ایران جزء 3 کشور اول در استفاده از وسایل آرایشی است / حکم شرعی تتو و کاشت مژه
کد خبر: 3964631
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۴
تفتی تشریح کرد:

ایران جزء 3 کشور اول در استفاده از وسایل آرایشی است / حکم شرعی تتو و کاشت مژه

کارشناس مرکز فقهی جامعة الزهراء(س) ضمن تبیین حکم فقهی کاشت مو، مژه و تتو، گفت: تمامی آرایش‌های جدید در صورتی که زینت حساب شود، باید از نامحرم پوشانده شود وگرنه فرد مرتکب حرام شده است.

تفتیبه گزارش ایکنا، اکرم تفتی، کارشناس مرکز فقهی جامعة‌الزهراء(س) 25 فروردین‌ماه در نشست علمی پژوهشی با موضوع «‌آرایش‌های نوظهور؛ کاشت مو، مژه، ابرو و ناخن» در جامعة الزهراء(س)، با بیان اینکه کاشت مو، مژه و تتو رواج زیادی در بین بانوان پیدا کرده است، گفت: برخی می‌پرسند که آیا با داشتن آرایش مخل وضو و غسل، بدن پاک است؟ جواب اینکه طهارت دو حالت دارد؛ طهارت ظاهری و باطنی، در طهارت ظاهری اگر بدن و لباس به نجاساتی مانند خون آلوده شود، نیازمند آب‌کشی است، ولی طهارت باطنی طهارت از مواردی مانند جنابت با انجام غسل است و ربطی به طهارت ظاهری ندارد؛ یعنی اگر فرد جُنُب باشد، ولی بدنش آلوده به حدث ظاهری نباشد، پاک است و دست زدن به حوله و دیوار و ... منعی دارد.

کاشت ناخن باعث نجاست بدن نیست

وی با بیان اینکه غسل و وضو برای طهارت باطنی است، افزود: براین اساس، کسانی که ناخن می‌کارند، بدنشان نجس نیست، یعنی طهارت ظاهری دارد، ولی طهارت باطنی ندارد و دست زدن او به وسائل منزل کسانی که با آنها رفت و آمد دارد، اشکالی ندارد؛ سؤال دیگری که زیاد پرسیده می‌شود، این است که فردی که غسل و وضوی او باطل است، آیا بچه‌های آنان حلال‌زاده نیست؟ در جواب باید گفت حلال‌زاده بودن فرزند ربطی به غسل و وضوی والدین ندارد، البته والدین معصیت‌کار هستند و آثار سوء در زندگی و جنین آنان دارد، ولی فرزندان آنها در صورتی که با نکاح حلال باشد، حلال‌زاده هستند.

کارشناس مرکز فقهی جامعة الزهراء(س) با بیان اینکه کاشت مو مختص بانوان نیست، بلکه حتی در آقایان هم وجود دارد، گفت: برخلاف کاشت ناخن که تعبیر نادرستی است، استفاده از تعبیر کاشت برای مو درست است؛ در کاشت مو چه طبیعی یا مصنوعی، مانع جدی در بدن ایجاد نمی‌شود، لذا مشکلی برای غسل و وضو هم وجود ندارد.

وی اظهار کرد: کاشت مژه هم به دو صورت موقت و دائم است که دائم آن مانند کاشت مو هست که مانع برای وضو هم نیست، افزود: چیزی که بیشتر شایع است، کاشت موقت یا چسباندن مژه با چسب است، این مانع وضو و غسل است و باید این مانع رفع شود. خیلی‌ها فکر می‌کنند با چسباندن(اکستنشن) می‌توانند مژه دائمی داشته باشند، در صورتی که مژه دائمی فقط با جراحی ممکن است؛ کارهایی که در آرایشگاه‌ها انجام می‌شود، کاشت محسوب نمی‌شود و قابل برداشتن است.

سابقه تتو

کارشناس مرکز فقهی جامعة الزهراء(س) ادامه داد: کاشت ابرو هم شبیه کاشت مو کار تخصصی است و از جهت غسل و وضو، کاشت ابرو با جراحی مشکلی ایجاد نمی‌کند، تتو وارد کردن موارد رنگی به لایه‌های زیرپوست با سوزن است؛ کلمه تاتو از تاتائو، یکی از جزایر نیوزلند است و بعدها واژه آن تبدیل به تتو شده است؛ برخلاف تصور، سابقه تتو به شش هزار سال می‌رسد و پدیده جدیدی هم نیست و جسدهایی مربوط به 4هزار سال قبل کشف شده است؛ در ایران هم تندیس‌هایی با نقش‌های خال‌کوبی مربوط به ساسانیان در لرستان پیدا شده است.

وی با بیان اینکه در تتوی موقت از رنگ‌های متالیک و اسپری خال‌کوبی استفاده می‌شود، و رنگ استفاده شده مانع برای وضو و غسل است، افزود: در تتوی ترکیبی، جوهر بعد از مدتی از بین می‌رود، در تتو از کربن یا جوهر سیاه، جوهر سبز، آبی روشن و ... استفاده می‌شود که براساس تحقیقاتی در آمریکا این جوهرها به صورت کلی استاندارد نیست و مضراتی دارد و شاید بسیاری از بیماری‌ها که با آن روبرو هستیم، ولی علت آن را نمی‌دانیم، ناشی از ورود همین مواد شیمیایی به بدن باشد.

کارشناس مرکز فقهی جامعة الزهراء(س) دستگاهی که برای فرستادن زنگ به زیرپوست استفاده می‌شود در صورت عدم استریل مناسب می‌تواند منجر به عفونت‌های متعدد و ایجاد بیماری زمینه‌ای شود؛ پوست سد دفاعی برای بدن است و تتو این سد را از بین می‌برد و در حقیقت اجازه می‌دهیم این رنگ‌ها با نفوذ به بدن، سیستم ایمنی بدن را تضعیف کنند و حساسیت‌های پوستی ایجاد شود. 

تتوی دائم مانع وضو نیست

تفتی با بیان اینکه تتوی دائم، جرم ندارد، لذا برای وضو و غسل مشکلی ایجاد نمی‌کند، گرچه چون یک تا سه روز نباید صورت خود را بشویند، در حالت پاکی نمی‌تواند این کار را انجام دهد، به هاشور ابرو اشاره کرد و گفت: کشور ایران جزء سه کشور اول دنیا در استفاده از وسایل آرایشی و هاشور طبی و ... است که نشان می‌دهد میل به زیبایی در ایران بسیار زیاد است. اینها زیبایی ظاهری است، ولی آن چه برای خدا مهم است زیبایی باطنی و روحی است، یک عالم و جوانی که صفا و زیبایی باطنی دارد مورد احترام همه افراد هستند حتی کسانی که خودشان مؤمن نیستند، ولی خیلی‌ها هر نوع ارایش متصوری را انجام داده‌اند، ولی باز از نظر برخی زیبا نیستند و حتی حالات غیرطبیعی هم می‌گیرند.

تفتی با بیان اینکه هاشورکشی مانند تتوی ابرو است و بسته به روش مورد استفاده می‌تواند جرم داشته یا نداشته باشد، افزود: روش‌ها بسیار متنوع است و روز به روز بر آن افزوده می‌شود که یکی از آن ها استنسیل و لیفت ابرو است. خود لیفت هم به صورت جراحی و غیرجراحی است و روش جراحی به سه صورت انجام می‌شود و روش غیرجراحی هم 5 حالت دارد و هر کدام با توجه به بحث جرمیت می‌تواند مانع برای وضو و غسل باشد.

آرایش برای نامحرم حرام است

وی تأکید کرد: کسانی که تمایل به این آرایش‌ها دارند، ابتدا مراحل انجام این آرایش‌ها را ببینند و اگر در انجام آن چیزی جرم داشته و مانع رسیدن آب نباشد، مخل برای وضو و غسل نیست، ولی اگر ماده خارجی روی پوست قرار بگیرد، مانع و مخل است و فرد هم نمی‌تواند با اختیار خود مانعی برای وضو و غسل ایجاد کند و در این صورت جبیره هم درست نیست.

تفتی در ادامه به روایتی اشاره و تصریح کرد: در تمامی موارد ذکر شده، اگر نوع آرایش مصداق زینت باشد، پوشاندن آن از نامحرم واجب است؛ پیامبر فرمودند اگر زنی خود را برای نامحرم زینت و آرایش کند، خداوند او را در آتش جهنم می‌سوزاند.

انتهای پیام
captcha