دیدار نوروزی جامعه قرآنی که مطابق سنت چند سال اخیر به همت خبرگزاری قرآن و در فضایی گرم و صمیمی برگزار شد، در کنار تلاوت‌های دلنشین قاریان نوجوان و جوان حاضر، از برنامه‌های دستگاه‌های قرآنی در سال ۱۴۰۰، ضرورت مطالبه‌گری جامعه قرآنی به نفع نیاز‌های مردم فارغ از انتظارات صنفی و شخصی، هم‌افزایی امور قرآنی و .. سخن گفته شد.

در بخشی از این مراسم، عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی کشور به بیان سخنانی پرداخت و گفت: به اعتقاد من جامعه قرآنی اول باید مطالبه کننده حقوق سایر اقشار این کشور در همه ابعاد باشد و در ادامه به دنبال حقوق خود برود. مگر آیات مربوط به ایثار برای ما کم خوانده شده است؟ مردم از ما انتظار بیشتری دارند. قرآنیان ما باید در صف اول تأثیرگذارانی باشند که سبک زندگی مهدوی که همان سبک زندگی قرآنی، علوی و فاطمی است، را در جامعه ترویج دهند و این کار با لطف خداوند بزرگ و شاگردان مکتب قرآن محقق خواهد شد.

در ادامه این برنامه سیدحسین موسوی‌بلده، رئیس شورای عالی قرآن شهرداری تهران، با اشاره به اهمیت و ضرورت راه‌اندازی و تشکیل خانه قرآنیان گفت: آرزویم این است که قرآنیان نیز مانند سایر تشکل‌ها برای طرح مباحث خودشان یک محل و خانه داشته باشند و در آنجا بتوانند به راحتی به بحث مسائل این حوزه بپردازند.

رئیس شورای عالی قرآن شهرداری تهران با تأکید بر اینکه این مطالبه قرآنی در کشور مغفول مانده است،‌ افزود: در کنار خانه‌، تشکل‌های مختلف ورزشی، هنری، فرهنگی و... قرآنیان نیز باید شکل گیرد.

مهدی قره‌شیخلو،‌ رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه نیز به اجرای یک تفاهم‌نامه بین مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و ایکنا برای برگزاری یک سلسله‌ نشست‌هایی اشاره کرد و گفت: این جلسات، فضا و امکانی را فراهم خواهد کرد تا فعالان قرآنی به موضوعات روز و مبتلا‌به جامعه بپردازند. در این نشست‌ها موضوعات مختلفی که برخی از آنها بلاتکلیف باقی‌مانده است، مورد پردازش قرار خواهد گرفت. از سازمان قرآنی دانشگاهیان که این پیشنهاد را ارائه دادند قدردانی می‌کنم و امیدوارم حداقل هر دو هفته یک بار این نشست‌ها برگزار شود.

همچنین علی‌اصغر شعاعی، پیشکسوت قرآنی یکی از مشکلات جامعه قرآنی را ضبط و مستند شدن آثار تولیدی قاریان و حافظان برشمرد و گفت: عرصه‌های فعالیت در مشاغل مختلف همگام با تغییرات اجتماعی تغییر شکل می‌دهد، اما جامعه قرآنی با کوچکترین تغییری که در اجتماع شکل می‌گیرد، موقعیت قبلی خود را از دست می‌دهد. جامعه قرآنی به جای اینکه از فضای مجازی بیشتر بهره‌مند شود، گاهی به نظر می‌رسد دچار گوشه‌نشینی شده و از این فضا جدا شده است.

مطالبات مردمی؛ اولویت فعالان و نهادهای قرآنی

راه‌اندازی مجمع خادمان قرآن و عترت دانشگاهی

نشست خبری سی‌وپنجمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور ۱۶ فروردین‌ماه با حضور روح‌الله محمدعلی‌نژاد، دبیر سی‌وپنجمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان و رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت که میزبان این دوره از جشنواره بوده است، برگزار شد.

محمدعلی‌نژاد در این نشست مجازی گفت:‌ سی و پنجمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان در هشت بخش و ۳۳ رشته برگزار و نفرات برتر رشته‌‌های مختلف نیز مشخص شده است.

وی با اشاره به اینکه جشنواره ملی قرآن دانشجویان محل رقابت برگزیدگان دستگاه‌های دانشگاهی است، افزود: در این جشنواره برگزیدگان دانشگاه‌های وزارت بهداشت، دانشگاه‌های وزارت علوم، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پیام نور، دانشگاه جامع علمی – کاربردی، دانشگاه فنی و حرفه‌ای،‌ دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم و دانشگاه فرهنگیان حضور داشته‌اند. بر همین اساس جشنواره ملی، آخرین آوردگاهی است که در آن عملا برگزیدگان در رشته‌های متعدد رقابت می‌کنند تا نمایندگان ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان تعیین شوند.

اختتامیه سی‌وپنجمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاه‌های کشور به تعویق افتاد

دو روز پس از نشست خبری ای که در بخش فوق به آن اشاره شد، مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت از تعویق برگزاری آیین اختتامیه سی‌وپنجمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان دانشگاه‌های کشور که بنا بود یکشنبه، ۲۲ فروردین‌ماه جاری در سالن همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شود خبر داد.

بر اساس دستور ستاد ملی مقابله با کرونا به جهت شیوع بالای ویروس کرونا در کشور و همچنین قرمز شدن تهران به دلیل ابتلا و مرگ و میر بالا در اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹، برگزاری هرگونه مراسم، تجمع و همایشی تا عبور از خیز چهارم کرونا در کشور ممنوع اعلام شده است که بر این اساس اختتامیه سی‌وپنجمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان دانشگاه‌های کشور علی‌رغم تمامی برنامه‌ریزی‌های انجام شده لغو شد.

درخواست تجدید نظر ستاد ملی کرونا در لغو مراسم ماه رمضان

حجت‌الاسلام روح‌اله حریزاوی، معاون سازمان تبلیغات اسلامی و عضو شورای کارشناسی قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا، ۱۶ فروردین‌ماه با حضور در برنامه مصباح شبکه قرآن و معارف سیما، از ولنگاری مدیریتی و مورد اهمال قرار گرفتن مسائل دینی در ستاد ملی مقابله با کرونا ابراز گله‌مندی کرد و گفت: ستاد ملی مقابله با کرونا با تصمیمات دوگانه باعث کاهش اعتماد عمومی مردم نسبت به تصمیمات این ستاد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب فرمودند بنده مانند سال گذشته به سفر نخواهم رفت، اما شاهد آن بودیم که مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا خودشان در مسافرت بودند تا جایی که در جلسه هفته گذشته برخی از  اعضای جلسه به دلیل مسافرت نوروزی در جلسه ستاد حضور پیدا نکردند.

درخواست سازمان دارالقرآن درخصوص برپایی مراسم معنوی رمضان

سازمان دارالقرآن الکریم با صدور بیانیه‌ای خواستار پیگیری و تحقق جدی مطالبات مردم در زمینه برگزاری مراسم معنوی و دینی به ویژه در ایام ماه مبارک رمضان شد. در بخشی از این بیانیه آمده است: «در آستانه فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و بهار قرآن، سازمان دارالقرآن الکریم بنا بر وظیفه ذاتی خود و به عنوان با‌سابقه‌ترین نهاد قرآنی کشور، در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) مبنی بر ایجاد و حفظ زنجیره تواصی و مطالبه بحق مردمی در مورد برگزاری مراسم معنوی و دینی به ویژه در ایام ماه مبارک رمضان، از ستاد ملی مبارزه با کرونا خواست مصوبه اخیر خود پیرامون لغو کلیه برنامه‌ها و مراسمات ویژه ماه مبارک رمضان را مجدداً بررسی کرده و به طور جد مطالبات مردم را جهت برگزاری برنامه‌های تبلیغی و ترویجی دین مبین اسلام به ویژه در ایام ماه مبارک رمضان محقق نماید».

همکاری جهاددانشگاهی اصفهان با اتحادیه تشکل‌های قرآنی استان در تهیه بانک اطلاعات قرآنیان

حسین خاکساری هرندی، مدیرعامل اتحادیه‌ مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت استان اصفهان اظهار کرد: پیرو درخواست جهاددانشگاهی این استان مبنی بر همکاری با اتحادیه مؤسسات قرآنی اصفهان به منظور تهیه بانک جامع اطلاعات قرآنیان، اولین جلسه در این خصوص با حضور مهدی ژیان‌پور، رئیس جهاددانشگاهی استان، بهنام افشاری، نماینده قرآنی جهاددانشگاهی و داروغه از معاونت پژوهش اداره‌کل ارشاد اسلامی و مدیرعامل اتحادیه در محل اتحادیه برگزار شد.

وی ادامه داد: در این رابطه پس از توضیحات مدیرعامل اتحادیه مبنی بر اهمیت موضوع و مشکلی که از سال‌های قبل در این خصوص وجود داشته و همچنین توضیحات سایر اعضا مقرر شد کاربرگ خدمات قابل ارائه از سوی جهاددانشگاهی حداکثر تا قبل از ماه رمضان ارائه و جلسه‌ای قبل از ماه رمضان در دفتر مدیرکل ارشاد اسلامی تشکیل شود. در این جلسه طرح جهاد دانشگاهی بررسی می‌شود و اگر مشکلی نداشت، تأیید می‌شود. همچنین قرار شد نماینده‌ای از سازمان برنامه و بودجه جهت حمایت از این طرح دعوت شود و با طرح آشنا شود.

ثبت نام اعزام مبلغ در ماه مبارک رمضان آغاز شد

ثبت نام اعزام مبلغ در ماه مبارک رمضان ویژه مبلغان جامعة‌الزهرا(س) از سوی اداره امور مبلغان این مؤسسه علمی حوزوی آغاز شد.

زمان ثبت نام تا ۲۰ اردیبهشت‌ماه سال جاری اعلام شده است. بانوان مبلغ جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام تبلیغ در ایام ماه مبارک رمضان می‌توانند به سامانه شمیم به نشانی http://shamim.jz.ac.ir/ مراجعه کنند.

تشکیل ۱۵ جسله هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی در سال ۹۹

حمیدرضا شیخ‌ویسی، معاون رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت معاونت قرآن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به گزارش عملکرد معاونت امور مؤسسات در سالی که گذشت، اظهار کرد: ۱۵ جلسه هیئت رسیدگی به امور مؤسسات، چهار جلسه کمیته تغییرات با بررسی ۴۱ پرونده در سال ۹۹ برگزار شد. طی جلسات هیئت رسیدگی، ۱۳ مؤسسه موافقت اصولی دریافت کردند و ۴۵ پروانه فعالیت اولیه صادر و ۳۶۸ پروانه فعالیت مؤسسه تمدید شد.

فرصت ویرایش اطلاعات ثبت‌‌نام‌کنندگان شانزدهمین دوره اعطای مدرک تخصصی اعلام شد

زمان ویرایش اطلاعات ثبت‌نام‌کنندگان در شانزدهمین دوره ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن تا امروز جمعه، ۲۰ فروردین‌ماه اعلام شده است.

ثبت‌نام کنندگان در شانزدهمین دوره ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم تا ۲۰ فروردین‌ماه فرصت دارند تا با مراجعه به درگاه اطلاع‌رسانی سازمان دارالقرآن الکریم به نشانی telavat.ir، ویرایش یا اصلاح کنند.

این آزمون با استناد به مصوبه ۵۷۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی و در رشته‌های حفظ ۱۰، ۲۰ و کل قرآن کریم با مدارک اعطایی هم‌تراز دیپلم تا دکترا برگزار می‌شود.

آغاز تکمیل ظرفیت دوره تخصصی تربیت معلم تجوید قرآن مؤسسه احسن‌الحدیث

تکمیل ظرفیت دوره تخصصی تربیت معلم تجوید قرآن با هدف شناسایی، بازآموزی و توانمندسازی مربیان قرآن و افراد علاقه‌مند در مؤسسه احسن‌الحدیث تهران آغاز شد.

این دوره با نظارت سید‌محسن موسوی بلده، پیشکسوت و خادم قرآن به صورت مجازی و آنلاین و طی بازه زمانی ۹ روزه برگزار خواهد شد. دارا بودن مدرک دوره تربیت معلم روخوانی و روان‌خوانی و قبولی در آزمون ورودی از جمله شرط ورود شرکت‌کنندگان در این دوره است.

بازدید رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس از ایکنا 

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی آقاتهرانی، نماینده مردم تهران و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، دوشنبه ۱۶ فروردین‌ماه، از بخش‌های مختلف سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور بازدید کرد.

وی در جریان این بازدید که عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، محمدحسین حسنی، سرپرست سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و فقیه‌زاده، مدیرکل دفتر امور مجلس جهاددانشگاهی نیز حضور داشتند، ضمن آشنایی با گروه‌‎های خبری ایکنا، در جریان روند انتشار تولیدات رسانه‌ای اولین و تنها خبرگزاری تخصصی قرآنی جهان اسلام قرار گرفت.

حجت‌‌الاسلام آقاتهرانی همچنین از دیگر بخش‌های سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور از جمله مرکز تولیدات چندرسانه‌ای مبین، مرکز مطالعات میان رشته‌ای قرآن کریم، مرکز آموزش‌های تخصصی علوم و فنون قرآنی و ... دیدن کرد و در ادامه نیز نشستی با حضور رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس برگزار شد.

انتهای پیام
captcha